beste-opvoedtips-ooit

Is je kind onuitstaanbaar en weet je van ellende niet meer welke kant je op moet met de opvoeding? Wij hebben pedagoog Minchenu Maduro (foto onder) om de vijf beste opvoedtips ooit gevraagd. 

1. Aandacht, aandacht, aandacht

Volgens Maduro de belangrijkste tip. "Wees beschikbaar en zorg ervoor dat je er thuis écht bent. Doe je telefoon uit, laat je laptop dicht en focus je voor de volle honderd procent op je kind. Doe hem of haar ook niet op -tig verschillende clubjes, want dan geef je geen persoonlijke aandacht. Probeer de balans te vinden tussen naschoolse activiteiten en tijd thuis."
 

2. Karweitjes

Door karweitjes in te plannen, ontwikkelt je kind volgens de pedagoog zelfvertrouwen, verantwoordelijkheidsgevoel en doorzettingsvermogen. Ze leren dat het helpen van anderen een fijn gevoel geeft én zien zo dat ze niet alles voor niets krijgen.
 

Lees ook
Handige tips als jij en je partner verschillend denken over de opvoeding

 

3. Muziekinstrument

Je hoeft ze echt niet in hun luier al op vioolles te doen, maar als je ze al vroeg kennis laat maken met muziek, is dat goed voor de ontwikkeling. Maduro: "Begin spelenderwijs met bijvoorbeeld een trommel of blokfluit. Zodra kinderen ouder zijn, kunnen ze zelf kiezen welk instrument ze bespelen en leren ze noten te lezen. Oh, en vergeet niet lekker vaak te zingen."
 

4. Wees consequent

Klinkt cliché, maar is wel een hele belangrijke: wees consequent. "Rust, ruimte en regelmaat is belangrijk voor een kind", legt Maduro uit. "Zorg al vanaf de geboorte voor vastigheid en (bedtijd)rituelen, zodat je kind altijd weet waar hij of zij aan toe is. En maak bijvoorbeeld duidelijke afspraken over hoelang je kind op de iPad mag. Als je dit goed vol kunt houden, heb je veel minder strijd."
 

5. Stimuleer fantasie

Hier leren kinderen volgens Maduro heel veel van: "Maak van een tafel een vliegtuig, prop de verkleedkist vol of maak een hut van kussens: een kinderhand is snel gevuld en door hun fantasie zo lang mogelijk te stimuleren, worden ze enorm creatief."


Minchenu Maduro, pedagoog en moeder van een zoon (16)

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >
kinderfiets hier op letten
Beeld: Unsplash

Op zoek naar een goede fiets voor je kind? Lees hier waar je allemaal op moet letten: wij hebben de belangrijkste criteria voor aanschaf van een kinderfiets op een rij gezet.

Maat

Bij de fietsenwinkel vind je tientallen fietsen en het is vaak lastig te bepalen welke geschikt is voor je kind. Ga in de eerste plaats af op de leeftijd en lengte van je kind. Kleuters hebben over het algemeen een fiets nodig met een wielmaat van 20 inch. Kinderen van ongeveer 7 tot 14 jaar fietsen op een jeugdfiets met een wielmaat van 20 tot 26 inch. Let op: niet elk merk heeft alle soorten maten, dus ga eerst goed na welke maat je kind nodig heeft.

 

Lees ook:
7 tips om je kind veilig naar school te laten fietsen >

 

Hoogte & breedte

Koop nooit een te grote fiets, met het idee dat hij er dan langer plezier van kan hebben. Een te grote fiets is niet prettig voor je kind en bovendien gevaarlijk. Let erop dat de voeten van je kind plat bij de grond kunnen komen en dat zijn knieën het stuur niet raken. Ook moet het breedte van het stuur even groot zijn als de schouderbreedte van je kind. Kan je kind nog niet zo goed fietsen, dan is het verstandig om het zadel wat lager te zetten. Zorg er dan ook voor dat je de hoogte van het stuur iets aanpast, zodat de zithouding goed blijft.

 

Fietshelm

Valt je kind tijdens het fietsen, dan voorkomt een fietshelm hersenletsel en schade aan het hoofd. De helm zit als een extra laag om het hoofd heen en zorgt voor bescherming. Een fietshelm is niet verplicht, maar wel aan te raden – zeker als je als je kind nog niet zo behendig is in fietsen. Ga je een fietshelm aanschaffen, neem je kind dan mee naar de winkel zodat hij de helm kan passen. Controleer of de helm voldoet aan de Europese norm (CE-markering) en of hij goed aansluit op het hoofd. Je kind moet bij het dragen van de helm nog steeds goed kunnen zien en horen, om veilig te kunnen deelnemen aan het verkeer. Lees hier meer over het dragen van een fietshelm door je kind.
 

Bron: ANWB & Fietsersbond.

 

 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >

slaapritme kind na vakantie
Beeld: Unsplash

Het is weer (zo goed als) voorbij, die mooie zomer… En dus moeten we kinderen weer naar school. Op tijd naar bed, en weer vroeg uit de veren. Hoe krijg je je kinderen weer in het juiste slaapritme?

Wanneer beginnen

Lekker lang uitslapen, ’s middags een siësta doen in de schaduw op het strand en 's avonds laat opblijven: ook kinderen verleggen tijdens de vakantie hun ritme. Maar als het ‘gewone’ leven begint en ze weer naar school of de opvang moeten, dan is het handig als alles weer terug naar het oude ritme gaat (om knikkebollende, bloedchagrijnige kinderen te voorkomen). Probeer zeker een week voordat alle verplichtingen weer beginnen, beetje bij beetje jullie oude ritme op te pakken. Breng je kinderen elke avond iets eerder (bijvoorbeeld steeds met een kwartier vroeger) naar bed, zodat ze weer wennen aan hun oorspronkelijke bedtijd.

 

Lees ook
PERSOONLIJK: 'Na een kinderloze vakantie ben ik een leukere moeder' >

 

Weer in het ritme krijgen

Je kinderen steeds iets vroeger naar bed brengen is dus een aanrader. Leg je kinderen ook duidelijk uit waarom je dit doet. Kinderen hebben een ander tijdsbesef dan volwassenen (daarom leken die zomervakanties vroeger ook eindeloos te duren, weet je nog?). School of de opvang lijkt nog mijlenver weg. Maak een kalender waarop ze de nachtjes kunnen weg strepen totdat school weer begint. Zo wordt het concreter voor ze en snappen ze dat de vakantie toch echt binnenkort afgelopen is. Probeer de uitgebreide middagslaapjes overdag ook weer te beperken. Door deze iets korter te houden (maximaal een uur) zal je kind ’s avonds meer lang keten in bed en sneller gaan slapen.

 

Als slapen moeilijk gaat

Het ene kind is flexibeler dan het andere kind. Sommigen pakken dus weer snel het oude ritme op, maar anderen kunnen meer moeite hebben om ’s avonds in slaap te vallen. Dat kan ook komen doordat het ’s avonds nog lang licht is – het bioritme raakt dan in de war. Zorg dus voor goede verduisterende gordijnen op de kinderkamer. Een vast bedtijdritueel helpt ook: douchen of in bad op een vast tijdstip, dan een verhaaltje lezen en een liedje zingen of even kletsen. Vermijd een uur voor bedtijd de tv of iPad, dit kan bij sommige kinderen ook voor onrust zorgen.

 

 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >