Beeld: Shutterstock
Beeld: Shutterstock

De één is zo fit als een hoentje na vier uurtjes slaap, de ander is na acht uur nóg niet uit z’n bed te krijgen. Maar hoeveel slaap heb je gemiddeld nodig? Wij leggen ’t je uit.

Slapen is gezond

Ben je een slechte slaper en denk je dat dat niet zo’n kwaad kan, dan heb je het mis. Slapen is heel belangrijk voor onze gezondheid en gemoedstoestand. Als je weinig slaapt, vergroot dat de kans op overgewicht. Ook zorgt je lichaam tijdens een diepe slaap voor herstelwerkzaamheden. Niet voor niets kruip je graag onder de wol als je je niet zo lekker voelt of een verkoudheid onder de leden hebt. Daarnaast is bewezen dat tijdens je REM-slaap (zie hieronder) je hersenen heel actief zijn. Je bent bezig met je herinneringen en het verwerken van informatie. Kom je niet vaak genoeg in deze fase terecht, dan kan je dus langer blijven hangen in vervelende ervaringen en geheugenproblemen krijgen. Tot slot zorgt slapen ervoor datje uitgerust bent. Wil je er fris uitzien maar doe je geen oog dicht, lees dan hier een paar fijne tips om toch stralend voor de dag te komen.

More content below the advertising

 

Lees ook:
Dit doet slaapgebrek met jullie >


 

Hoeveel slaap heb je nodig?

Uit onderzoek is gebleken dat de meeste volwassenen (zo’n 65%) 7 tot 8 uur per nacht slapen. Slechts 8% kan prima functioneren met minder dan zes uurtjes, terwijl een kleine 2% juist meer dan maar liefst 10 uur onder de wol moet kruipen.
Gemiddeld duurt het ongeveer 10 tot 20 minuten voordat je in slaap valt. Wist je dat je slaap per nacht een aantal keer onderbroken wordt? Niet gek als je dit niet is opgevallen, want de meeste slaaponderbrekingen zijn maar zo kort, dat je je ze niet herinnert.

 

Vier verschillende slaapfases

Je zou denken dat er met je lichaam weinig gebeurt als je slaapt, maar je lijf is juist heel druk bezig. Zo daalt je lichaamstemperatuur, worden je pupillen kleiner en vertraagt je hartslag. Wanneer je slaapt, ga je door 4 verschillende fases heen:
 

  • Sluimerfase

Dit is de fase van wakker zijn naar slapen. Je kunt je ogen moeilijk meer openhouden en valt uiteindelijk in slaap.

 

  • Lichte slaap

In deze fase slaap je, maar nog wel heel licht. Van een klein of simpel geluid kun je nog wakker worden.

 

  • Diepe slaap

Dit is de slaap die je nodig hebt, want nu ben je echt onder zeil en werkt je lichaam aan herstel. Je ademhaling en hartslag zijn verminderd.
 

  • Droomslaap

Je spieren zijn volledig ontspannen, maar je hersenen draaien juist overuren. Grote kans dus dat je flink aan het dromen bent. Dat kost je lichaam behoorlijk wat energie, maar een droomslaap heeft ook een functie: ervaringen verwerken en je geest verfrissen.  



 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >