Leerkrachten: ‘Steeds minder ouders helpen mee bij schoolactiviteiten’
Ouders van kinderen in het basisonderwijs zijn steeds moeilijker te porren voor het begeleiden van schoolreisjes of andere (school)activiteiten. Hierdoor kunnen projecten en uitjes geregeld niet doorgaan, blijkt uit onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek & Advies en onderwijsvakblad Didactief.
Twee derde van de vijfhonderd ondervraagde docenten (66 procent) zegt dat het de afgelopen vijf jaar lastiger is geworden om ouders te vinden die willen helpen en 54 procent moet de boel hierdoor cancelen.
Lees ook
Van ‘openbaar’ tot ‘confessioneel bijzonder’: vijf soorten basisscholen op een rij >
Kritische vragen
Ook blijken ouders minder gemotiveerd om deel te nemen aan de Ouder- en Medezeggenschapsraad van de school: 28 procent geeft aan dat het op hun school ‘moeilijk’ tot ‘zeer moeilijk’ is om ouders te vinden voor de Ouderraad. En dat terwijl vaders en moeders zich wél steeds meer bemoeien met het onderwijs dat hun kind krijgt. Bijna de helft van de leerkrachten merkt dat er vaker tussentijdse gesprekken worden aangevraagd en kritischere vragen worden gesteld: “Ouders stellen zich steeds meer op als een ‘consument’ die recht heeft op bepaalde prestaties die de school levert,.”
Bron: ANP / RTL Nieuws
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >