Migraine is een nare kwaal die je leven behoorlijk kan belasten. Het liefst wil je dat die hoofdpijn voor altijd wegblijft, maar er zijn momenten waarop een aanval wel heel ongelegen komt. Tijdens het partijtje van je kind bijvoorbeeld. Met deze tips houd je de schade beperkt.

  1. Een kinderfeest Heerlijk, al die vrolijke gezichten. Maar een kinderfeest kan ook druk en chaotisch zijn. Wil je geen hoofdpijn van gillende kinderstemmen, kies dan voor activiteiten waarbij ze zich moeten concentreren, zoals puzzelen of knutselen. Maak je huis een dag van tevoren kidsproof en het feest kan beginnen.
  2. Een ouderavond Een ouderavond wil je gewoon niet afzeggen, maar een gesprek voeren tijdens een migraineaanval is bijna niet te doen. Het helpt om open te zijn over het feit dat je migraine hebt. Leg aan de leerkrachten van je kind uit hoe je je voelt tijdens een migraineaanval, dan kun je op begrip rekenen als je toch een keer moet afzeggen.
  3. Weekendje weg met je man Kinderen bij opa en oma, koffers gepakt… Jullie zijn er helemaal klaar voor, een weekend samen weg. Dan wil je niet dat migraine roet in het eten gooit. Vermijd de dagen voor vertrek alle bekende triggers. Pak op tijd je rust en genoeg slaap en laat alcohol, zoetigheid, kaas en citrusvruchten even staan. Houd ook rekening met je menstruatie, omdat dat een extra trigger voor migraine kan zijn.
  4. Presentatie op werk Hoe goed je je ook voorbereid op die presentatie op je werk, het blijft spannend. Stress is een van de bekendste triggers van migraine, dus dat wil je voorkomen. Meditatie en mindfulness oefeningen helpen je om ontspannen te blijven vóór, maar ook tijdens de presentatie.
  5. Vriendinnenafspraak Avondje afspreken met vriendinnen? Dan kom je al gauw in de verleiding om gezellig een glas wijn mee te drinken. Toch is het slim om het bij fris te houden, want alcohol, en vooral rode wijn, staat bekend als trigger van migraine. Net zo feestelijk in een wijnglas, maar zonder alcohol, is bronwater met vruchtensap.

Houd ’m bij de hand: de migrainekit

Op basis van meer dan 50 jaar wereldwijde ervaring met zware hoofdpijn en migraine pleit Excedrin ervoor om altijd een eerste-hulp-bij-hoofdpijn set binnen handbereik te hebben om direct in te kunnen spelen op de eerste symptomen en pijnklachten, zowel thuis als op kantoor en onderweg. Wat zit erin? Deze zeven items worden geadviseerd:

  • Hervulbaar waterflesje Water drinken voorkomt dehydratatie en verlicht hoofdpijn.  
  • Zonnebril en oordoppen Die halen de scherpe kantjes van fel licht en harde geluiden.
  • Oogmasker Soms is liggen in een donkere kamer het enige wat helpt. Is dat geen optie? Gebruik dan een slaapmasker.
  • Koptelefoon Een ‘migraine-playlist’ met rustgevende muziek helpt je om de aandacht van de pijn af te leiden.
  • Washandje Een nat washandje voor afkoeling van nek en hoofd.
  • Migraine dagboek Het bijhouden van een dagboek geeft inzicht in patronen en triggers.
  • Toilettasje of clutch Om alle items compact en casual of chique in op te bergen.
  • Pijnstillers Excedrin vermindert binnen een halfuur de ergste pijn en bijkomende symptomen en werkt minstens vier uur lang.

Kek Mama samen met Excedrin (Acetylsalicylzuur, Paracetamol en Cafeïne)

Niet gebruiken bij kinderen jonger dan 18 jaar, bij maagpatiënten, tijdens de zwangerschap of bij inname van meer dan 15mg methotrexaat per week. Lees voor gebruik de bijsluiter. Zinc CHNL/CHXCDRN/0026/17 KOAG/KAG: 309-1117-1745

Beeld: Shutterstock
Beeld: Shutterstock

De één is zo fit als een hoentje na vier uurtjes slaap, de ander is na acht uur nóg niet uit z’n bed te krijgen. Maar hoeveel slaap heb je gemiddeld nodig? Wij leggen ’t je uit.

Slapen is gezond

Ben je een slechte slaper en denk je dat dat niet zo’n kwaad kan, dan heb je het mis. Slapen is heel belangrijk voor onze gezondheid en gemoedstoestand. Als je weinig slaapt, vergroot dat de kans op overgewicht. Ook zorgt je lichaam tijdens een diepe slaap voor herstelwerkzaamheden. Niet voor niets kruip je graag onder de wol als je je niet zo lekker voelt of een verkoudheid onder de leden hebt. Daarnaast is bewezen dat tijdens je REM-slaap (zie hieronder) je hersenen heel actief zijn. Je bent bezig met je herinneringen en het verwerken van informatie. Kom je niet vaak genoeg in deze fase terecht, dan kan je dus langer blijven hangen in vervelende ervaringen en geheugenproblemen krijgen. Tot slot zorgt slapen ervoor datje uitgerust bent. Wil je er fris uitzien maar doe je geen oog dicht, lees dan hier een paar fijne tips om toch stralend voor de dag te komen.

 

Lees ook:
Dit doet slaapgebrek met jullie >


 

Hoeveel slaap heb je nodig?

Uit onderzoek is gebleken dat de meeste volwassenen (zo’n 65%) 7 tot 8 uur per nacht slapen. Slechts 8% kan prima functioneren met minder dan zes uurtjes, terwijl een kleine 2% juist meer dan maar liefst 10 uur onder de wol moet kruipen.
Gemiddeld duurt het ongeveer 10 tot 20 minuten voordat je in slaap valt. Wist je dat je slaap per nacht een aantal keer onderbroken wordt? Niet gek als je dit niet is opgevallen, want de meeste slaaponderbrekingen zijn maar zo kort, dat je je ze niet herinnert.

 

Vier verschillende slaapfases

Je zou denken dat er met je lichaam weinig gebeurt als je slaapt, maar je lijf is juist heel druk bezig. Zo daalt je lichaamstemperatuur, worden je pupillen kleiner en vertraagt je hartslag. Wanneer je slaapt, ga je door 4 verschillende fases heen:
 

  • Sluimerfase

Dit is de fase van wakker zijn naar slapen. Je kunt je ogen moeilijk meer openhouden en valt uiteindelijk in slaap.

 

  • Lichte slaap

In deze fase slaap je, maar nog wel heel licht. Van een klein of simpel geluid kun je nog wakker worden.

 

  • Diepe slaap

Dit is de slaap die je nodig hebt, want nu ben je echt onder zeil en werkt je lichaam aan herstel. Je ademhaling en hartslag zijn verminderd.
 

  • Droomslaap

Je spieren zijn volledig ontspannen, maar je hersenen draaien juist overuren. Grote kans dus dat je flink aan het dromen bent. Dat kost je lichaam behoorlijk wat energie, maar een droomslaap heeft ook een functie: ervaringen verwerken en je geest verfrissen.  



 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >

 

Beeld: Shutterstock
Beeld: Shutterstock

Je nagels eraf bijten: zonde! Maar ben jij (of je kind) hier eenmaal aan gewend, dan is het lastig om te stoppen. Toch zijn er een paar slimme trucs om van nagelbijten af te komen. Je leest ze hier.

Hoe ontstaat nagelbijten?

Sommige mensen bijten hun nagels eraf omdat ze simpelweg te lang zijn. Maar er zijn er ook die bijten omdat ze een dwangstoornis hebben of psychische problemen. Spanning, angst en eenzaamheid kunnen het nagelbijten verergeren. Bij nagelbijten kauw je de nagels van je vingers af, maar soms ook de huid rond je nagels. Er is zelfs een medische term voor: onychofagie. Veel mensen beginnen als kind met nagelbijten, maar stoppen hier vanzelf mee als ze ouder zijn. Toch blijft ongeveer twintig procent van de volwassen ermee kampen.

 

Lees ook:
'Mijn zoontje is als de dood voor het knippen van zijn teennagels' >

 

Hoe kom je er vanaf?

Het lijkt heel simpel om te stoppen, maar je bent als nagelbijter snel geneigd om je vingers weer naar je mond te brengen – een automatisme. Iets om je aandacht af te leiden kan helpen, denk bijvoorbeeld aan een stressbal of een pen. Of kauw op iets wat geen kwaad kan, zoals kauwgom.
Zorg er altijd voor dat je nagels zo kort mogelijk zijn afgeknipt. Ook kun je verschillende soorten nagellak kopen met een bittere smaak, waardoor je minder snel geneigd bent om je nagels af te bijten. Er is zelfs een app die je helpt om te stoppen met nagelbijten: Streaks. Daarin houd je bij hoeveel dagen op rij je niet gebeten hebt en krijg je tips wat je kunt doen als je zin hebt om te bijten.
Slaag je er niet in om het nagelbijten te verminderen? Ga dan eens naar de manicure. Die kan vooral de huid rondom je nagels weer mooi maken en heeft ook verschillende mogelijkheden om ervoor te zorgen dat je stopt met bijten.

 

Wat als je kind nagels bijt?

Het is niet bekend of nagelbijten genetisch bepaald is. Wel is het vaak zo dat kinderen sneller gaan nagelbijten als ouders dat ook doen. De meeste kinderen beginnen rond hun vierde jaar met nagelbijten, om te kunnen omgaan met stress of spanning. Bij de meeste kinderen stopt deze nare gewoonte vanzelf. Wat je er tot die tijd aan kunt doen? Leid je kind af als je ziet dat zijn handen weer naar zijn mond gaan of smeer een mooi kleurtje nagellak op zijn of haar nagels. Is je kind overdag thuis, doe dan een aantal pleisters om zijn vingers, zodat hij zijn nagels er niet kan afbijten.

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >