Donderdag gaat de Tweede Kamer in debat over de mogelijkheid om door middel van de kinderopvang leerachterstanden op te pakken. Maar de Bracheorganisatie Kinderopvang staat daar niet helemaal achter. Zij vinden dat de kinderen daar gewoon moeten kunnen spelen.
Lees verder onder de advertentie
Als de kinderopvang te veel op een school gaat lijken, missen kinderen tot zes jaar oud een mooie kans om zichzelf te ontwikkelen. Dat vindt Emmeline Bijlsma, directeur Brancheorganisatie Kinderopvang. Maar ze benadrukt wel dat het niet spelen in plaats van leren is, maar spelend leren.
Presteren
Volgens Emmeline leren kinderen juist door te spelen, omdat ze vaardigheden beoefenen die ze straks op school nodig zullen hebben. Het spelen op de opvang is dan ook de basis om goed op school te kunnen presteren. Dat moet je wat haar betreft de kinderen dus zeker niet ontnemen. Want als je dat doet, stort de rest ook in. Dat ziet zij namens de brancheorganisatie ook te vaak gebeuren.
Lees verder onder de advertentie
Initiatief
Bepaalde partijen uit de Tweede Kamer willen leerdoelen vaststellen voor de kinderen op de kinderopvang. Maar Bijlsma moet het daar niet van hebben. Dan haal je volgens haar juist de essentie van het spelen weg. Dat een kind eigen initiatief neemt en plezier beleeft aan het spelen. Dan moet er niet getoetst of genormeerd worden. Er zit volgens haar een innerlijke drive bij kinderen om de volgende fase te ontdekken, waar ze aan toe zijn vanuit hun eigen initiatief.
Lees verder onder de advertentie
Zandbak
Door samen te spelen bij de kinderopvang, leren kinderen op een andere manier dan op school. Emmeline neemt als voorbeeld de zandbak. Ze legt uit dat door het spelen in de zandbak, kinderen structuren gaan herkennen. Ze zien de verschillende vormen dat het zand kan aannemen. En dan gaan ze bouwen. En als hun mooie bouwwerk instort, is dat een teleurstelling waar ze mee om moeten gaan. Dan moeten ze het op een andere manier proberen. Hierdoor leren ze om gefocust te werken. Ook is het een goede manier om te leren samenwerken en te luisteren naar elkaar. Dit zijn allemaal vaardigheden die ze later moeten gebruiken op school.
Bron: NPO Radio 1Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >
Als ouder kun je nog zo je best doen om je kinderen met een gerust hart de wereld in te sturen, maar soms knijpt je moederhart toch even samen. Ook bij het koningspaar thuis is dat niet anders.
Sinterklaas is een gezellig kinderfeest, maar kan ook voor veel spanning zorgen. Bij Jikke (34) thuis zorgde de sinterklaassurprises dit jaar voor een portie kinderlijke wraak.
Louisa is verloskundige in de Randstad en moeder van Khai (3). In haar werk komt ze dagelijks de ontroerende en krachtige kanten tegen van het zwanger zijn, de bevalling en alles wat daarna komt. In haar columns deelt ze openhartige verhalen en inzichten.
Goed voor de dag komen bij je kersverse nieuwe schoonouders wil je altijd, maar met kerst nóg een beetje meer. En juist toen liep het bij Kira he-le-maal verkeerd af, want zij eindigde als een soort rollade.
Er is zo’n opvoedwijsheid die hardnekkig blijft hangen: zoals je een kind aanspreekt, zo gaat het zich ook gedragen. Geef je vertrouwen, dan groeit het. Praat je alsof het kind iets kan, dan gaat het eerder proberen om inderdaad “dat kind” te zijn.