Dat je zodra de zon schrijnt niet te zuinig moet zijn met het smeren van zonnebrand bij je kind, is geen nieuws. Maar hoe zit dat eigenlijk met aftersun? Kek Mama zocht het voor je uit.
Lees verder onder de advertentie
Wat is aftersun?
De naam zegt ’t al: het is een middel dat je opsmeert nadat je in de zon hebt gezeten. Het is bedoeld om je huid (of die van je kind) te kalmeren en te hydrateren. Het bevat niet alleen stoffen die de huid vet en vochtig maken (bijvoorbeeld glycerine en plantaardige oliën), maar ook antioxidanten (zoals vitamine C, vitamine E en vitamine B3 niacinamide.)
Lees verder onder de advertentie
Goed om te weten: aftersun werkt verkoelend, maar herstelt de huid niet.
Zeker, na een dagje in de zon kan dat heerlijk verkoelend zijn.
Heeft je kind last van warmte-uitslag? Koel de huid dan met een natte washand en probeer er verder niets op te smeren, behalve bijvoorbeeld een verkoelende talkpoeder.
Een rode huid? Laat je kind dan afkoelen in een lauw badje. Dep de huid vervolgens zacht droog en smeer de gevoelige plekken daarna voorzichtig in met aftersun speciaal voor kinderen: deze is vaak vrij van ‘schadelijke’ stoffen en is speciaal geschikt voor de gevoelige huid.
Wanneer gebruik je aftersun?
Simpel: op het moment dat je kind langere tijd in de zon gaat. Wil je weten hoelang je kind onbeschermd veilig in de zon kan spelen, dan is dat heel handig te berekenen. Daarvoor moet je de zonkracht weten en de huidwaarde van je kind. Die laatste is als volgt bepaald:
– 60: iemand die zeer snel verbrandt + kinderen tot 10 jaar – 100: iemand die snel verbrandt – 200: iemand die zelden verbrandt – 300: iemand die nooit verbrandt
Bij (jonge) kinderen kun je dus altijd huidtype 60 aanhouden. Je rekent als volgt: deel het getal van de huidwaarde door de zonkracht. Is de zonkracht bijvoorbeeld 7, dan deel je 60 door 7: je kind mag maximaal zo’n 8 minuten onbeschermd in de zon.
Lees verder onder de advertentie
Zit je kind langer dan bovenstaande tabel in de zon? Dan is het verstandig om ‘m te beschermen met zonnebrand en na afloop in de smeren met aftersun.
Sinds de verhuizing naar Spanje heeft de familie Jelies allesbehalve stilgezeten. Inmiddels wonen ze alweer bijna drie jaar in Pinoso, waar ze hun leven opnieuw hebben opgebouwd. Naast het genieten van het Spaanse leven zijn ze ook druk bezig met een nieuw project: een eigen winkel.
Een bevalling is een ervaring die alles van je vraagt: je lijf, je hoofd en soms ook je gevoel voor realiteit. En toch doen miljoenen vrouwen het, vaak bewuster en sterker dan ze ooit van zichzelf hadden gedacht.
Moeder van een peuter, en nog steeds chronisch reislustig. Nu haar relatie voorbij is, stapt freelance redacteur Lianne Kooistra met haar dochter in een camper om voor lange tijd door Europa te trekken. Onderweg zoeken ze een nieuw ritme, nieuwe plekken en af en toe een speeltuin. In haar columns schrijft ze over hun tijdelijke […]
Toen Eva (31) na een pittige bevalling eindelijk met haar pasgeboren dochter thuiskwam, wachtte haar een hartverwarmende verrassing. Haar beste vriendin had de hele voortuin versierd. Maar een dag later veranderde dat warme gevoel volledig door een Tikkie.
Van zelf veters strikken tot netjes eten met mes en vork: volgens Supernanny Jo Frost zijn het juist die alledaagse vaardigheden waar steeds meer kinderen moeite mee hebben.