Moeders met deze sterrenbeelden shoppen veel teveel voor hun kinderen
Jij hebt geen reden nodig om je kind te verwennen met het nieuwste van het nieuwste. Herkenbaar? Moeders met deze sterrenbeelden shoppen wel heel veel voor hun kinderen.
Sociale media spelen de hoofdrol in de marketing van beauty en persoonlijke verzorging. Dit is de bevinding van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV). En als moeder van een tienerdochter trekt Marijke dezelfde conclusie. De lades van haar dochter’s wastafel doet niet onder voor een ruim gevuld schap van een parfumerie.
Een opvallende trend is ook dat hele jonge consumenten, waaronder kinderen rond de 10 jaar, bereid zijn producten aan te schaffen die influencers aanprijzen.
Deze verschuiving heeft flink veel invloed op de omzet binnen de cosmeticabranche. De impact ervan is niet te negeren voor ouders van tieners. Want veel van de producten hebben onze tieners helemaal niet nodig. “Sterker nog”, vertelt Marijke, “Mijn schoonheidsspecialiste vertelde me dat de jonge huid lui er lui van wordt en in sommige gevallen zelfs beschadigt door teveel crèmes. Het is echt hoog tijd dat ik me ga verdiepen in wat mijn dochter van 12 zoal op haar mooie koppie smeert.”
In 2023 besteedden Nederlanders een indrukwekkende 3 miljard euro aan persoonlijke verzorgingsproducten. Dit komt neer op zo’n 167 euro per persoon. De omzet van de cosmeticabranche groeide met 9,5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, deels ook door prijsstijgingen.
Marijke (45) schrikt van deze cijfers. “Want hoeveel invloed heeft sociale media wel niet op mijn dochter Femme (12), als het gaat om natuurlijk verzorgingsproducten en make-up? Ik ben trouwens ook niet de enige die zich langzaam bewust wordt van wat er speelt. Mijn vriendinnen beginnen ook op de rem te trappen bij de beauty-aankopen van hun dochters.”
Traditionele merkentrouw maakte in 2023 plaats voor een nieuw tijdperk waarin consumenten zich steeds meer laten leiden door de beoordelingen van beautyproducten op platforms zoals TikTok.
Slimme influencers spelen hier handig op in door hun producten te promoten op TikTok, waardoor de vraag onder ook zeer jonge volgers exponentieel toeneemt.
Marijke: “Een belangrijke influencer die Femme volgt is Saar Goedemans. Saar heeft 1 miljoen volgers op TikTok en de meeste adviezen die Saar geeft worden door mijn onzekere puber voor waarheid aangenomen. Denk ik tenminste. Femme is onzeker over haar uiterlijk en wat Saar dan op TikTokpromoot is natuurlijk dé oplossing. Vooral als het gaat om gezichtsproducten. Deze trend baart me dus echt zorgen, gezien het potentieel schadelijke effect van sommige producten. Ik kan natuurlijk niet zeggen of Goedemans verkeerde beautytips geeft. Ik heb werkelijk geen idee of de spullen die Femme koopt door haar zijn gepropt. Daarom is het goed dat ik haar en de vele andere populaire influencers die Femme volgt, de komende tijd zelf te gaan volgen. Zo hou ik een oogje in het zeil.”
@zarajanice Get ready to slay the day 🎀🎀🎀
De opkomst van influencers op sociale media heeft een aanzienlijke impact op de cosmeticabranche. Waarbij jonge consumenten en zelfs kinderen steeds meer worden beïnvloed door online aanbevelingen. Hoewel deze trend de omzet van de industrie stimuleert, roept het ook vragen op over de verantwoordelijkheid. Van zowel ouders als de cosmetica-industrie. Ze moeten de veiligheid en het welzijn van tieners waarborgen.
“De verantwoordelijkheid voor gezonde producten ligt niet alleen bij de cosmetica-producenten en influencers die er geld mee verdienen”, is Marijke van mening. “We moeten als ouders ook ingrijpen. Dat wordt voor mijn nog wel een uitdaging, want ik heb werkelijk nog geen idee hoe ik dit ga aanpakken!”
Bronnen: ANP, NCV.
In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.