Het zijn de vertrouwde beelden: alle klasgenoten bijeen, gekleed volgens de laatste mode (dus allemaal met hetzelfde kapsel, dezelfde hoody, dezelfde sneakers. Ongemakkelijk poserend voor de schoolfotograaf). Helaas lijkt het erop dat deze traditie van schoolfotografie aan het verdwijnen is. En dat vindt journalist Yvette Juch eigenlijk best wel een beetje zonde.
Lees verder onder de advertentie
“Jij hebt zeker ook een paar van deze groepsfoto’s ergens in een album of opbergdoos liggen. En degenen die vaak van school zijn gewisseld (zoals ik) hebben een hele verzameling. Laat je die aan anderen zien zeggen we er meestal bij: wie denk je dat ik ben?
Sinds de invoering van de privacywet (AVG)* in 2018 zijn namelijk striktere regels omtrent privacy bijgekomen. Scholen moeten nu expliciete toestemming vragen van ouders voordat ze foto’s van hun kinderen mogen maken en delen. Dit proces is tijdrovend en ingewikkeld, waardoor veel scholen ervoor kiezen om helemaal te stoppen met het maken van klassenfoto’s.
Lees verder onder de advertentie
Meer dan een momentopname
Schoolfoto’s zijn niet zomaar kiekjes; ze zijn tastbare herinneringen aan vriendschappen, groei en gedeelde momenten. Kijk maar eens naar de foto’s op Schoolbank.nl, dan begrijp je direct wat ik bedoel. Schoolfoto’s geven ook een mooi beeld van de veranderende kledingtrends door de jaren heen. Denk bijvoorbeeld aan de haarstijlen van 30 jaar geleden; wie herinnert zich niet de meisjes met lakkuiven, roze lippenstift en blauwe mascara.
Door het wegvallen van deze traditie verliezen we straks waardevol archiefmateriaal om herinneringen levend te houden: ‘Weet je nog die emo? Oh, ja nee hij gatver, kijk dit ben ik.’ En: (zucht) ‘Wat waren we toch knap.’
Oproep aan ouders en leraren
Daarom roep ik ouders en verzorgers op om samen te werken met de scholen om deze waardevolle traditie te behouden. Geef wel toestemming voor het maken van de schoolfoto. Mentoren van scholen wil ik vragen om te blijven benadrukken hoe belangrijk de groepsfoto is voor het vastleggen van de schooljaren van onze kids. Laten we niet zwichten voor de administratieve rompslomp en/of gemakzucht van scholen. Wij ouders zijn de hoeders van het beeldarchief van onze kinderen op de basisschool en middelbare.
Lees verder onder de advertentie
In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.
*De privacywet van 2018, ook bekend als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) of GDPR (General Data Protection Regulation), is een Europese wet die in 2018 in werking is getreden. Deze wet regelt de bescherming van persoonsgegevens en de privacyrechten van individuen binnen de Europese Unie (EU). Het doel van de privacywet is om de privacy van burgers te versterken en te waarborgen, met name in het digitale tijdperk waarin persoonlijke gegevens steeds vaker worden verzameld, opgeslagen en verwerkt door verschillende organisaties. Onder deze wet moeten organisaties, waaronder scholen en fotografen, de privacy van personen respecteren en expliciete toestemming verkrijgen voordat ze persoonlijke gegevens, zoals foto’s van kinderen, mogen verwerken of delen.
Tikkie ontvangen voor een halve wortel uit iemand anders’ maaltijdsalade? In deze rubriek verzamelen we de meest onterechte, ongemakkelijke en gewoon ronduit gênante betaalverzoeken. Wat ze gemeen hebben? Je zag ze in ieder geval niet aankomen.
Maxime Meiland en haar man Leroy hebben twee dochters: Claire en Vivé. Terwijl Claire al een tijd op de basisschool zit, maakt Vivé zich juist op voor haar eigen start na de zomer. Voor Maxime is dat een emotioneel moment.
Gen Z doet z’n eigen ding. Ze zetten huisfeestjes op z’n zachtst, skippen alcohol, houden van crocs én… verzinnen babynamen die nergens op lijken, behalve op sfeer.
Tikkie ontvangen voor een halve wortel uit iemand anders’ maaltijdsalade? In deze rubriek verzamelen we de meest onterechte, ongemakkelijke en gewoon ronduit gênante betaalverzoeken. Wat ze gemeen hebben? Je zag ze in ieder geval niet aankomen.