Op Moederdag zetten we moeders in het zonnetje. Voor sommigen is dit een verdrietige dag, bijvoorbeeld omdat ze een onvervulde kinderwens hebben of een kind zijn verloren. In die periode is reclame rondom ouderschap extra pijnlijk, vinden veel Nederlanders volgens onderzoek.
Lees verder onder de advertentie
Zeven op de tien Nederlanders storen zich aan online advertenties over zwangerschap en ouderschap, blijkt uit onderzoek van Ipsos in opdracht van Google onder duizend Nederlanders. Van deze groep vindt 39% deze reclames extra pijnlijk rond Moederdag, bijvoorbeeld omdat ze geen kinderen kunnen krijgen, een kind of ouder verloren zijn of geen contact meer hebben met een ouder of kind. Reclames over ouderschap komen dan hard aan.
Sanne Vogel
Ook voor actrice Sanne Vogel waren zulke berichten moeilijk. In 2019 werd haar eerste kindje doodgeboren. “Voor mensen met een kinderwens die moeilijk zwanger kunnen worden, of een kindje zijn verloren, kunnen deze advertenties extra kwetsend zijn”, vertelt ze. “Jaren geleden, tijdens mijn eerste zwangerschap, hebben we na vier maanden afscheid moeten nemen van ons kindje. Reclame over ouderschap en zwangerschap hebben mij destijds enorm geraakt.”
Dat reclames niet altijd goed worden ontvangen, blijkt wel uit het onderzoek: 41% van de Nederlanders voelt zich weleens ongemakkelijk bij een online advertentie. Behalve reclames over ouderschap en zwangerschap, storen Nederlanders zich ook aan advertenties over daten, diëten en afvallen. Wat veel mensen niet weten, is dat je online reclames over gevoelige onderwerpen kunt beperken in het Advertentiecentrum van Google.
Lees elke maand de mooiste verhalen, meest herkenbare columns en de leukste tips voor jou en je kids. Abonneer je nu op Kek Mama en krijg tot 45% korting.
Iedere week delen we op Kek Mama een dilemma van onze lezers. Deze week vraagt Sophia (30) zich af: hoe maak ik mijn schoonmoeder bewust dat mijn dochters twee verschillende kinderen zijn en niet van dezelfde cadeautjes houden?
Jij hebt geen reden nodig om je kind te verwennen met het nieuwste van het nieuwste. Herkenbaar? Moeders met deze sterrenbeelden shoppen wel heel veel voor hun kinderen.
Als ouder probeer je alles zo goed mogelijk te doen voor je kind. Maar wat als je goede intenties onverwacht botsten met de – soms bijzondere – schoolregels? Isa ontdekte dit op de harde manier toen een onschuldige waterfles voor drama zorgde.
Bizarre, hormonale of gewoonweg crazy aankopen. We doen ze allemaal weleens. Wekelijks vertelt een moeder aan Kek Mama over haar grootste, duurste of vreemdste miskoop. Deze keer Chantal (35) die een dure winterjas kocht voor haar dochter.
Lisa van den Akker (34) is moeder van vier kinderen én hoofdredacteur van Kek Mama. Regelmatig schrijft ze een column over haar avonturen en gedachtes als moeder van een gezellig, maar ook chaotisch gezin.
Een maand geleden beviel actrice Bertrie Wierenga van dochter Lena op wie ze meteen stapelverliefd was. In een interview met RTL Boulevard vertelt de kersverse mama over het moederschap.