Vrijwillig verplicht: ‘Volgend sportseizoen schrijf ik me in als limonadehaler’

13.03.2023 09:41
mombracing sport vrijwilliger Beeld: Getty Images

Elke week het land door trekken als gratis taxidienst of ineens drie keer per week langs de lijn staan. Bij het verdelen van de rollen voor het volgende sportseizoen maken deze moeders vast andere keuzes.

Manon (44), moeder van Isabelle (8) en Art (6):

“Het bleef doodstil in de hockeyapp toen er verzocht werd om een ouder die wilde fluiten bij de wedstrijden van onze meiden. Ook na een herhaaloproep en de vraag na de training, bood niemand zich aan. Mijn geweten speelde op en ineens hoorde ik mezelf zeggen dat ik het wel wilde doen.

Eén nadeel: ik had geen flauw benul van de regels. Isabelle zit nog maar net op hockey en ik ben asportief. Ik weet nog maar net wanneer iets een strafcorner is. Gelukkig biedt Google uitkomst. Ik zit nu al dagen met mijn neus in de spelregels.”

De taxi rijdt voor

Jacqueline (44), moeder van Steffi (14), Jasper (12) en Rik (10):

“Vrijwillig verplicht, zo noem ik het rijden naar uitwedstrijden bij voetbal en hockey. We hebben een leaseauto, dus de benzine is gratis. Maar dat wil niet zeggen dat ik ook elke week zin heb om als een taxidienst alle kinderen van de teams te halen en brengen. Toch wordt daar schijnbaar wel van uitgegaan. Er wordt me niet gevraagd óf ik iemand wil meenemen, er wordt in de app gewoon gemeld welke kinderen ik deze week heb.”

Meer verhalen van moeders over alles dat met mombracing te maken heeft? Je leest ze hier.

Limo halen is ook leuk

Inge (29), moeder van Bastiaan (9):

Voetbal is altijd mijn passie geweest, dus toen het team van mijn zoon team tijdelijk een coach zocht, bood ik aan om het team te trainen. Dat heb ik geweten.

Niet alleen houdt het in dat ik twee keer per week anderhalf uur lang vijftien jonge hondjes dril, ik moet ze ook op zaterdag coachen. Tel daar de uren ballen verzamelen, doeltjes sjouwen en velden uitzetten bij op en je komt aan een aardige parttime baan. Gelukkig heb ik één kind en kan ik het regelen met mijn werk. Maar voor volgend seizoen schrijf ik me in als limonadehaler of tenuewasser.”

77% van de moeders in Nederland heeft te maken met momshaming, blijkt uit onderzoek van Kek Mama. Dat vond de redactie zó schokkend, dat ze een campagne is gestart: Kek Mama lanceert mombracing, de tegenhanger van momshaming, en roept alle moeders op om elkaar voortaan te steunen in plaats van te bekritiseren.