vliegangst tips
Beeld: Shutterstock

Breekt het zweet je uit wanneer je een vliegtuig in stapt? Dan heb jij, net als één op de drie Nederlanders, last van vliegangst. Hierbij 5 tips hoe je ermee om kunt gaan.

1. Kom op tijd naar het vliegveld

Heb je een vliegreis voor de boeg, zorg dan dat je je niet hoeft te haasten op de dag zelf. Liever nog wat tijd over op de airport om te doden met shoppen of Netflixen, dan al voorafgaand aan je vlucht de angst te hebben om ‘m te missen. Ga minimaal een half uur van tevoren naar je gate en liever wat eerder, om vast naar de vertrekkende en aankomende vliegtuigen te kijken en te wennen aan het idee dat je zometeen zelf in het vliegtuig stapt.

More content below the advertising

 

2. Vertrouw op veiligheid

Jij weet het zeker: zodra je in het vliegtuig stapt, krijgen jullie vast een vliegtuigongeluk. Stiekem weet je dat dat niet waar is. De kans dat dat daadwerkelijk gebeurt is héél erg klein, namelijk 1 op de 11 miljoen. Een vliegtuig is het veiligste vervoermiddel dat er bestaat (ten opzichte van de auto, het minst veilige vervoermiddel dat er bestaat). Vertrouw daarom op de veiligheid van een vliegtuig. Zeker in deze tijd worden vliegtuigen steeds moderner én veiliger. Daarnaast wordt een vliegtuig altijd uitgebreid gecontroleerd voordat het de lucht in gaat. Klopt er iets niet, al is het maar iets kleins, vertrekt het vliegtuig niet.

 

Lees ook
Vliegangst bij je kind: dit doe je eraan >

 

3. Wees niet bang voor turbulentie

Veel vliegpassagiers met vliegangst zijn bang voor turbulentie. Turbulentie kan vervelend zijn, maar is niet gevaarlijk. Het is niets meer dan de beweging die het vliegtuig maakt op de golven van de lucht. Het vliegtuig beweegt dan op en neer, zoals bijvoorbeeld wanneer je door de wolken vliegt bij het opstijgen of landen: het verschil in temperatuur (van warm naar koud) veroorzaakt de turbulentie. Tip: turbulentie is vaak heftiger achterin het vliegtuig, dus als je er last van hebt, boek dan een stoel voorin het vliegtuig.

 

4. Wees bewust van je ademhaling

Bewust zijn van je ademhaling kan erg helpen bij het onder controle houden van en wegnemen van angsten. Adem in door je buik, niet hoog op je borst. Mensen die gespannen zijn, hebben de neiging steeds ‘hoger’ te gaan ademhalen. Doe daarom de volgende oefening een paar keer als je net in het vliegtuig bent gaan zitten of als jullie beginnen met taxiën: adem rustig in, diep door de neus en uit door de mond. Adem helemaal leeg en voel als vanzelf weer een ademhaling opkomen. Herhaal dit een paar keer en je voelt je je spieren als vanzelf ontspannen.

 

5. Zorg voor afleiding

Bedenk geen talloze worst case-scenario’s en ga krampachtig in je stoel zitten, maar zoek afleiding in een boek, een film, luister naar muziek, maak een kruiswoordpuzzel, stort je op Candy Crush (of een andere game) op de iPad of praat met je medepassagiers. Even in elkaars hand knijpen tijdens het opstijgen kan ook al erg helpen.

Meer vliegangsttips vind je hier.

Bron: Skyscanner

 

 

Meer Kek Mama? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg elke week het laatste nieuws, persoonlijke verhalen, fijne (uit)tips en grappige fotoseries in je mailbox >