Op avontuur: met je kinderen op rondreis door Zuidoost-Mexico

30.04.2023 10:56
vakantie met kinderen Zuidoost Mexico Beeld: privé

Esther (41) toog met man Roeland en zoon Jim (toen 6) en dochter Mette (toen 4) voor drie weken naar Mexico en hadden er de tijd van hun leven.

“‘Zo’n verre reis maken met je gezin, dat doe je toch eigenlijk alleen voor jezelf? Je kinderen vinden een Franse camping vast veel leuker.’ Een opmerking als deze krijg ik regelmatig als ik vertel waar wij zoal met Mette en Jim zijn geweest. Ook dit jaar, toen we onze reis naar Mexico planden.

Maar samen reizen is zoveel intenser dan een kampeervakantie, wat overigens ook leuk is. Alleen gaan kinderen dan vaak op pad met andere kinderen op de camping. In Mexico beleefden we continu avonturen met elkaar – je bent steeds samen, dat maakt het bijzonder.

Op slag verliefd

Mexico neemt een speciale plek in mijn hart in. Achttien jaar geleden ging ik ernaartoe, het was mijn allereerste backpackreis. Ik werd meteen verliefd op de witte stranden, de kleuren, de taco’s, de muziek. Dat wilde ik mijn kinderen ook laten zien, en dus stippelden we een rondreis uit door Yucatan, Quintana Roo en Campeche: een route die zich heel goed leent voor een vakantie met kinderen omdat de wegen goed zijn, de afstanden kort en het strand altijd in de buurt.

“We stippelden route van korte afstanden en altijd een strand in de buurt”

We wilden best wat zien, maar zorgden er ook voor dat er genoeg rust was voor de kinderen. Maar het grappige is dat zij onderweg al snel vroegen: wanneer gaan we door naar de volgende plek? Nog steeds hebben de kinderen het over ons Mexicaanse huisje op het strand. Dat was op onze eerste stop, in Akumal, tussen het drukke Playa del Carmen en Tulum. We sliepen vlak bij het strand, doken in een zwembad dat aan zee lag en snorkelden met zeeschildpadden.

Akumal

Vanuit Akumal gingen we ook een dag op pad met een Belgische gids. Met haar bezochten we de Mayatempels van Coba in de jungle. Met een gehuurde fiets reden we van de ene tempel naar de andere, en onderweg vertelde ze ons van alles over de bomen, planten en de indrukwekkende Mayacultuur.

We bezochten zelfs Mayafamilies en mochten daar aanschuiven voor de lunch. Mette en Jim maakten tortilla’s met de oma van het gezin en speelden met de kinderen terwijl onze maaltijd, een pan met kip, in de grond aan het garen was. De kinderen draaiden direct mee met het gezin, ze poepten en plasten net als die kinderen in een gat in de grond.

Lees elke maand de mooiste verhalen, meest herkenbare columns en de leukste tips voor jou en je kids. Abonneer je nu op Kek Mama en krijg tot 45% korting.

Muziek en piraten

Mexico is een land waar ik meteen blij van word. De sfeer is er vrolijk, omdat je zoveel kleuren ziet en op veel plekken muziek hoort. De koloniale steden zijn prachtig en goed onderhouden. De piratenstad Campeche vonden wij het leukst. Vroeger waren hier veel piratenaanvallen, daarom loopt er een grote stadsmuur om het oude centrum waar je overheen mag lopen.

“De sfeer in Mexico is vrolijk, met al die kleuren en muziek op veel plekken”

Ook bezochten we Merida, waar ik veel leuke restaurantjes en musea spotte. Toch zijn we hier niet lang gebleven; te warm en te druk voor de kinderen. Gelukkig zorgden we dat we bij een stad altijd in een hotel met zwembad sliepen. Zo konden we na een warme dag even afkoelen.

Mangrove

Omdat we het leuk vinden buiten de gebaande paden de boel te verkennen, reden we met onze huurauto naar Rio Lagartos, in het noorden. Daar vonden we geen strand, maar een mangrove. We maakten er een mooie boottocht waarbij we krokodillen, pelikanen, leguanen en flamingo’s zagen.

Onze gids bleek biologie gestudeerd te hebben en kon ons van alles vertellen over de natuur. De kinderen vonden dat wel best, zij genoten vooral van al die dieren. We namen er een modderbad, en daarna spoelden we ons af in het superblauwe water, terwijl we bijzondere vissen en prachtige roofvogels zagen.

Lees ook – Van Thailand tot Mexico: op wereldreis met je kinderen >

De perfecte afsluiting

Met de kinderen hebben we ook nog de tempels van Calakmul beklommen. Superstoer vond ik dat, dat ze met ons mee omhoog durfden. Stonden we daar samen boven, on top of the world, met een uitzicht tot en met de jungle van Guatemala en Belize.

We eindigden met een paar dagen op het eiland Holbox, waar we vooral hebben geluierd, gezwommen, gefietst, zandkastelen hebben gemaakt en naar de zonsondergang hebben gekeken. Daar aten we op het strand, met een lekker muziekje op de achtergrond terwijl de kinderen rond de tafel dansten: de perfecte afsluiting van onze reis.

“Elke week vragen de kinderen of we weer naar Mexico gaan”

Steeds was ik trots op de kinderen; ze deden met alles mee, ook al hadden ze het nog nooit eerder gedaan. Elke week vragen ze of we weer naar Mexico gaan, dat zie ik als een goed teken. Maar het mooiste compliment kwam laatst, toen mijn zoontje zijn rapport liet zien. Daarin had de juf geschreven: ‘Wat weet jij al veel over de wereld, en wat kan je daar enthousiast over vertellen!’ Zie je wel, dacht ik toen. Ik reis niet alleen voor mijzelf, mijn kinderen genieten er net zo van.”

Doen

Aanstekelijk

Ga een of meer dagen op pad met de Belgische Kristel van ‘La Belgicana’ die al jaren in Mexico woont. Haar enthousiasme is aanstekelijk. Ze vertelt honderduit over de bomen, planten en de Mayacultuur. Ze bezorgde ons een dag om nooit te vergeten. instagram.com/la__belgicana/

Ondergronds

Wij koelden regelmatig af in een van de vele magische cenotes, een soort grotten met water. Bijvoorbeeld het kleine maar prachtige Minotauro, of Aktun Zotz, mét rondvliegende vleermuizen.

Wonderschoon

Breng twee of drie dagen door in Bacalar: ‘de lagoon met de zeven kleuren’ is wonderschoon. Ook in het dorpje zelf hangt een fijne, rustige sfeer.

Eten

Lekker zoet

Bij de kleurrijke Turtle Bay Bakery in Akumal vind je de lekkerste gebakjes en overheerlijke sticky buns. turtlebaycafe.com

Pizzatijd

Op Holbox aten we heerlijke pizza’s in de gezellige tuin van Roots Pizza. Mét trampoline voor de kinderen, en vaak is er live muziek. roots-pizza-holbox.negocio.site

Swingend

Ook op Holbox: La Playa de Nana, waar je met je voeten in het zand eet, met fijne muziek en de zonsondergang voor je neus. instagram.com/laplayadenana/

Slapen

Palmen en zee

Bij Akumal Caribe slaap je in vrij basic huisjes, maar wel op het witte strand, compleet met palmbomen en een zwembad met uitzicht op zee. En je kunt er zwemmen met zeeschildpadden. hotelakumalcaribe.com

Fijne vibe

Op Holbox sliepen we in Casa Iguana, een fijn huisje met zwembad, goed ontbijt en ligstoelen aan het strand. Hele fijne vibe en goede ligging. casaiguanaholbox.com/ingles.html

In de rimboe

Casa Ka’aan is het perfecte huisje in de jungle als je Calakmul wilt bezoeken. Met onze hoofdlampen op maakten we hier een avondwandeling en genoten we van de geluiden van de jungle. casakaan.com

Esther deelt graag haar reistips op Instagram: My Little Bag of Tips (@estherkooiman).

vakantie met kinderen Zuidoost Mexico

Check nederlandwereldwijd.nl voor het laatste reisadvies naar Mexico.