Op safari in Zuid-Afrika met kinderen: ‘Zo trots dat ik dit aan ze kon laten zien’

27.11.2022 09:47
safari Zuid-Afrika met kinderen Beeld: privé

Rondrijden met je gezin tussen de wilde dieren: behoorlijk spannend, maar ook een enorme kick, aldus Miranda (39) die met man Arjan (44), dochter Maud (8) en zoon Kas (4,5) naar Zuid-Afrika ging.

“Zo’n negen jaar geleden gingen we samen al eens naar Zuid-Afrika. Het land maakte een enorme indruk op me, omdat het zo divers is qua landschap en de mensen er superaardig zijn. Daardoor dachten we: dit moeten we nog eens doen. Inmiddels zijn we met z’n vieren, maar het leek ons nog steeds een goed plan.

We konden natuurlijk geen wijntour op een mountainbike doen, maar met de kinderen op safari leek ons wel heel leuk. Want wilde dieren in hun eigen omgeving zien is zo bijzonder. In die enorme rust van zo’n nationaal park, met weinig tot geen mensen en alleen maar natuur.

“Wilde dieren in hun eigen omgeving zien is zo bijzonder, met weinig tot geen mensen en alleen maar natuur”

We besloten de kinderen voor te bereiden met filmpjes van rangers en dieren in het wild. Daarbij legden we ook uit dat er geen supermarkt in een natuurpark is; dieren moeten er dus andere dieren eten. Daar keken ze gelukkig niet van op. Ik zag dat Maud zich wel wat kon voorstellen bij onze reis, voor Kas was het allemaal wat onwerkelijk. Toen we na onze vlucht met de huurauto Johannesburg uitreden, vroeg hij op de snelweg meteen: ‘Waar zijn die leeuwen dan?’

Vroege vogels

Ons vakantiehuis stond in Zandspruit Estate, een natuurreservaat met meerdere vakantiehuisjes. Een villa was het, met zwembad, een heerlijke plek die we als uitvalsbasis gebruikte voor onze tripjes. Met een halfuurtje rijden stonden we al bij twee ingangen van het Krugerpark: Orpen Gate en Phalaborwa Gate. Die gingen om zes uur ’s ochtends open, en toen waren wij er al: de dieren zijn dan vaak het actiefst.

“Ik voelde de spanning in mijn lijf; wat gaan we vandaag zien?”

safari Zuid-Afrika met kinderen

Dat moment voor de poort, dan had ik al de spanning in mijn lijf. Wat gaan we vandaag zien? Met onze eigen huurauto reden we naar binnen. Alle vier waren we gefocust en we stopten wel honderd keer. Beweegt daar iets? Weer even stoppen, turen en wachten tot we iets zagen. En dat er dan ineens een olifant verschijnt. Of zelfs een hele kudde, tien meter van je vandaan. Een keer moesten we even voor hen aan de kant. Dan merk je: wij zijn op bezoek, en dit is echt hun omgeving. Dat voelt zo bijzonder.

“We moesten voor de olifanten opzij; wij zijn tenslotte op bezoek”

Afwisseling

Tijdens zo’n dag in het Krugerpark zorgden we altijd wel voor genoeg afwisseling voor de kinderen. Je zit immers veel in de auto. Op het park zelf zijn er kampen waar je kan lunchen, tanken en kamperen. Daar namen we lange pauzes om te eten of een ijsje te halen, zodat de kinderen even konden spelen.

Toch genoten ze altijd wel van het rijden. Er is genoeg te zien; aan dieren, maar ook het landschap is er zo afwisselend. Dan was het vlak, dan weer bossig of juist een watervlakte. Vaak namen we zijweggetjes of leuke bospaadjes die het ook weer spannender maakten. En als ze het dan toch zat werden, konden ze altijd nog in de auto even kleuren, op de tablet of met speelgoed spelen.

Lees ook – 11x de leukste kindermusea in de buitenlucht >

Panoramaroute

De ligging van ons vakantiehuis was ideaal, want vanaf die plek konden we ook delen van de Panoramaroute afleggen, die langs allerlei highlights en mooie natuurplekken voerde. Zo reden we langs canyons, watervallen, uitzichtpunten.

God’s Window was zo’n hoogtepunt, waar je prachtig uitkeek over de bergtoppen en een vallei, en waarbij je een stukje door een regenwoud moest. Perfect voor de kinderen, die het uitzicht vrij snel hadden gezien en liever over de rotsen en door een watertje ploeterden.

“We genoten van een mooi uitzicht en hebben er ook heerlijk gebadderd”

Een van de mooiste plekken vond ik Bourke’s Luck Potholes, waar twee rivieren samenkomen en je allemaal cilindervormige zwembadjes ziet, gevormd door erosie. Ook daar genoten we van een mooi uitzicht, maar we hebben er ook heerlijk gebadderd.

Wilde dieren

We gingen bijna altijd met onze eigen huurauto op pad, twee keer maakten we een tripje met een ranger. Dat deden we in een open safari-auto. We vertrokken een keer om vijf ’s ochtends, spannend, nog in het donker. De tweede keer gingen we voor een avond ‘game drive’, die begon om vier uur ’s middags.

Via de portofoon had onze gids gehoord dat er een groep leeuwinnen gespot was. En inderdaad: na even rijden lagen ze daar, tien meter bij ons vandaan, zes stuks. Op de achtergrond hoorden we hyena’s gillen en een leeuw geluiden maken; er was ruzie geweest. En hoewel de auto open was, voelde ik me wel veilig. Onze ranger wist immers wat hij deed, hij kent de dieren. Toch voelde ik ook een onwijze spanning; het zijn toch wilde dieren.

“We hoorden hyena’s gillen en een leeuw geluiden maken”

Net toen de ranger aanstalten wilde maken om naar een volgende plek te gaan, gingen alle leeuwinnen op hun gemakje rond onze auto liggen. Heel relaxed waren ze, blijkbaar hadden ze geen last van ons. De kinderen waren stil, helemaal onder de indruk. Het was een van de meest fantastische ervaringen daar. Ik voelde me zo trots dat ik dit aan mijn kinderen kon laten zien.

Vergeleken met onze eerdere vakantie in Zuid-Afrika ervoer ik nu een ander soort spanning, omdat ik ook mijn kinderen wilde beschermen. Maar er was ook een ander soort geluk. Omdat we dit met zijn vieren mochten meemaken.”

Doen

In de kloof

Langs de Panoramaroute vind je verschillende hoogtepunten van Zuid-Afrika. De Graskop Gorge Lift was indrukwekkend: met een ‘uitkijklift’ ga je langs de kloof naar beneden, waar je looproutes over bruggetjes in de jungle kunt volgen. Je kan er ook ziplinen en van grote hoogte het water inspringen.

Game on

Onze games drives boekten we via Homes of Africa. Josh Beaton was onze ranger, een leuke en relaxte kerel.

homesofafrica.com

Lieve hippo

We hebben ook een kijkje genomen bij Jessica The Hippo, een nijlpaard dat ooit tijdens een overstroming bij mensen op de veranda is aangespoeld. Sindsdien leeft Jessica vrijwillig in een rivier die door Hoedspruit stroomt.

jessicahippo.com

Slapen

Beestenboel

Onze luxe villa met zwembad lag in een wildreservaat van duizend hectare: de giraffen, gnoes, wrattenzwijnen en zebra’s liepen bij ons in de achtertuin. Echt een heerlijke plek en ideaal als uitvalsbasis voor de Panoramaroute en het Krugerpark.

homesofafrica.com

Grote bek

Vanuit ons huis was het iets lastiger om het meest zuidelijke punt van het Kruger Park te bereiken. Daarom verkasten we voor twee dagen naar Hazyview. Niet een heel bijzondere plek, maar het lag wel aan een rivier met krokodillen.

thereservegroup.co.za

Eten

Pannenkoek

Harrie’s Pancakes in Dullstroom is een heel fijne locatie. Het dorpje was ook de moeite waard.

harriespancakes.co.za

Eten & spelen

Bij The Hat & Creek in Hoedspruit kan je lekker eten en er is een superleuke speeltuin voor kinderen, direct aan het terras.

Relaxed

In Maroela Bar in Hoedspruit hangt een relaxed sfeertje. Ook hier zit er speeltuin aan het terras en je kan er heerlijke pizza’s eten.

facebook.com/Maroelabar/

Ook vegan

Ook in Hoedspruit: The Farm House, een rustig gelegen restaurantje met veel keuze wat betreft vegan en glutenvrij. En er is ook nog een kleine delicatessenshop.

Dit artikel staat in Kek Mama 11-2022.

safari Zuid-Afrika met kinderen

Ontvang elke maand Kek Mama met korting en gratis verzonden op jouw deurmat! Abonneer je nu en betaal slechts €4,19 per editie.