Op vakantie naar Puglia: dit kun je er allemaal doen met kinderen

07.01.2020 10:02
Puglia vakantie kinderen

Kek Mama’s Mariëtte kende Puglia nog niet, maar na een week met haar gezin in deze Zuid-Italiaanse streek is ze fan.

Ik geef toe: toen ik de vraag kreeg of ik met mijn gezin Puglia wilde ontdekken, moest ik googelen. ‘Ergens in Italië’, daar kon ik nog wel opkomen, maar waar de regio precies ligt, kon ik niet vertellen. Het bleek helemaal in het zuiden te zijn, in de hak van de laars, en toen ik toch aan het googelen was, las ik al snel dat er veel leuks te zien en te doen is. Dus leerden we de kinderen een paar woorden Italiaans en daar gingen we.

Twee uur vliegen

Wat om te beginnen een groot voordeel is, is dat Puglia op maar twee uur vliegen ligt en dat het er van half mei tot eind september lekker weer is. Wij vlogen op Brindisi en reden in iets meer dan een uur naar ons resort in Castellaneta Marina. Villagio I Turchesi, zoals het resort heet, is een soort huisjespark, waar je een appartementje huurt met een eigen keuken en meerdere slaapkamers. Ruimte genoeg voor iedereen en als de kinderen sliepen hoefden wij dus niet de avond door te brengen op een te krap balkonnetje, maar konden we gewoon lekker chillen op de loungeset. Het kleine nadeel is wel dat je ook geen hotelluxes krijgt als badlakens, schoonmaak of elke dag schone handdoeken en je moet ook wel even zelf inkopen doen, want het is geen resort waar je om de zoveel meter een barretje of restaurant tegenkomt. Na aankomst wilden de kinderen natuurlijk maar één ding: zwemmen. Wij konden ze geen ongelijk geven, want het zwembad bij het resort is mega.

Eropuit

Maar hoe fijn zwemmen en zonnen ook is, het is natuurlijk ook leuk om eropuit te gaan. In Puglia is genoeg te zien en te doen. En het mooie is, het is wat minder bekend en wat minder massaal dan in beroemde (en ook heerlijke, daar niet van) streken als Toscane. Zo had ik nooit van de plaatsen Lecce en Nardò gehoord, maar ben ik inmiddels verliefd.

Lecce wordt het Florence van het zuiden genoemd, en terecht. De stad heeft dezelfde sfeer, prachtige gebouwen en heerlijke restaurantjes, maar dan zonder de drommen toeristen en twee miljoen souvenirwinkels. Niet dat het er helemaal niet toeristisch is, maar het is wat gemoedelijker. En kleiner, wat ik met de kinderen wel prettig vond. Zo liepen wij één ochtend rond in Lecce en hadden toen al heel wat gezien. De afstanden naar de leuke stadjes waren wel groot (het is vanuit Castellaneta anderhalf uur rijden naar Lecce), maar daar stond tegenover dat de kinderen in de auto konden slapen en ’s avonds langer konden opblijven.

Als je echt iets bijzonders wilt zien, moet je naar Alberobello gaan. Deze stad staat bekend om de ‘trulli’, dit zijn kleine witte huisjes, ook wel trollenhuisjes genaamd, met een kegelvormig dak. De kinderen noemden het kabouterhuisjes en vonden het geweldig om overal in en uit te lopen.

Rustige baai

Casper en Nora vonden al die stadjes wel leuk, maar niet zo leuk als eindeloos spelen op het strand. Omdat Castellaneta aan een baai ligt, was het water daar niet zo koud en vrij rustig. Op andere dagen reden we richting het zuiden, waar prachtige stranden zijn. Caipiriña Beach in de buurt van Gallipoli bijvoorbeeld, en op Punta Prosciutto vermaakte Casper zich bijna de hele middag met kijken naar wat de strandwacht allemaal deed.

Ware fijnproevers

Toen we uitgezwommen waren, was het natuurlijk weer tijd om te eten. Zoals overal in Italië is het eten in Puglia hemels. Casper en Nora hadden al snel door dat er deze week veel van hun lievelingseten voorbij zou komen en vonden het bovendien prachtig dat ze laat mochten opblijven. In restaurants keek niemand vreemd op als we om half tien met kleine kinderen binnenkwamen, dat doet namelijk iedereen. Erik en ik genoten van de heerlijkste fruits de mer of truffelpasta. Gerechten waar de kinderen moeiteloos van meeaten, want in no time ontpopten ze zich tot ware fijnproevers. En tot ware Italianen. Vooral Casper stal met zijn paar woorden Italiaans de show. “Bonsjorno!” riep hij dan tegen een groepje Italiaanse oma’s, die dat natuurlijk geestig vonden. Zijn fonetische gebabbel leverde hem zelfs een gratis ijsje van de bediening op, en dat zegt alles over hoe dol Italianen zijn op kinderen.

Na een week moesten we naar huis, maar het eten, de omgeving en de stranden hebben ons gegrepen. We komen zeker terug, en tot die tijd droom ik over truffelpasta. Mariëttes vlog over Puglia vind je op KekMama.nl/puglia.

Lees ook
Ontdek het echte Italië in Puglia >

Strand

Lekker zacht
Met zacht zand en helder water, zit je met kinderen goed op het strand van Spiaggia del Frascone. In de omgeving van Porto Cesareo, waar Spiaggia del Frascone ligt, vind je sowieso heel veel fijne strandjes.

Klein en fijn
Het strand bij Costa dei Trulli is niet groot, en juist daardoor zo leuk. Het is eigenlijk een kleine baai tussen twee rotsen, en de zee is er lekker rustig.

Zien

Trulli
Alberobello is echt een belevenis. Alsof je in een sprookjeswereld van trollenhuisjes bent beland. Alberobello ligt niet naast de deur van het hotel, maar het is de rit van een uur waard. Een huurauto is sowieso een goed idee, dan heb je alle vrijheid om de omgeving te verkennen. Wij huurden er eentje bij Sunny Cars, die we op het vliegveld konden ophalen. Echt een aanrader: prima auto, superfijne service.
sunnycars.nl

Net als James
Het stadje Matera is zoals zoveel steden in Puglia: spectaculair mooi en niet zo heel groot. Fans van James Bond kunnen hun hart ophalen: een deel van de nieuwe Bond film No time to die is in Matera opgenomen.

Rotsbad
De Grotta della Poesia (ten noorden van de badplaats Otranto) is een prachtig natuurverschijnsel. De zee heeft een inham in de rotsen gesleten, die een soort natuurlijk zwembad vormt. Durfallen springen zo van de rotsen in het water. Twee uur rijden vanaf het hotel, maar echt heel mooi.

Eten

La Famiglia
Overdag kun je bij Il Kalè terecht voor een fijn strandbed en een lekkere lunch, ’s avonds voor de heerlijkste pizza’s. Wij waren nogal vroeg en de grote eetzaal was zo verlaten dat we het gevoel hadden in een spookrestaurant te zijn beland. Maar binnen een uur zat het vol met gezinnen, stelletjes en grote Italiaanse families. Heel gezellig.
Beachclub Il Kalè, Via Lungomare Eroi Del Mare, Castellaneta Marina

Succesnummer
Superlekker eten, fijne bediening – we zijn niet voor niets twee keer bij Art Nouveau gaan eten. In deze straat zijn trouwens nog meer leuke restaurants. Voor de deur vind je een klein strandje én een speeltuin.
Art Nouveau, Via G. Puccini, Santa Maria Al Bagno

Dit reisverhaal staat in Kek Mama 01-2020.

Meer zien van Mariëtte in Puglia? Bekijk de vlog hier.

Ook naar Puglia? Kek Mama heeft een speciale aanbieding.