Beeld: Getty
Beeld: Getty

Op warme dagen snakken we naar een verrukkelijk en verkoelend drankje. Ook de redactie van Kek Mama heeft zo haar favorieten. En die delen we graag met je.

1. Hugo

Paula, redactieassistente
“Mijn favoriete zomerdrankje: cocktail Hugo! Ziet er heerlijk zomers uit en lest de dorst. Het schijnt kant en klaar te koop te zijn, maar ik maak het altijd zelf. Meng 30 ml vlierbloesemsiroop, 120 ml prosecco en 30 ml spa rood met elkaar, voeg er een paar takjes munt en een schijfje limoen aan toe, doe er ijsklontjes bij en klaar ben je. Geen zin in alcohol? Dan laat je de prosecco gewoon weg.”


2. Muntwater met aardbeien

Mariëtte, chef redactie
“Het is te simpel voor woorden, maar een heerlijke dorstlesser op warme dagen: een flesje water met een paar takjes munt en verse aardbeien. Als je het een nacht van tevoren in de koelkast zet, trekken de smaken goed in. Zelfs onze peuterzoon Casper drinkt het. Verder is het voor mij geen zomer zonder een goed glas rosé.”


3. Bellini

Lisa, beeldcoördinator
“Een Bellini mag voor mij niet ontbreken op een zwoele zomeravond en is zo gemaakt: halveer twee perziken, verwijder de pit en doe de perzik met schil in de blender. Blend tot je een fijne puree hebt en doe er dan 50 ml prosecco bij. Mix nog eens tien seconden, schenk alles in vier glazen en vul aan met prosecco. Je drinkt 'm trouwens alcoholvrij door de prosecco door spa rood te vervangen.”


4. Smoothie met watermeloen

Michelle, marketeer
“In de zomer ben ik gek op smoothies. Lekker fris, gezond, makkelijk te maken en voedzaam. Vooral dat laatste is erg fijn, aangezien ik met dat warme weer meestal toch geen zin heb in een boterham. Mijn favoriet: een smoothie met een halve watermeloen, twee bananen en vier eetlepels Griekse yoghurt. Smaakt nog lekkerder als je er een beetje vers muntwater bij doet.”


5. Mojito

Helen, vormgever
“Verrukkelijk op z’n tijd: een mojito. Maak je heel makkelijk: rits de blaadjes van 1 takje munt af en doe dit in een glas. Doe er twee partjes limoen bij en voeg 2 theelepels rietsuiker toe. Stamp lekker fijn, doe er ijsklontjes bij en voeg 100 ml spa en 40 ml rum toe. Even goed roeren en garneren met twee takjes munt en de overige partjes limoen.”


6. Pimm’s & lemonade

Bernice, eindredacteur
“Pimm’s & lemonade is een typisch Engels en heerlijk fris zomerdrankje. Net even anders dan sangria en ideaal voor bij de barbecue. Meng 200 ml Pimm's No. 1 met 600 ml 7Up, doe er takjes munt, plakjes komkommer, schijfjes sinaasappel en aardbeien bij en serveer in lange glazen.”

 

tips-gewichtscoach-afvallen-niet

Door die schappen vol met pepernoten en kerstkransen ben je waarschijnlijk nog lang niet bezig met de nieuwjaarsvoornemens. Hoeft ook niet, maar mócht je je op 1 januari toch bedenken, dan heb je ongetwijfeld wat aan deze tips van gewichtscoach Mieke Kosters.

1. Leef niet volgens de regels van een ander


Je eetpatroon van de ene op andere dag omgooien? Echt. Niet. Doen. Dit houdt niemand vol. De kans dat je na een paar dagen weer in je oude patroon valt, is groot. Afvallen gaat in kleine stappen: luisteren naar je lichaam, eigen keuzes maken. Dus niet opeens gaan leven volgens de regels van een ander. Of dat nu Sonja Bakker, Fajah Lourens of Rens Kroes is. Blindelings anderen volgen, doe je alleen maar tijdelijk. Daar gelooft Mieke niet in: "Je moet in jouw huidige leven, met de dingen die jij lekker vindt en die bij jouw gezinssituatie passen, een manier zoeken om in balans te blijven", legt ze uit. "Je hebt simpelweg drie knoppen om aan te draaien: ‘meer bewegen', ‘minder eten' en ’snelheid van afvallen'. Zorg dat je deze drie factoren in een evenwicht brengt waarmee je tevreden afvalt, eet en beweegt. Dát werkt. En dan hoef je nooit apart te eten van je gezin en eet je nog steeds de dingen die jij lekker vindt."
 

Lees ook
5 steengoede afvaltips voor de laatste 5 kilo

 

 

2. Laat lekkere dingen niet altijd staan


Bijna elk dieet draait om wat je allemaal níet meer mag eten. Je start daardoor met een negatieve kijk op afvallen: jij moet weer streng zijn en afzien. Niet doen: regievol afvallen is veel leuker dan machteloos overeten. Draai je mindset om: Jij mag alles eten, je wilt het niet langer. Je kiest ervoor om slanker te worden (en te blijven). Als je zo redeneert, ben je zelf de baas over je eetgedrag en heb jij de regie. Er zijn geen verboden middelen, want als je geen chocola mag, wil je het juist. Dan ben je alleen maar bezig met al die lekkere dingen die aan jouw neus voorbijgaan en da's zonde. Je mag alles, je kiest zelf. Niet meer al het lekkers, wel het allerlekkerste. Dan val je af en eet je super lekker, ja, ook wijn en chocola.
 

 

3. Roep niet de hele dag 'arme ik'

'Alle slanke mensen kunnen altijd alles eten': arme ik. 'Zij vallen veel sneller af': arme ik. 'Oh, ik moet wéér streng zijn': arme ik. Stop met deze negatieve gedachten, want blijf je 'arme ik' roepen, dan zal het jou niet lukken om lange tijd op je gewicht te blijven: niemand kan een heel leven afzien. Dus stuur ‘arme ik’ de deur uit. Stop met vergelijken en kies het eetgedrag waar jij blij van wordt. Pak de regie. Jij bepaalt wat je in je mond stopt. Je hebt een keuze. 

 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >

 

Editor's note: dit artikel is al een keer eerder gepubliceerd.

gescheiden-ouders-herkenbaar

Sinds de scheiding loopt blogger en moeder Michelle Dempsey tegen een hoop dingen aan. Op Scary Mommy zet ze vijf punten op een rij, in de hoop dat andere (gescheiden) ouders zich hierin herkennen.

1. Je propt 'jouw dagen' helemaal vol

"Voor mijn scheiding haalde ik mijn dochter op van school, liet ik haar achter bij de oppas en ging ik weer aan het werk. Nu, op de dagen dat ze bij mij is, stopt de wereld om 15.00 uur. Ik zorg ervoor dat er geen mailtje belangrijker is dan het avondeten met mijn dochter, en dat ik haar rondjes kan zien draaien, met haar kan kleuren of dat we samen lieveheersbeestjes kunnen zoeken in de achtertuin."

 

2. Je worstelt met het ritme van je kind

"Ik heb zo mijn best gedaan om mijn dochter in haar eigen bed te laten slapen, maar toen ze na de vakantie bij haar vader weer terugkwam, was dat hele ritme (je raadt het al) weg. Het is niet dat mijn ex mijn harde werk opzettelijk wilde saboteren, het is gewoon moeilijk om op twee plekken consistent te blijven."

 

Lees ook
Co-ouderen na de scheiding: 'Het gemis van je kinderen went nooit' >

 

3. Je vraagt je steeds af of je het niet verknoeit

"Het eerste wat in me opkomt als m'n zoon weer een 'Ik wil mama-meltdown' heeft, is: 'Krijgt hij hier op latere leeftijd last van?' Vervolgens krijg ik een schuldgevoel en moet ik mezelf er weer even aan herinneren waarom mijn ex en ik op dit punt waren beland. 'Het is beter zo', zeg ik dan steeds. 'Dit is beter dan getuige moeten zijn van twee ruziënde ouders.'"

 

4. Je mist van alles

"Natuurlijk is er niets mooiers dan vrolijke FaceTime-telefoontjes van mijn dochter krijgen als ze bij haar vader is, maar als ze dan vertelt dat ze bij Disney on Ice was en haar held Elsa zag, baal ik dat ik daar niet bij was. Want dat is wat het ouderschap zo mooi maakt."

 

5. Je voelt je rot om een uitnodiging af te slaan omdat je kind dat weekend niet bij jou is

"Er is niets erger dan dat. Het blijft rot dat mijn kind een samenzijn met vrienden of een weekend met familie mist, omdat ons schema dat niet toelaat. En hoe hard je ook probeert om van te voren te plannen, er zijn altijd last-minute speelafspraken of bezoekjes van familie."

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >