Hilarische video’s van onhandige katten, culinaire creaties om je vingers bij af te likken en een dosis inspiratie voor fashion, beauty, interieur en meer. We kunnen niet meer zonder sociale media, zoals Instagram en Tiktok.
Lees verder onder de advertentie
Maar liefst 14,3 miljoen Nederlanders maken gebruik van sociale media, gemiddeld bijna twee uur per dag. Tieners van 15 tot 19 jaar zitten bijna drie uur per dag aan hun gadget vastgeplakt. Whatssap, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn blijven het populairst en zijn zelfs in gebruik gegroeid. TikTok trekt dagelijks 2,6 miljoen gebruikers en is vooral geliefd door tieners, evenals Snapchat.
Lees verder onder de advertentie
Haat-liefdesverhouding
We kunnen niet meer zonder sociale media, maar haten dit feit. Ruim zes miljoen Nederlanders zijn ervan overtuigd dat sociale media een gevaar vormen voor onze mentale gezondheid. Maar liefst 2,2 miljoen mensen voelen zich zelfs minder gelukkig door social mediagebruik. Dat blijkt uit de resultaten van het Nationale Social Media Onderzoek dat onderzoeksbureau Newcom ieder jaar uitvoert.
Lees verder onder de advertentie
Hoewel meer dan vier miljoen Nederlanders meerdere malen hebben overwogen Facebook, Instagram en TikTok te mijden, lukt dit ze toch niet. De social media verslaving komt het meeste voor bij generatie Z en millennials. Zij zijn niet alleen het meest actief op sociale media, maar geven ook aan het minst gelukkig te worden van het gebruik van deze platforms.
“Jongeren hebben veel last van FOMO, fear of missing uit.”, legt hoofdonderzoeker Tim Jonker uit. “Ze zijn bang dat ze iets missen als ze niet de hele dag scrollen. En één op de drie ondervraagden stelt ook meer zelfvertrouwen te krijgen van het gebruik van sociale media. De helft van de gebruikers ervaart de socials als een aanvulling op zijn of haar échte leven.”
Lees verder onder de advertentie
Urenlang scrollen leidt ook tot keuzestress en de angst om niet aan het perfecte plaatje te kunnen doen. ‘Was er een leuker feestje dan die waar jij bent geweest?’ ‘Heb je wel de juiste outfit om niet buiten de boot te vallen?’ Influencers schetsen een droombeeld waar gebruikers aan willen voldoen. “Die schaduwkant openbaart zich bij steeds meer mensen.”, zegt Jonker.
In de glossy Kek Mama lees je de mooiste verhalen, meest herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts €29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.
Als ouder probeer je alles zo goed mogelijk te doen voor je kind. Maar wat als je goede intenties onverwacht botsten met de – soms bijzondere – schoolregels? Isa ontdekte dit op de harde manier toen een onschuldige waterfles voor drama zorgde.
Jij hebt geen reden nodig om je kind te verwennen met het nieuwste van het nieuwste. Herkenbaar? Moeders met deze sterrenbeelden shoppen wel heel veel voor hun kinderen.
Iedere week delen we op Kek Mama een dilemma van onze lezers. Deze week vraagt Sophia (30) zich af: hoe maak ik mijn schoonmoeder bewust dat mijn dochters twee verschillende kinderen zijn en niet van dezelfde cadeautjes houden?
Bizarre, hormonale of gewoonweg crazy aankopen. We doen ze allemaal weleens. Wekelijks vertelt een moeder aan Kek Mama over haar grootste, duurste of vreemdste miskoop. Deze keer Chantal (35) die een dure winterjas kocht voor haar dochter.
Lisa van den Akker (34) is moeder van vier kinderen én hoofdredacteur van Kek Mama. Regelmatig schrijft ze een column over haar avonturen en gedachtes als moeder van een gezellig, maar ook chaotisch gezin.
Anouk is trotse echtgenote van Erwin en mama van vier meiden: Aurélie (10), Emeline (8), Vieve (7) en Lilou (4). In hun levendige huishouden is het soms één en al chaos, maar liefde, gelach en spontane dansfeestjes voeren steevast de boventoon. Anouk deelt vol enthousiasme haar avonturen in het ouderschap.