Tijd voor jezelf Najla Edriouch
Beeld: Unsplash

Je kunt natuurlijk de hele dag door rennen, maar je kunt ook even stoppen en aan jezelf denken. Daar word je namelijk blijer van.

PSYCHOLOOG NAJLA EDRIOUCH: “Vaak ploffen we na een drukke dag op de bank en scrollen door onze Instagram-feed of zappen wat. Zoiets geeft wel even rust, maar je laadt er niet van op, het geeft geen energie. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat yoga, sport, meditatie wel een herstellende werking hebben.
 

More content below the advertising

Plannen

Probeer maar uit: na tien minuten op je telefoon voel je je minder energiek dan na tien minuten mediteren. Het probleem met dit soort energie-gevende activiteiten is dat ze ook energie kosten om op te pakken. Het gevolg is dat je ze al snel uitstelt. Als je deze activiteiten ver vooruit plant, bij voorkeur op vaste momenten in de dagelijkse routine, voorkom je dat. Het klinkt misschien lastig, maar met hetzelfde gemak plannen we ook uitjes voor de kinderen en huishoudelijke taken, dus dit moet ook kunnen.
 

Geen 'moetje'

Om goed op te laden hoeft een mens niet per se alleen te zijn. Sociale activiteiten kunnen ook veel energie geven. Maar hier ligt ook een valkuil. Een uurtje sauna met een vriendin is prima, maar het mag geen ‘moetje’ worden omdat het van je wordt verwacht. Het is beter om samen te zijn met mensen van wie je blij wordt.”
 

Lees ook
Neuropsycholoog Erik Scherder: 'Denk niet in minuten rust, maar in white spots' >

 

TIP VAN NAJLA:

‘GA EEN KWARTIERTJE WANDELEN’

“Lukt het niet om steeds uren vrij te maken, dan kan het al veel helpen om op verschillende momenten van de dag een kwartier te ontspannen, bijvoorbeeld door even te gaan wandelen.”

Meer weten over Najla Edriouch? Kijk op www.psycholoognajla.nl

 

 

Dit verhaal is er één van een interviewserie in Kek Mama 10-2018.

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >