verschil-griep-verkoudheid

Als je verkouden bent heb je niet per definitie griep en als je griep hebt hoef je ook niet altijd snotverkouden te zijn. Snap je 'm nog? Wij leggen de verschillen uit. Fijn om te weten, helemaal nu er een griepepidemie heerst.

Verkoudheid

Dit is een ontsteking van het slijmvlies in de neus, de bijholten en de keel voor het rhino- of het coronavirus. Mogelijke klachten zijn: niezen, snotteren, hoesten, keelpijn, heesheid en oorpijn. Een verkoudheid is de meest voorkomende infectie bij mensen: kinderen kunnen soms wel 12 keer per jaar verkouden zijn, en volwassen zo’n 2 tot 4 keer per jaar. Een verkoudheid gaat vaak na 1 tot 3 weken vanzelf over, maar bij je kind kan het wat langer duren. 

Nog meer symptomen zijn:

  • Loopneus
  • Verstopte neus waardoor verminderde reuk
  • Lichte temperatuursverhoging
  • Hoofdpijn
  • Lichte vermoeidheid
  • Traanogen

Meestal heb je als je verkouden bent geen hoge koorts (maximaal 38,5°C).  

 

Lees ook
Deze vader haat het griepseizoen: 'Kotsende kinderen? Ik kan er niet tegen' >

 

Griep

Griep is ook een aandoening in de luchtwegen, maar wordt veroorzaakt door het Influenza A of B-virus. Vaak begint het met koude rillingen, koorts, hoofdpijn en spierpijn. In tegenstelling tot een verkoudheid, kan de koorts bij griep in een paar uur makkelijk oplopen tot 39°C of hoger. Die houdt dan meestal een dag of 3 tot 5 aan. Ook kun je last krijgen van:

  • Droge hoest
  • Keelpijn
  • Loopneus
  • Extreme vermoeidheid
  • Slechte eetlust
  • Snel buiten adem zijn
  • Pijnlijke, stijve ledematen

 

Wat helpt bij griep en verkoudheid?

Rust, rust, rust. Bij een verkoudheid is het in principe niet nodig om medicijnen te nemen, maar neusdruppels kunnen soms wat verlichting geven. Voor de griep kun je eventueel de griepprik halen als je behoort tot een van de risicogroepen: diabetici, zwakke weerstand door ziekte, ouderen. Hoestdrank of pijnstillers kunnen de boel wat verzachten. Bij langdurig hoge koorts (die langer aanhoudt dan vijf dagen), ernstige benauwdheid of sufheid, is het verstandig contact op te nemen met je huisarts.

Bron: dokter.nl

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >
haar-verven-met-nutella

Hoewel jij een pot Nutella waarschijnlijk vooral gebruikt om het brood van je kind mee te smeren, kan je het ook prima in je haar kwakken. Beautyblogger Huda Kattan laat op Instagram zien wat het resultaat is.

En het mag gezegd worden: dat ziet er nog best goed uit.

 

 

Lees ook
8x snelle kapsels voor tijdens de ochtendspits >

 

Niet permanent

Wel vertelde de kapper aan MetroUK dat de kleur niet permanent in het haar blijft zitten. "Het hangt af van het haar hoe lang de kleur blijft zitten. Als je een lichte karamelkleur wil, kan het ongeveer twee of drie weken blijven zitten. Een donkerbruine kleur blijft dan weer langer zitten."

Bron: StyleToday

 
Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >
afvaltips laatste kilo

Hik je nog altijd tegen die hardnekkige decemberkilo's aan? Gewichtscoach Mieke Kosters van het boek In 20 minuten van XL naar S geeft advies.

1. Zie ze niet als 'die laatste kilo's'

Hoe vaak hoor je het mensen niet zeggen: man, die laatste kilo's zijn toch wel het lastigst hoor! Hoeft helemaal niet, vindt Mieke: "Je moet namelijk net zo omgaan met de eerste kilo's als met de laatste. Wanneer je denkt 'Ah, die laatste kilo's doe ik nog wel even, ik ben er toch al zóveel kwijt', ga je er niet voor de volle 100% voor. Zie die laatste kilo's als een nieuw project, alleen dan kun je er meer voor laten."
 

2. Vraag jezelf af: wil ik dit écht?

Als je tegen die laatste kilo's aanhikt, kun je twee dingen doen: accepteren of veranderen. Als je die paar kilootjes extra accepteert, betekent dat ook dat je moet stoppen met klagen en het voor lief nemen dat je lichaam niet a la Doutzen Kroes is. Zit die 5 kilo je toch écht dwars, wees dan ook wel bereid om hier iets voor te doen. Het belangrijkste: kiezen en eerlijk zijn tegenover jezelf.
 

Lees ook
10 dieetsmoezen waarbij je kinderen erg goed van pas komen >

 

3. Zeg vaker 'nee'

Mieke: "Ik zeg weleens: als je al 1 of 2 keer per dag 'nee' zegt tegen iets waar je eigenlijk enorm trek in hebt, blijf je al op gewicht. Wil je toch nog wat kilo's kwijt, zeg dan vaker dan 1 of 2 keer 'nee'. Misschien wel 5 of 6 keer. Wees daar echt alert op en reken jezelf niet rijk als je die ene keer dat puntje appeltaart hebt laten staan."
 

4. Hou bij wat je eet

Dit is een hele concrete. Door op te schrijven wat je eet, word je je veel bewuster van wat je naar binnen werkt. Want zeg eens eerlijk: die paar snoepjes die je tussen het huishouden door uit de kast pikt, ben je na een paar seconden alweer vergeten. Oh, en reken gelijk hier jouw ideale calorie-inname uit, dan weet je precies wat je op een dag kunt eten.
 

5. Alleen het aller-allerlekkerste

Geef je happen een cijfer en eet alleen happen met een 8 of hoger. Dit zorgt ervoor dat je niet onnodig van alles in je mond stopt, zonder dat je ervan geniet. 

 

 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >