Leerachterstand op de opvang oppakken? ‘Laat kinderen daar gewoon lekker spelen’
Als de kinderopvang te veel op een school gaat lijken, missen kinderen tot zes jaar oud een mooie kans om zichzelf te ontwikkelen. Dat vindt Emmeline Bijlsma, directeur Brancheorganisatie Kinderopvang. Maar ze benadrukt wel dat het niet spelen in plaats van leren is, maar spelend leren.
Presteren
Volgens Emmeline leren kinderen juist door te spelen, omdat ze vaardigheden beoefenen die ze straks op school nodig zullen hebben. Het spelen op de opvang is dan ook de basis om goed op school te kunnen presteren. Dat moet je wat haar betreft de kinderen dus zeker niet ontnemen. Want als je dat doet, stort de rest ook in. Dat ziet zij namens de brancheorganisatie ook te vaak gebeuren.
Initiatief
Bepaalde partijen uit de Tweede Kamer willen leerdoelen vaststellen voor de kinderen op de kinderopvang. Maar Bijlsma moet het daar niet van hebben. Dan haal je volgens haar juist de essentie van het spelen weg. Dat een kind eigen initiatief neemt en plezier beleeft aan het spelen. Dan moet er niet getoetst of genormeerd worden. Er zit volgens haar een innerlijke drive bij kinderen om de volgende fase te ontdekken, waar ze aan toe zijn vanuit hun eigen initiatief.
Zandbak
Door samen te spelen bij de kinderopvang, leren kinderen op een andere manier dan op school. Emmeline neemt als voorbeeld de zandbak. Ze legt uit dat door het spelen in de zandbak, kinderen structuren gaan herkennen. Ze zien de verschillende vormen dat het zand kan aannemen. En dan gaan ze bouwen. En als hun mooie bouwwerk instort, is dat een teleurstelling waar ze mee om moeten gaan. Dan moeten ze het op een andere manier proberen. Hierdoor leren ze om gefocust te werken. Ook is het een goede manier om te leren samenwerken en te luisteren naar elkaar. Dit zijn allemaal vaardigheden die ze later moeten gebruiken op school. Bron: NPO Radio 1 Nog meer Kek Mama? Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >