urineverlies
beeld: iStock

Het taboe rondom urineverlies moet nodig doorbroken worden. Maar liefst één op de drie vrouwen boven de 35 jaar krijgt ermee te maken. Mocht jij daar een van zijn: je bent niet alleen.

Als je heel hard moet lachen, tijdens het sporten of als je moet niezen. Maar ook op momenten dat je het helemaal niet verwacht kan het ineens gebeuren: druppels urineverlies. Licht urineverlies kan je onzeker maken en daarom mag er best meer over gepraat worden. Dit is wat je kunt doen:

  1. Onthoud: je bent niet de enige
    Laat op een willekeurig etentje met vriendinnen het woord urineverlies vallen en ineens blijk je niet de enige. Van de vrouwen die wij ondervroegen* heeft zo'n zestig procent minimaal wekelijks te maken met licht urineverlies. Bij bijna zeventig procent van deze vrouwen heeft het urineverlies te maken met een zwangerschap of bevalling. Gedeelde smart is halve smart.

  2. Oefen je bekkenbodemspieren
    Ruim dertig procent van de ondervraagden denkt dat het urineverlies veroorzaakt wordt doordat ze te weinig bekkenbodemspieroefeningen doen. Die spieren kun je makkelijk zelf trainen en sterker maken. Waar die bekkenbodemspieren zitten? Probeer op de wc eens je plas op te houden. De spieren die je dan voelt aanspannen, zijn je bekkenbodemspieren. Ga voor speciale oefeningen naar lightsbytena.nl.

  3. Producten voor urineverlies
    Hoe je het ook went of keert, licht urineverlies kan ongemakkelijk zijn. Wist je dat er producten zijn speciaal voor urineverlies? Deze beschermen beter dan een normaal inlegkruisje en absorberen snel. Daarmee maak je het voor jezelf net iets aangenamer. Afhankelijk van de zekerheid die je nodig hebt, zijn er verschillende maten lights by TENA.

*577 vrouwen uit hettestpanel.nl met licht urineverlies deelden hun mening en ervaringen (september 2018).

More content below the advertising

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >