Voor de afwisseling: originele en gezonde happen voor in de broodtrommel

27.09.2022 13:49
vrolijke broodtrommel maken
Het schooljaar is alweer even onderweg en dat betekent dat het tempo in de ochtenden flink is opgevoerd. Wij maakten een lijstje gezonde tussendoortjes die je aan je kind mee kunt geven, zodat jij daar niet meer over na hoeft te denken.

Groente en fruit zijn natuurlijk altijd goed, maar soms wil je ook weleens wat anders mee geven. Elke dag hetzelfde, daar wordt niemand vrolijk van.

Pauzehap

Om tien uur gaat er wel weer iets in bij je kleine. Denk naast fruit eens aan een volkoren boterham, een knäckebrödje of mueslibrood. Wat je daarop kunt doen? Probeer eens 100% pindakaas, 30+ (smeer)kaas of zoutloze hummus. Je kunt natuurlijk ook nog meer uitpakken met deze ideetjes:

  • Een schijf watermeloen.
  • Bakje dadels en gedroogde abrikozen.
  • Gekleurde patatjes: reepjes komkommer, paprika en selderij.
  • ‘Cakeje': papieren cakevormpje met handje ongezouten studentenhaver.
  • Bakje magere yoghurt met een halve banaan in stukjes.
  • Fruitfeest: prikker met blokjes gekleurd fruit.

Lunchtijd

Zo'n lunchtrommel zit af en toe best lang in een tas, denk daar aan als je de boterhammen smeert. Vleeswaren die snel bederven kun je dus beter even laten voor wat het is. Wil je een keer uitpakken? Maak een van deze lekkernijen klaar:

  • Banaan-brood sushi: rol een boterham plat met een deegroller, en leg er een hele banaan in. Rol het geheel op en snij in plakjes. Ook lekker met een likje 100% pindakaas!
  • Broodlolly: snij twee boterhammen in zes stukjes en rijg de stukjes aan prikkers. Doe tussen de boterhamstukjes een beetje sla, plakjes appel, plakjes kaas of komkommerschijfjes.
  • Maak een dubbele boterham met beleg naar keuze en snij de boterhammen met een scherp mes in puzzelstukjes. Ziet er gezelliger uit!
  • Bagel: vervang de boterham eens door een bagel. Is toch net weer anders!

Lees ook: Zo vul je de broodtrommel van je kind.

Tegen de dorst

Hoe makkelijk het ook is: pakjes sap kun je beter niet meer meegeven. Er zitten zeven (!) suikerklontjes per pakje in. Ook limonade of frisdrank zijn niet echt de goede keuze, maar wat dan wel?

  • Water: dit blijft het gezondst. En dan het liefst in een hervulbare fles. Was het flesje wel elke dag af. Je kunt het water opleuken met een citroentje of blaadje munt.
  • Thee: een thermosbeker thee is een goed idee, mits je het water natuurlijk niet te heet in de beker doet.
  • Melk: is er een koelkast? Geef dan eens een pakje of beker melk of karnemelk mee. Je kunt ook een thermosfles gebruiken.

Met liefde gemaakt

En als je met al deze inspiratie nóg meer wil uitpakken, hier nog wat tips om van elke maaltijd op school een feestje te maken:

  • Stop een lief briefje in de broodtrommel van je kind.
  • Gebruik een gezellig servetje in de broodtrommel om de lunch in te wikkelen.
  • Versier fruit als grapje met eetbare stift: de knipogende banaan of lachende appel doen het goed.
  • Geef je kinderen een leuke broodtrommel en beker mee, zodat ze ernaar uit kijken de boel open te maken.

Bron: Voedingscentrum

Met een abonnement op Kek Mama geniet je van mooie voordelen:

*Goedkoper dan in de winkel

*Lees elke maand als eerst Kek Mama

*Gratis verzonden

Abonneer je nu en betaal slechts €4,19 per editie.