5 dingen die ouders in restaurants doen die de bediening gek maakt

ouders restaurants Beeld: Canva
Isa Bulthuis
Isa Bulthuis
Leestijd: 3 minuten

Een avondje uit eten met het gezin kan heerlijk zijn, even geen afwas, lekker eten en quality time. Maar voor de bediening is het soms een heel ander verhaal. Want hoewel kinderen vaak de schuld krijgen van rommel en chaos, zijn het verrassend vaak de ouders die het meeste gedoe veroorzaken.

Lees verder onder de advertentie

Volgens serveerster en TikTok-komiek Alana Fineman (zelf werkzaam in een druk restaurant in Californië) zijn het niet de kinderen, maar juist de ouders die het de bediening het meest lastig maken. En eerlijk? Haar 5 observaties, die zij deelt in een artikel van Today, zijn verrassend herkenbaar.

Lees verder onder de advertentie

1. De boel achterlaten alsof er een tornado is langsgekomen

Natuurlijk, kinderen maken nu eenmaal rommel. Dat hoort erbij. Maar er is een verschil tussen een paar gevallen frietjes en tafels die eruitzien alsof er een kleuterfeest met confetti, ketchupkunst en losgescheurde suikerzakjes heeft plaatsgevonden. Als een ouder niet ingrijpt of het zelfs ‘laat gebeuren’, komt de schoonmaaktaak volledig op het personeel neer. En geloof ons: de hulpserveerders die deze ravage moeten opruimen hebben het al zwaar genoeg.

Lees verder onder de advertentie

2. Kinderen die vrij spel krijgen tussen de tafels

Sommige ouders lijken te denken dat een restaurant een speeltuin is. Maar laten we eerlijk zijn: een kind dat rennend tussen tafels door zigzagt, is gewoon gevaarlijk. Een serveerster met hete borden of een dienblad vol drankjes kan niemand ontwijken die plots voor haar voeten springt. Er zijn al genoeg incidenten geweest waarbij kinderen op het nippertje aan hete pasta zijn ontsnapt. Of erger: dat de bediening struikelt en zelf gewond raakt.

Lees verder onder de advertentie

3. De serveerster inzetten als opvoedkundige hulp

Het is natuurlijk schattig als je kind zijn eigen bestelling mag doen. Maar als het kind niets zegt en de ouder besluit: “We wachten tot je het leert”, komt dat midden in de spits niet heel handig uit. De bediening heeft meestal geen tijd om stil te staan bij elk pedagogisch leermoment. Lief, maar kies het juiste moment, en misschien niet als de serveerster net zes tafels moet bedienen.

Lees verder onder de advertentie

4. Onrealistische eisen voor kieskeurige eters

Veel kinderen zijn kieskeurig, daar kijkt niemand meer van op. Maar sommige ouders verwachten dat het restaurant zich volledig aanpast aan het dieetwenslijstje van hun peuter. De kok is geen personal chef. Als het druk is of ingrediënten ontbreken, zit een creatieve maaltijd er simpelweg niet in. Tip: bekijk thuis alvast het menu en bespreek met je kind wat er wél mogelijk is.

Lees verder onder de advertentie

5. Kinderen ‘vergeten’ bij de reservering

Ouders denken soms dat kleine kinderen niet meetellen bij het reserveren. Maar elk kind, ook in een kinderstoel, neemt ruimte in, en dus moet het restaurant dat weten. Het komt regelmatig voor dat een tafel voor vier ineens een tafel voor zes moet worden, omdat er ‘toch nog twee kinderen’ meekomen. Dat zorgt voor vertraging, verwarring en stress bij het personeel én bij de andere gasten.

Lees verder onder de advertentie

Bekijk hier fijne restaurants om met de kinderen heen te gaan in Nederland.

Lees verder onder de advertentie

Meest bekeken