Bijles op de basisschool: vergroten we zelf de ongelijkheid?

Illustratie bij: Bijles op de basisschool: vergroten we zelf de ongelijkheid?
Redactie Kek Mama
Redactie Kek Mama
Leestijd: 4 minuten

Waar bijles vroeger vooral iets was voor middelbare scholieren die nét niet overgingen, duiken er nu ook steeds meer bijlesdiensten op voor basisschoolkinderen. Zelfs kleuters krijgen oefenmateriaal voorgeschoteld en leerlingen worden massaal voorbereid op de Doorstroomtoets. De vraag is: helpen we onze kinderen hiermee vooruit, of drijven we ze hiermee verder uit elkaar?

Lees verder onder de advertentie

Toetsstress in groep 8: een groeiende business

De Doorstroomtoets was ooit bedoeld als een onafhankelijk meetmoment aan het eind van groep 8, als aanvulling op het schooladvies van de leerkracht. In de praktijk is het echter veel meer geworden dan dat. Tegenwoordig is er een complete industrie ontstaan rondom de toetsvoorbereiding: van oefenboeken tot betaalde trainingen en online platforms waar kinderen “leren leren”.

Lees verder onder de advertentie

Ouders willen het beste voor hun kind – logisch. En als bijles of oefenen met bijvoorbeeld een app de kans op een hoger schooladvies vergroot, waarom zou je dat dan niet doen?

Niet elk kind krijgt dezelfde start

Het probleem zit hem niet in het feit dát kinderen extra oefenen. Het zit hem in wie dat kan. Niet elke ouder heeft het geld, de tijd of de kennis om hun kind te ondersteunen met bijles of oefenmateriaal. En daarmee ontstaat er een kloof. Kinderen uit gezinnen met meer middelen krijgen vaak een voorsprong – een die niets zegt over hun werkelijke capaciteiten.

Lees verder onder de advertentie

Onderwijsexperts waarschuwen al jaren: deze ongelijkheid sluipt het onderwijs binnen en begint steeds vroeger. Wat ooit begon op de middelbare school, vindt nu al plaats in groep 6, 7 of zelfs eerder.

Wat doet dit met kinderen?

Naast de ongelijkheid is er nog een ander risico: toenemende prestatiedruk. Als kinderen al op jonge leeftijd het gevoel krijgen dat ze ‘moeten scoren’, kan dat ten koste gaan van hun leerplezier. Spelen, ontdekken en fouten durven maken zijn essentiële onderdelen van een gezonde ontwikkeling – juist in de basisschooltijd.

Lees verder onder de advertentie

Een kind dat veel oefent, kan beter scoren op de Doorstroomtoets, maar dat zegt niet altijd iets over of het klaar is voor bijvoorbeeld het vwo. En een kind dat onder zijn niveau scoort door zenuwen of weinig voorbereiding, kan onterecht worden onderschat.

En nu?

De discussie over kansenongelijkheid leeft in Nederland, en steeds meer ouders, leraren en beleidsmakers vragen zich af: hoe eerlijk is ons onderwijssysteem nog? En hoe zorgen we ervoor dat de Doorstroomtoets blijft wat het bedoeld was te zijn – een hulpmiddel, geen einddoel?

Lees verder onder de advertentie

Ouders hebben natuurlijk de vrijheid om hun kind te ondersteunen zoals zij willen. Maar het is goed om stil te staan bij de bredere gevolgen. Niet elk kind heeft diezelfde ondersteuning. En misschien moeten we ons afvragen: wat zegt die hoge score eigenlijk, als niet iedereen met dezelfde kaarten speelt?

Ouderschap in perspectief

Als ouder wil je je kind alle kansen geven, maar soms is de beste kans die je je kind kunt geven: vertrouwen, rust en plezier in leren. Want uiteindelijk draait school niet alleen om cijfers, maar om groeien. Op jouw tempo. In jouw richting. Een te hoog schooladvies kan ervoor zorgen dat je kind de hele schoolcarrière op de tenen loopt, en dat kan het zelfvertrouwen en schoolplezier behoorlijk negatief beïnvloeden. 

Lees verder onder de advertentie

Een verstandige keuze kan daarom zijn om veel tijd te stoppen in het kiezen van de beste basisschool voor je kind. Door een hoge kwaliteit van onderwijs gedurende een lange periode, komen het plezier in leren en goede resultaten namelijk samen. In plaats van een stressvolle eindsprint net voor de Doorstroomtoets, wordt er geleidelijk toegewerkt naar het volledig ontplooien van je kind.

Een kanttekening

Een oud aardrijkskunde docent en oprichter van de bijles vergelijkingssite Scholiersupport, ziet de druk op scholen steeds verder toenemen. Toen Sven zelf als docent op de middelbare school werkte, zag hij de ene na de andere collega uitvallen met een burn-out. Een belangrijke oorzaak hiervan ligt volgens hem in de steeds verder groeiende stapel administratie en eisen vanuit de overheid en ouders. “De groeiende eisen aan scholen zijn denk ik heel logisch, als organisatie wil je je namelijk altijd verbeteren en vooruit, tegelijkertijd vergroot dit ook de druk op docenten wat het leraarschap minder aantrekkelijk maakt en lerarentekorten in de hand werkt.” – aldus Sven. 

Lees verder onder de advertentie

Dit verklaart volgens hem de groei aan bijlesaanbieders. Waar het reguliere onderwijs in gebreke blijft springen deze bedrijven in. Wat hem betreft is het dus geen slechte zaak dat deze bedrijven bestaan. Ze helpen juist om het onderwijsniveau op peil te houden en docenten te ontlasten. Of de rekening voor deze diensten ook volledig door ouders zelf betaald moet worden, vindt hij dan wel weer een interessante discussie.

Lees verder onder de advertentie

Meest bekeken