Onderzoek: schermtijd heeft invloed op deze schoolprestaties van kinderen

schermtijd Beeld: Canva
Anika van Dijk
Anika van Dijk
Leestijd: 3 minuten

Kinderen die al op jonge leeftijd veel tijd doorbrengen achter een scherm, scoren gemiddeld lager op toetsen voor lezen en rekenen. Uit een Canadees onderzoek blijkt dat de kans om een hoger prestatieniveau te halen met ongeveer tien procent daalt per uur extra schermtijd per dag.

Lees verder onder de advertentie

Het onderzoek volgde ruim 3.000 kinderen van peuter- en kleutertijd tot de bovenbouw van de basisschool van 2008 tot 2023. Ouders rapporteerden hoeveel tijd hun kind dagelijks achter een scherm doorbracht. Die gegevens werden gekoppeld aan de EQAO-toetsen: in Grade 3 (vergelijkbaar met groep 5) werden lezen en rekenen gemeten, en in Grade 6 (groep 8) alleen rekenen.

Lees verder onder de advertentie

Digitale media

De kinderen uit Grade 3 waren gemiddeld 5,5 jaar oud en zaten dagelijks zo’n 1,6 uur achter een scherm. In Grade 6 lag de gemiddelde leeftijd op 7,5 jaar en liep de schermtijd op tot 1,8 uur per dag. De onderzoekers zagen een duidelijk patroon: hoe meer schermtijd in de vroege jaren, hoe lager de scores voor lezen en rekenen.

Lees verder onder de advertentie

Vooral het gebruik van digitale media, bleek sterk samen te hangen met lagere schoolprestaties. Opvallend genoeg werd schrijfvaardigheid nauwelijks beïnvloed.

Negatief effect van gamen

Een ander interessant resultaat: videogames hadden alleen bij meisjes een negatief effect op schoolresultaten, al vanaf Grade 3. Slechts één op de vijf ouders gaf aan dat hun kind gamede. De onderzoekers benadrukken dat meer onderzoek nodig is om deze sekseverschillen beter te begrijpen, maar het verschil blijft opvallend.

Lees verder onder de advertentie

Inzichten

Het onderzoek kan geen oorzakelijk verband aantonen tussen schermtijd en lagere schoolresultaten, omdat de gegevens uit oudervragenlijsten komen en er dus ook andere (niet onderzochte) factoren kunnen meespelen. Toch laten de resultaten belangrijke patronen zien. Volgens Jennifer Hove, medeonderzoeker en Director of Data and Reporting bij EQAO, zijn de bevindingen waardevol: “Dit onderzoek biedt belangrijke inzichten in hoe vroege ervaringen samenhangen met schoolprestaties,” zegt Hove. “Door gezondheidsgegevens te koppelen aan toetsen verdiepen we ons begrip van de factoren die leeruitkomsten beïnvloeden. Zo kunnen we gezinnen en scholen helpen om gefundeerde keuzes te maken.”

Lees verder onder de advertentie

Kijkgedrag van kinderen

Volgens Xuedi Li, ook betrokken bij het onderzoek, is het belangrijk om niet alleen te kijken naar hoeveel tijd kinderen achter een scherm doorbrengen, maar ook wat ze zien en met wie. “De hoeveelheid schermtijd doet ertoe, maar ook het type content en of kinderen samen met een ouder of leeftijdsgenoot kijken,” legt Li uit.

Lees verder onder de advertentie

Rapportcijfers en aanwezigheid op school

De onderzoekers willen hun onderzoek uitbreiden door ook te kijken naar rapportcijfers en aanwezigheid op school. Zo hopen ze een vollediger beeld te krijgen van hoe schermgebruik samenhangt met schoolsucces.

Wist je dat schermtijd ook zorgt voor probleemgedrag bij kinderen? Je leest hier om hoeveel schermtijd het gaat.

Bron: Scientas

Lees verder onder de advertentie

Meest bekeken

Facebook Twitter Whatsapp E-mail