Patrick (52) is schrijver van romans en freelance tv-redacteur. Hij woonde over de hele wereld en heeft vijf kinderen. Voor zijn column put hij uit een oneindige bron van even herkenbare als opmerkelijke verhalen over het vaderschap.
Lees verder onder de advertentie
Ik las deze week dat er in Baarn ophef is ontstaan omdat een buurman van een kinderdagverblijf het daar vreemd vond dat de plaatselijke peuters buiten liggen te slapen. De man belde de krant omdat hij ‘zich kapot was geschrokken’. ‘Hij had het er ook met anderen over gehad en die vonden het ook allemaal niet normaal,’ zo werd de arme ziel geciteerd. Eerder werd elders door een vrouw al eens de politie gebeld bij het zien van kleine kinderen die op het speelterrein van een opvang in slaapboxen werden gelegd. Het is vast helemaal goedbedoeld, maar man man man, hoe kortzichtig en hoe ver van onze natuur kun je afgedreven zijn?
Natuurlijk is het supergezond voor die kleintjes om in de buitenlucht te slapen. Dat hebben we gedaan sinds we neanderthalers waren en als een ouder met de kinderwagen op stap gaat, doet zo’n ingepakt ukkie niet anders. Verbinden met de natuur, de wind langs je wangen, frisse lucht inademen, ik wens het iedereen toe.
Min tien
Toen mijn kinderen op de ‘dagis’ zaten in een afgelegen Zweeds bos, zo heet daar het kinderdagverblijf, lagen ze iedere dag buiten te slapen. Urenlang. Dat doen ze in Scandinavië zelfs tot min tien graden Celsius. Min tien! Wat zou die brave buurman daar van vinden? Lekker ingestopt en aangekleed uiteraard in van die comfortabele skipakjes. Ik vind het nog steeds een prachtig gezicht, zo’n rij met acht, negen, tien kinderwagens met slapende baby’tjes en peuters erin op het schoolplein.
“Dat doen ze in Scandinavië zelfs tot min tien graden Celsius. Min tien! Wat zou die brave buurman daar van vinden?”
Lees verder onder de advertentie
Aan alles zie en voel je; dit is gezond. De rode wangetjes, de uitgerustheid als ze daarna allemaal het bos in gaan met de begeleiding, buiten zijn, dichtbij de basis, de natuur. Geen hond die zich daar afvraagt of ‘in de buitenlucht slapen’ wel verantwoord is. In tegendeel.
Onderzoek heeft uitgewezen dat buiten slapen zorgt voor uitgebalanceerde gezondere kindjes, betere immuunsystemen en diepere slaapervaringen. Zijn we hier onze basis – het een zijn met de natuur en de weerselementen – een beetje aan het kwijtraken? Djedum, ja, laten we meteen ook alle tenten en campings verbieden!
Verontwaardigd
Ik kan er echt verontwaardigd over worden, merk ik. Beter bellen we voortaan de krant als er iemand de drive through van een fastfoodketen in rijdt voor een gefabriceerde burger met bij wijze van spreken 85 kleur- en smaakstoffen erin (en ja, aan die burgers maak ik mezelf ook weleens schuldig) of als er in Den Haag bepaald wordt dat de verkoop van vapes met fruit- of appeltaartsmaak nog wel even door mag om de voorraden bij de leveranciers op te maken. Dat gaat pas ten koste van de gezondheid van onze kinderen. Daar begrijp ik werkelijk nul komma nada van. Weg met die ziekmakende, smaakmisleidende gore troep!
Lees verder onder de advertentie
Buiten slapen voor iedereen
Ik houd me maar vast aan het gegeven dat er in ons land steeds meer kinderdagverblijven zijn die aan buiten slapen voor hun baby’s en peuters doen. Zouden veel volwassenen eigenlijk ook eens moeten doen; gewoon tijdens kantoortijd. Even een uurtje slapen in de buitenlucht, blote voetjes in het gras, beetje mediteren in het groen, een wandeling langs de branding, in het bos of een park om de hoek. Dagelijks even aarden en inchecken bij moeder natuur en daarna weer knallen op de werkvloer. Dat zou een hoopstress en gezeik schelen vandaag de dag.
Sinds de verhuizing naar Spanje heeft de familie Jelies allesbehalve stilgezeten. Inmiddels wonen ze alweer bijna drie jaar in Pinoso, waar ze hun leven opnieuw hebben opgebouwd. Naast het genieten van het Spaanse leven zijn ze ook druk bezig met een nieuw project: een eigen winkel.
Een bevalling is een ervaring die alles van je vraagt: je lijf, je hoofd en soms ook je gevoel voor realiteit. En toch doen miljoenen vrouwen het, vaak bewuster en sterker dan ze ooit van zichzelf hadden gedacht.
Zo zit het met de centen bij andere gezinnen. Wat komt erin? Wat gaat eruit? En blijft er nog iets over? In Banksaldo delen ouders hun maandelijkse inkomsten en uitgaven. Want laten we eerlijk zijn: zijn we niet allemaal een beetje benieuwd hoe anderen het doen? Deze week het banksaldo van Sophie (42), samen met […]
Het superpopulaire programma Een Huis Vol is terug met een emigratiespecial. Daarin zien we hoe de familie Jelies en de familie Kraan hun geluk zoeken in het buitenland. Janneke en Johan Jelies verhuizen daarbij met hun negen kinderen naar Spanje.
Moeder van een peuter, en nog steeds chronisch reislustig. Nu haar relatie voorbij is, stapt freelance redacteur Lianne Kooistra met haar dochter in een camper om voor lange tijd door Europa te trekken. Onderweg zoeken ze een nieuw ritme, nieuwe plekken en af en toe een speeltuin. In haar columns schrijft ze over hun tijdelijke […]
Als moeder ben je jarenlang druk met opvoeden. Luiers verschonen, boterhammen smeren, ruzies sussen, grenzen stellen en ondertussen hopen dat je iets goed doet en je later een hechte band hebt met je kind.