Ongelukkig door social media: tieners zitten drie uur per dag op TikTok en Snapchat

29.01.2024 10:17

Hilarische video’s van onhandige katten, culinaire creaties om je vingers bij af te likken en een dosis inspiratie voor fashion, beauty, interieur en meer. We kunnen niet meer zonder sociale media, zoals Instagram en Tiktok. 

Maar liefst 14,3 miljoen Nederlanders maken gebruik van sociale media, gemiddeld bijna twee uur per dag. Tieners van 15 tot 19 jaar zitten bijna drie uur per dag aan hun gadget vastgeplakt. Whatssap, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn blijven het populairst en zijn zelfs in gebruik gegroeid. TikTok trekt dagelijks 2,6 miljoen gebruikers en is vooral geliefd door tieners, evenals Snapchat. 

Haat-liefdesverhouding

We kunnen niet meer zonder sociale media, maar haten dit feit. Ruim zes miljoen Nederlanders zijn ervan overtuigd dat sociale media een gevaar vormen voor onze mentale gezondheid. Maar liefst 2,2 miljoen mensen voelen zich zelfs minder gelukkig door social mediagebruik. Dat blijkt uit de resultaten van het Nationale Social Media Onderzoek dat onderzoeksbureau Newcom ieder jaar uitvoert. 

Hoewel meer dan vier miljoen Nederlanders meerdere malen hebben overwogen Facebook, Instagram en TikTok te mijden, lukt dit ze toch niet. De social media verslaving komt het meeste voor bij generatie Z en millennials. Zij zijn niet alleen het meest actief op sociale media, maar geven ook aan het minst gelukkig te worden van het gebruik van deze platforms. 

Lees ook – ‘Experts zijn bezorgd over deze TikTok trend onder tieners’

FOMO en keuzestress

“Jongeren hebben veel last van FOMO, fear of missing uit.”, legt hoofdonderzoeker Tim Jonker uit. “Ze zijn bang dat ze iets missen als ze niet de hele dag scrollen. En één op de drie ondervraagden stelt ook meer zelfvertrouwen te krijgen van het gebruik van sociale media. De helft van de gebruikers ervaart de socials als een aanvulling op zijn of haar échte leven.”

Urenlang scrollen leidt ook tot keuzestress en de angst om niet aan het perfecte plaatje te kunnen doen. ‘Was er een leuker feestje dan die waar jij bent geweest?’ ‘Heb je wel de juiste outfit om niet buiten de boot te vallen?’ Influencers schetsen een droombeeld waar gebruikers aan willen voldoen. “Die schaduwkant openbaart zich bij steeds meer mensen.”, zegt Jonker. 

Bron: NOS

In de glossy Kek Mama lees je de mooiste verhalen, meest herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts €29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.