stress-bij-kinderen

Zo goed mogelijk je best doen op school, vriendjes tevreden houden en dan ook nog moeten scoren tijdens je voetbalwedstrijd: ook kinderen kunnen wel degelijk last van stress hebben. Maar wat zijn de symptomen? En hoe kun je je kind helpen?

Wij zochten het voor je uit.

More content below the advertising

 

Symptomen

Stress kan zich bij kinderen, net als bij volwassenen, zowel lichamelijk als geestelijk uiten. Zo kunnen ze misselijk of duizelig worden, buikpijn, hoofdpijn, of slaapproblemen krijgen. Koude rillingen, gespannen spieren en overgeven komt ook vaker voor. Is je kind veel verdrietig, boos, snel geïrriteerd of bang? Of bijt-ie nagels, wil hij niet meer in z'n eigen bed slapen of eet hij ineens slecht? Dat kunnen net zo goed reacties zijn.

Wáár een stressreactie precies vandaan komt, verschilt natuurlijk per kind. Het kan bijvoorbeeld zijn dat-ie even in een moeilijk tijd zit, van nature al onzeker is of druk voelt om te presteren. Faalangst is ook een veelgenoemde reden.

 

Tips

Heb je het vermoeden dat jouw kind last heeft van stress? Lees dan onderstaande tips: 

  • Probeer allert te zijn op de signalen. Want hoe sneller je deze herkent, hoe eerder je kunt ingrijpen.
  • Breng heel bewust tijd door met je kind (toegegeven: we verliezen onszelf allemaal weleens in onze smartphone) en probeer echt naar hem of haar te luisteren. 
  • Rust, rust, rust, is het mantra. En dan vooral rust in het hoofd van je kind. Bijvoorbeeld door een fijne boswandeling te maken, ontspanningsoefeningen te doen (zoek op YouTube 'yoga for kids' en je komt al een heel eind) of goede afleiding te zoeken. 
  • Over rust gesproken: probeer voor en na het moment dat je kind veel stress ervaart (bijvoorbeeld op school of tijdens een wedstrijd) een extra rustmomentje in te lassen en met je kind voor of na te praten. Zo kan je kind zich goed voorbereiden en na afloop de spanning van zich af zetten. 
  • Blijft de stress aanhouden? Dan kan een afspraak bij de huisarts (met mogelijke doorverwijzing) helpen.

Bron: Mens en Gezondheid

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >