Of nou het hele gezin vegetarisch eet of je kind uit zichzelf besluit dat het geen vlees meer wil eten: een kind vegetarisch opvoeden is misschien even wennen, maar kan wel degelijk. Gevarieerd eten en letten op voedingswaarden is dan wel extra belangrijk. Je kind vegetarisch opvoeden: zo doe je dat.

Als een kind geen vlees eet, is het belangrijk dat je kind genoeg ijzer, eiwitten, vitamine B12 en vitamine B1 uit andere producten haalt. Het is daarom een goed idee om iedere dag iets op tafel te zetten met eieren, tempé, tofu of peulvruchten zoals kikkererwten of linzen. Dat zijn stuk voor stuk goede vleesvervangers. Noten kunnen ook vlees vervangen, maar geef in verband met verstikkingsgevaar kinderen tot vier jaar liever alleen notenpasta of pindakaas (liefst zonder suiker en zout). Bij kinderen tot acht jaar is het verstandig om er in ieder geval bij te zijn als het noten eet. 

Plantaardig IJzer

Veel mensen weten niet dat groenten ook een prima bron van ijzer zijn. Het probleem is alleen dat in groentes plantaardig ijzer zit en het lichaam dat moeilijker opneemt. Vitamine C kan daarbij helpen. Als je je kind bij de maaltijd een stuk fruit geeft, neemt het ijzer uit groente dus beter op. Donkergroene bladgroenten zoals spinazie en boerenkool bevatten veel ijzer, maar zoete aardappels, pompoen, bieten en zelfs zongedroogde tomaten zijn een goede bron. 

Vitamine B12

Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Als je kind geen vlees, maar wel melk, kaas en eieren eet, krijgt het waarschijnlijk genoeg vitamine B12 binnen. Aan vleesvervangers is vaak vitamine B1 of B12 toegevoegd. Controleer bij het eten van vleesvervangers wel de hoeveelheid zout op het etiket. Kinderen tot vier jaar kunnen dat nog niet goed verwerken, en ook voor oudere kinderen is teveel zout geen goed idee.

Article continues after the ad

Lees ook

Eet jouw kind vegetarisch? Dit zijn de beste vleesvervangers

De allerjongsten 

Zelfs baby's en dreumessen kunnen tegenwoordig al vegetarisch eten. Vanaf zes maanden kun je fijngemaakte tofu, ei en peulvruchten voorschotelen. Omdat opvolgmelk meer ijzer bevat dan koemelk, heeft dat de voorkeur. Vleesvervangers zijn vanwege het zout en de (pittige) kruiden voor de allerkleinsten niet aan te raden.

Veganistisch opvoeden

Een kind veganistisch opvoeden is een ander verhaal. Zonder toevoegingen of supplementen kan een kind onmogelijk alle voedingsstoffen binnenkrijgen om te groeien. Dat geeft niet alleen een groeiachterstand, maar kan ook leiden tot leerachterstanden. Geef een kind dat geen dierlijke producten wil eten in ieder geval een vitamine B12-supplement en ga te rade bij een diëtist om er zeker van te zijn dat je kind toch binnenkrijgt wat het nodig heeft. 

Meer weten over een kind vegetarisch opvoeden? Raadpleeg dan het Voedingscentrum. Kersverse vegetariër(s) in huis? Met deze recepten maak je in ieder geval een lekkere start. 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >