Afgelopen weekend schreef columnist Roos Schlikker een column over haar strijd voor de overlijdensakte van haar dochter Liv die halverwege de zwangerschap overleed. Deze column maakte veel los.
Lees verder onder de advertentie
Zeven jaar geleden overleed Liv, de dochter van Kek Mama-columnist Roos Schlikker, halverwege de zwangerschap. Vorig jaar ontdekte ze dat haar dochter nergens was geregistreerd. In haar column in Het Parool schreef ze toen: ‘De wet zegt: komt een kind dood ter wereld, dan wordt het geacht nooit te hebben bestaan.’
Lees verder onder de advertentie
Het kind bestaat niet
Een ontzettend verdrietige constatering, vinden wij. Roos schreef er afgelopen weekend opnieuw over in haar Parool-column: ‘Al deze kinderen werden gebaard, en toch, al deze kinderen bestaan niet. Dat klopt niet. Na een zwangerschap van meer dan vierentwintig weken ben je nota bene verplicht aangifte te doen. Is je baby jonger, dan krijg je niet eens een overlijdensakte. Ook al ligt het op het kerkhof, het kind bestaat niet.’
Lees verder onder de advertentie
Massale reacties
Dat Roos lang niet de enige is, blijkt wel uit de massale reacties die er op haar verhaal zijn gekomen. Ook RTL Nieuws besteedde er aandacht aan, en de Amsterdamse Gemeentelijke Ombudsman Arre Zuurmond zet zich in voor een wetswijziging. Roos Schlikker in haar column: ‘Er moet een registratieplek komen voor alle kindjes die er ooit waren. Zodat ergens in de archieven staat wat wij hebben meegemaakt. Ouders met een leeg wiegje. Ouders met lege handen.’
Lees verder onder de advertentie
Toch een overlijdensakte
Roos kon in Amsterdam uiteindelijk toch een overlijdensakte van haar dochter krijgen, omdat de gemeente Amsterdam coulant omgaat met de wet. Zelf schrijft ze erover in Het Parool: ‘Ik weet, het is maar een briefje. Maar als ik het krijg, mogen andere ouders het ook. En dat is wat ik wil. Een uurtje later sta ik buiten. Verlegen lacht de zon mij toe. In mijn zak brandt de overlijdensakte van mijn dochter. Ze mag er zijn.’
Lees verder onder de advertentie
Petitie
Wij hopen natuurlijk voor al die ouders met een leeg wiegje dat die wetswijziging er komt. Momenteel loopt er een petitie, die al door meer dan 70.000 mensen is ondertekend. Wil jij ook tekenen? Dat kan hier.
Rianne Arendsen (35) is onderwijskundige, docent kinderyoga, schrijver en o ja: moeder. Vooral moeder. In haar columns deelt ze haar observaties en bespiegelingen rondom het ouderschap – aanmodderen met de beste intenties. Volg Rianne ook op Substack.
Sommige zinnen uit je jeugd blijven niet alleen hangen, maar duiken later in je leven ineens weer op, precies op de momenten dat je ze nodig hebt. Vaak kwamen ze van grootouders: geen lange verhalen, maar korte uitspraken die net iets te vaak werden herhaald om te vergeten. Toen misschien ouderwets of streng, maar achteraf […]
Met drie jonge kinderen in huis is tijd met z’n tweeën soms een zeldzaam goed. Dus een onverwacht momentje samen is meer dan gewenst. Alleen reken je dan niet op publiek.