onderzoek kinderen armoede presteren slechter
Beeld: Shutterstock

Bijna tweederde van de leerkrachten in het basisonderwijs heeft kinderen in de klas die in armoede leven. Zij zien dat de prestaties van deze leerlingen achterblijven. Dat blijkt uit onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek & Advies.

Voor het onderzoek werden 700 leraren in het basisonderwijs ondervraagd. Zij gaven aan armoede bij hun leerlingen vooral te herkennen aan de kleding en/of schoenen. Zo zijn kleren bijvoorbeeld verouderd of dragen leerlingen altijd dezelfde kledingstukken of schoenen.

Article continues after the ad

Ook wordt armoede vaak herkend aan gesprekken na de vakanties, waaruit blijkt wat kinderen tijdens hun vakantie hebben gedaan. Eén op de vijf leerkrachten zegt daarom gestopt te zijn met deze kringgesprekken, omdat ze te pijnlijk zijn voor kinderen die in hun vakantie niets hebben gedaan vanwege geldgebrek.

Een kwart van de leerkrachten herkent armoede ook aan het ontbreken van een fiets of als het kind bijvoorbeeld niet meedoet aan sociale activiteiten buiten schooltijd.
 

Lees ook
6x hierom moesten jullie je kind ophalen van school >

 

Gevolgen

Gemiddeld zijn er per klas twee leerlingen die in armoede leven. Het gaat dan om ouders met een inkomen dat net boven de bijstandsnorm ligt.

De prestaties van deze kinderen blijven achter bij die van de rest van de klas, blijkt uit het onderzoek. Ruim de helft van de leerkrachten geeft namelijk aan dat het in armoede opgroeien van hun leerlingen een negatieve invloed heeft op de schoolresultaten en bijna drie kwart zegt dat ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen eronder lijdt.

 

Hulp

Om de gezinnen die in armoede leven bij te staan, zoekt bijna de helft van de leerkrachten soms contact met hulpinstanties. Ongeveer twee derde van de scholen is in staat om deze groep financieel te ondersteunen.

 

Meer Kek Mama? Volg ons op Facebook en Instagram.