Veel Nederlanders storen zich aan online reclames over ouderschap, vooral rond Moederdag

08.05.2023 09:51
klikte per ongeluk op like Beeld: Getty Images

Op Moederdag zetten we moeders in het zonnetje. Voor sommigen is dit een verdrietige dag, bijvoorbeeld omdat ze een onvervulde kinderwens hebben of een kind zijn verloren. In die periode is reclame rondom ouderschap extra pijnlijk, vinden veel Nederlanders volgens onderzoek.

Zeven op de tien Nederlanders storen zich aan online advertenties over zwangerschap en ouderschap, blijkt uit onderzoek van Ipsos in opdracht van Google onder duizend Nederlanders. Van deze groep vindt 39% deze reclames extra pijnlijk rond Moederdag, bijvoorbeeld omdat ze geen kinderen kunnen krijgen, een kind of ouder verloren zijn of geen contact meer hebben met een ouder of kind. Reclames over ouderschap komen dan hard aan.

Sanne Vogel

Ook voor actrice Sanne Vogel waren zulke berichten moeilijk. In 2019 werd haar eerste kindje doodgeboren. “Voor mensen met een kinderwens die moeilijk zwanger kunnen worden, of een kindje zijn verloren, kunnen deze advertenties extra kwetsend zijn”, vertelt ze. “Jaren geleden, tijdens mijn eerste zwangerschap, hebben we na vier maanden afscheid moeten nemen van ons kindje. Reclame over ouderschap en zwangerschap hebben mij destijds enorm geraakt.”

Lees ook: Amelia en haar man zijn ongewenst secundair kinderloos: ‘Het is een rouwproces’

Gevoelige onderwerpen

Dat reclames niet altijd goed worden ontvangen, blijkt wel uit het onderzoek: 41% van de Nederlanders voelt zich weleens ongemakkelijk bij een online advertentie. Behalve reclames over ouderschap en zwangerschap, storen Nederlanders zich ook aan advertenties over daten, diëten en afvallen. Wat veel mensen niet weten, is dat je online reclames over gevoelige onderwerpen kunt beperken in het Advertentiecentrum van Google. 

Bron: Google

Lees elke maand de mooiste verhalen, meest herkenbare columns en de leukste tips voor jou en je kids. Abonneer je nu op Kek Mama en krijg tot 45% korting.