Iets leren eten na je tweede levensjaar? ‘Dat is verdomde lastig’

28.10.2022 14:29
groente fruit eten kind Beeld: Getty Images
'Lust ik niet!', 'Iel, vies!' en 'Dat ga ik echt niet eten!', zijn bij ouders veelgehoorde zinnen aan tafel. Maar hoe groot de strijd om eten ook is, volgens wetenschapsexpert Martijn Peters is het wel belangrijk om verschillende voedselmiddelen te blijven aanbieden.

“Als je niet aan een bepaalde smaak bent blootgesteld tegen de tijd dat je 2 jaar wordt, is de kans groot dat je het niet lekker zal vinden.”

Externe factoren

Er zijn belangrijke, externe factoren waarom we dingen niet lusten. Dat begint al in de baarmoeder. “In de baarmoeder inhaleert en ademt de foetus voornamelijk vruchtwater. En dat vruchtwater wordt op smaak gebracht door de voedingsgewoonten van de moeder. Ook via borstvoeding blijf je smaken binnenkrijgen. Op dat moment heb je nog geen afkeer voor een bepaald ingrediënt of gerecht”, aldus Peters. Het is daarom van belang om tijdens de zwangerschap al variërend en gezond te eten.

Supersmaak

Verder hebben geur, textuur, culturele achtergrond en emotionele context invloed op je smaak. Als je bijvoorbeeld moet overgeven nadat je een nieuw voedingsmiddel hebt gegeten, krijgt het eten vaak de schuld. Een klein deel van jouw smaak is genetisch bepaald. “Zo beïnvloeden jouw genen de smaakpapillen op de tong. Hierdoor hebben sommige mensen weinig smaak, een gewone smaak of zelfs een ‘supersmaak’.”

Lees ook – Moet een kind zijn bord leegeten? Dit vinden jullie! >

10 tot 15 keer eten aanbieden

Doorzetten met eten in de eerste twee jaar van het kinderleven kan dus belonend werken. Maar dit vergt wel wat geduld en doorzettingsvermogen. Volgens studies moet je eerst tien tot vijftien keer voedingsmiddelen aanbieden voordat een kind eraan kan wennen.

Stapsgewijs leren eten

Wil je dit op latere leeftijd nog proberen, dan is het belangrijk om stapsgewijs voeding aan te bieden. “Begin door het voedingsmiddel in huis te halen dat jouw kind super vies vindt. Laat jouw zoon of dochter dan het voedsel eens in de mond stoppen, zonder het door te slikken. Zo kunnen ze wennen aan de smaak of textuur. De laatste stap is dan om het door te slikken.”

Maar niet getreurd als je de strijd rondom eten niet meer ziet zitten. Een onderzoek wijst uit dat het niet zo erg is als het kind iets niet lust. “Het is gezonder als mensen zichzelf niet verplichten om iets te eten, maar nadenken over wat ze wél graag eten.”

Bron: AD.nl.

Lees elke maand de mooiste verhalen, meest herkenbare columns en de leukste tips voor jou en je kids. Abonneer je nu op Kek Mama en krijg tot 45% korting.