heimwee kind
Beeld: Unsplash

Een uur nadat je je kind hebt weggebracht voor een logeerpartij bij oma, rinkelt je telefoon alweer: “Mama, ik wil naar huis.” Heimwee bij kinderen, hoe komt dat eigenlijk? En bovenal: hoe kom je er vanaf?

Om maar meteen met het goede nieuws te beginnen: bijna alle kinderen hebben weleens last van heimwee, maar bij de meesten ebt dat na een tijdje wel weg. Bij slechts vijftien procent van de kinderen tussen de vijf en tien jaar neemt het zulke vormen aan, dat het zijn (en jouw) plezier bederft. Op vakantie bijvoorbeeld, of tijdens een logeerpartij.

 

Verlangen naar thuis

Op zich is heimwee iets heel logisch. Letterlijk betekent het ‘verlangen naar thuis’. En dat is niet zo raar, als je drie bent, acht, of zelf twaalf: geen kind is graag gescheiden van zijn ouders. Los van kreten als ‘Ik wil naar mama’ en huilen, kan heimwee zich op allerlei manieren uiten. Kinderen kunnen zich terugtrekken, lastig gedrag vertonen en niet willen eten en slapen. Maar ze kunnen er ook letterlijk ziek van worden, met last van maag en darmen en soms zelfs huiduitslag.

Hoe minder vertrouwd de omgeving, hoe groter de kans op heimwee. Een tante waar je zoon of dochter kind aan huis is, wekt waarschijnlijk minder heimwee op dan logeren bij een nieuw vriendje, of op een onbekend vakantieadres.

 

Tips

  1. Wat alvast helpt: geef je kind vertrouwde spullen mee, zoals een knuffel en zijn hoofdkussen.
     
  2. Houd het in eerste instantie bij vertrouwde adressen en geef je kind tijd om even te wennen. Oefening baart kunst; zodra het goed gaat op de eerste adressen, lukt een nieuw adres vast beter.
     
  3. Een gastvrouw- of heer die de boel een beetje kan afleiden is meegenomen; weinig kinderen die in het speelparadijs nog staan te huilen om mama.
     
  4. Heimwee komt bij de meeste kinderen in vlagen. Bij gebrek aan die afleiding bijvoorbeeld, wanneer een kind moe is, of op zijn kop krijgt. Juist wanneer een kind zich niet goed voelt, verlangt hij sterker naar thuis – daar hebben we toch allemaal last van? Sterker nog: onderzoek toont aan dat vijftig tot negentig procent van de volwassenen ook nog weleens last heeft van heimwee.
     
  5. Heimwee is dus normaal; dat mag je kind best weten.
     
  6. En een tip voor het logeeradres: breng de avond en slapen vooral nog niet ter sprake. Zo lang het goed gaat kan het kind er maar beter van genieten. Hoe het vervolgens in de avond gaat, zien jullie dan wel weer.
     
  7. O, altijd een goed idee: laat een nieuw vakantieadres vast zien op de computer, en vertel iets over wat je er kunt verwachten en beleven. Wat er te eten is, bijvoorbeeld, hoe warm het is, en hoe het zwembad eruitziet.
     
  8. Breng bij een vakantie of langere logeerpartij structuur aan in de dagen, zodat je kind het gevoel heeft dat hij grip heeft op wat er gebeurt.
     
  9. Noodgreep: bellen of facetimen met thuis kán werken, maar het gemis ook groter maken dan ooit.

 

Lees ook:
'Het leukst vond ik de gedachte dat we weer naar huis zouden gaan' >

 

Volgende keer beter

Heel soms neemt heimwee echt serieuze vormen aan. Wordt een kind bang, gestrest of depressief van logeren. Als bovenstaande tips echt niet helpen, push het dan niet. Teleurgesteld zijn of boos worden, werken alleen maar averechts, al kun je natuurlijk best zeggen dat het heus minder moeilijk wordt. En de boel prijzen wanneer het beter gaat. Uiteindelijk moet ieder kind een keer leren om uit zijn vertrouwde omgeving weg te gaan.

Hoe gestrester jij bent, hoe gestrester je kind, dus laat het los. Als je kind echt niet op zijn logeeradres wil blijven, dan proberen jullie het over een tijdje toch gewoon nog een keer.

 

 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >

kinderfiets hier op letten
Beeld: Unsplash

Op zoek naar een goede fiets voor je kind? Lees hier waar je allemaal op moet letten: wij hebben de belangrijkste criteria voor aanschaf van een kinderfiets op een rij gezet.

Maat

Bij de fietsenwinkel vind je tientallen fietsen en het is vaak lastig te bepalen welke geschikt is voor je kind. Ga in de eerste plaats af op de leeftijd en lengte van je kind. Kleuters hebben over het algemeen een fiets nodig met een wielmaat van 20 inch. Kinderen van ongeveer 7 tot 14 jaar fietsen op een jeugdfiets met een wielmaat van 20 tot 26 inch. Let op: niet elk merk heeft alle soorten maten, dus ga eerst goed na welke maat je kind nodig heeft.

 

Lees ook:
7 tips om je kind veilig naar school te laten fietsen >

 

Hoogte & breedte

Koop nooit een te grote fiets, met het idee dat hij er dan langer plezier van kan hebben. Een te grote fiets is niet prettig voor je kind en bovendien gevaarlijk. Let erop dat de voeten van je kind plat bij de grond kunnen komen en dat zijn knieën het stuur niet raken. Ook moet het breedte van het stuur even groot zijn als de schouderbreedte van je kind. Kan je kind nog niet zo goed fietsen, dan is het verstandig om het zadel wat lager te zetten. Zorg er dan ook voor dat je de hoogte van het stuur iets aanpast, zodat de zithouding goed blijft.

 

Fietshelm

Valt je kind tijdens het fietsen, dan voorkomt een fietshelm hersenletsel en schade aan het hoofd. De helm zit als een extra laag om het hoofd heen en zorgt voor bescherming. Een fietshelm is niet verplicht, maar wel aan te raden – zeker als je als je kind nog niet zo behendig is in fietsen. Ga je een fietshelm aanschaffen, neem je kind dan mee naar de winkel zodat hij de helm kan passen. Controleer of de helm voldoet aan de Europese norm (CE-markering) en of hij goed aansluit op het hoofd. Je kind moet bij het dragen van de helm nog steeds goed kunnen zien en horen, om veilig te kunnen deelnemen aan het verkeer. Lees hier meer over het dragen van een fietshelm door je kind.
 

Bron: ANWB & Fietsersbond.

 

 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >

slaapritme kind na vakantie
Beeld: Unsplash

Het is weer (zo goed als) voorbij, die mooie zomer… En dus moeten we kinderen weer naar school. Op tijd naar bed, en weer vroeg uit de veren. Hoe krijg je je kinderen weer in het juiste slaapritme?

Wanneer beginnen

Lekker lang uitslapen, ’s middags een siësta doen in de schaduw op het strand en 's avonds laat opblijven: ook kinderen verleggen tijdens de vakantie hun ritme. Maar als het ‘gewone’ leven begint en ze weer naar school of de opvang moeten, dan is het handig als alles weer terug naar het oude ritme gaat (om knikkebollende, bloedchagrijnige kinderen te voorkomen). Probeer zeker een week voordat alle verplichtingen weer beginnen, beetje bij beetje jullie oude ritme op te pakken. Breng je kinderen elke avond iets eerder (bijvoorbeeld steeds met een kwartier vroeger) naar bed, zodat ze weer wennen aan hun oorspronkelijke bedtijd.

 

Lees ook
PERSOONLIJK: 'Na een kinderloze vakantie ben ik een leukere moeder' >

 

Weer in het ritme krijgen

Je kinderen steeds iets vroeger naar bed brengen is dus een aanrader. Leg je kinderen ook duidelijk uit waarom je dit doet. Kinderen hebben een ander tijdsbesef dan volwassenen (daarom leken die zomervakanties vroeger ook eindeloos te duren, weet je nog?). School of de opvang lijkt nog mijlenver weg. Maak een kalender waarop ze de nachtjes kunnen weg strepen totdat school weer begint. Zo wordt het concreter voor ze en snappen ze dat de vakantie toch echt binnenkort afgelopen is. Probeer de uitgebreide middagslaapjes overdag ook weer te beperken. Door deze iets korter te houden (maximaal een uur) zal je kind ’s avonds meer lang keten in bed en sneller gaan slapen.

 

Als slapen moeilijk gaat

Het ene kind is flexibeler dan het andere kind. Sommigen pakken dus weer snel het oude ritme op, maar anderen kunnen meer moeite hebben om ’s avonds in slaap te vallen. Dat kan ook komen doordat het ’s avonds nog lang licht is – het bioritme raakt dan in de war. Zorg dus voor goede verduisterende gordijnen op de kinderkamer. Een vast bedtijdritueel helpt ook: douchen of in bad op een vast tijdstip, dan een verhaaltje lezen en een liedje zingen of even kletsen. Vermijd een uur voor bedtijd de tv of iPad, dit kan bij sommige kinderen ook voor onrust zorgen.

 

 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >