vleesvervangers-kind

En ineens komt je kind thuis en zegt-ie dat hij geen vlees meer wil eten. Wat nu? Bekijk dit lijstje maar eens. Zie je wel dat er hartstikke veel lekkere vervangers zijn?

Zuivel, eieren en kaas

Een kind kan prima zonder vlees, maar dan is het wel goed om in de gaten te houden of-ie voldoende voedingsstoffen zoals ijzer, eiwitten en vitamine B1 en B12 binnenkrijgt. Die laatste drie vind je vooral in noten, eieren, kaas en melkproducten. Drinkt jouw kind niet graag melk (of yoghurt)? Er zijn ook sojadranken te koop met toegevoegde vitamine B12.

Article continues after the ad

 

Peulvruchten

Dit is een verzamelnaam voor kiemgroenten, bonen, erwten en linzen en vaak dé basis voor een vegetarisch gerecht. Peulvruchten zijn heel voedzaam (want: rijk aan ijzer, eiwit en vezels), maar vooral ook erg lekker. En - minstens zo belangrijk - je kunt er eindeloos mee variëren.

 

Lees ook
Waarom vlogger Elise Boers geen vlees meer eet sinds ze zwanger is >

 

Vega-'vlees'

Tegenwoordig staan de schappen vol met vleesvervangers. Hamburgers, gehaktballen, kroketten of rookworsten. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een 'vleesloze' variant van. Handig, maar kijk wel eerst op het etiket of ze inderdaad een goede vervanger zijn. Oftewel: zitten er eiwitten, ijzer, vitamine B 1 en/of B12 in? Check ook even de hoeveelheid zout in het product: de nieren van kinderen tot 4 jaar kunnen dat nog niet zo goed verwerken.

 

Zeewier

Misschien niet het eerste waar je aan denkt voor je kind, maar vooral bij wat oudere kinderen vaak wel een succes. Je kunt zeewier op tig verschillende manieren bereiden (in een burger, bijvoorbeeld. Of gefrituurd) en daarbij bevat het veel eiwitten, ijzer en vitamine B1 - nog gezond ook, dus.

Als je een vegetarisch restaurant zoekt waar je lekker kunt eten en het ook nog eens gezellig is, lees dan vooral dit lijstje. Oh, en je kinderen kunnen ook mee, want voor hen staat er ook genoeg op de kaart.

 

Meer Kek Mama? Volg ons op Facebook >