Beeld: Shutterstock
Beeld: Shutterstock

De één is zo fit als een hoentje na vier uurtjes slaap, de ander is na acht uur nóg niet uit z’n bed te krijgen. Maar hoeveel slaap heb je gemiddeld nodig? Wij leggen ’t je uit.

Slapen is gezond

Ben je een slechte slaper en denk je dat dat niet zo’n kwaad kan, dan heb je het mis. Slapen is heel belangrijk voor onze gezondheid en gemoedstoestand. Als je weinig slaapt, vergroot dat de kans op overgewicht. Ook zorgt je lichaam tijdens een diepe slaap voor herstelwerkzaamheden. Niet voor niets kruip je graag onder de wol als je je niet zo lekker voelt of een verkoudheid onder de leden hebt. Daarnaast is bewezen dat tijdens je REM-slaap (zie hieronder) je hersenen heel actief zijn. Je bent bezig met je herinneringen en het verwerken van informatie. Kom je niet vaak genoeg in deze fase terecht, dan kan je dus langer blijven hangen in vervelende ervaringen en geheugenproblemen krijgen. Tot slot zorgt slapen ervoor datje uitgerust bent. Wil je er fris uitzien maar doe je geen oog dicht, lees dan hier een paar fijne tips om toch stralend voor de dag te komen.

 

Lees ook:
Dit doet slaapgebrek met jullie >


 

Hoeveel slaap heb je nodig?

Uit onderzoek is gebleken dat de meeste volwassenen (zo’n 65%) 7 tot 8 uur per nacht slapen. Slechts 8% kan prima functioneren met minder dan zes uurtjes, terwijl een kleine 2% juist meer dan maar liefst 10 uur onder de wol moet kruipen.
Gemiddeld duurt het ongeveer 10 tot 20 minuten voordat je in slaap valt. Wist je dat je slaap per nacht een aantal keer onderbroken wordt? Niet gek als je dit niet is opgevallen, want de meeste slaaponderbrekingen zijn maar zo kort, dat je je ze niet herinnert.

 

Vier verschillende slaapfases

Je zou denken dat er met je lichaam weinig gebeurt als je slaapt, maar je lijf is juist heel druk bezig. Zo daalt je lichaamstemperatuur, worden je pupillen kleiner en vertraagt je hartslag. Wanneer je slaapt, ga je door 4 verschillende fases heen:
 

  • Sluimerfase

Dit is de fase van wakker zijn naar slapen. Je kunt je ogen moeilijk meer openhouden en valt uiteindelijk in slaap.

 

  • Lichte slaap

In deze fase slaap je, maar nog wel heel licht. Van een klein of simpel geluid kun je nog wakker worden.

 

  • Diepe slaap

Dit is de slaap die je nodig hebt, want nu ben je echt onder zeil en werkt je lichaam aan herstel. Je ademhaling en hartslag zijn verminderd.
 

  • Droomslaap

Je spieren zijn volledig ontspannen, maar je hersenen draaien juist overuren. Grote kans dus dat je flink aan het dromen bent. Dat kost je lichaam behoorlijk wat energie, maar een droomslaap heeft ook een functie: ervaringen verwerken en je geest verfrissen.  



 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >

 

verschil-griep-verkoudheid

Als je verkouden bent heb je niet per definitie griep en als je griep hebt hoef je ook niet altijd snotverkouden te zijn. Snap je 'm nog? Wij leggen de verschillen uit. Fijn om te weten, helemaal nu er een griepepidemie heerst.

Verkoudheid

Dit is een ontsteking van het slijmvlies in de neus, de bijholten en de keel voor het rhino- of het coronavirus. Mogelijke klachten zijn: niezen, snotteren, hoesten, keelpijn, heesheid en oorpijn. Een verkoudheid is de meest voorkomende infectie bij mensen: kinderen kunnen soms wel 12 keer per jaar verkouden zijn, en volwassen zo’n 2 tot 4 keer per jaar. Een verkoudheid gaat vaak na 1 tot 3 weken vanzelf over, maar bij je kind kan het wat langer duren. 

Nog meer symptomen zijn:

  • Loopneus
  • Verstopte neus waardoor verminderde reuk
  • Lichte temperatuursverhoging
  • Hoofdpijn
  • Lichte vermoeidheid
  • Traanogen

Meestal heb je als je verkouden bent geen hoge koorts (maximaal 38,5°C).  

 

Lees ook
Deze vader haat het griepseizoen: 'Kotsende kinderen? Ik kan er niet tegen' >

 

Griep

Griep is ook een aandoening in de luchtwegen, maar wordt veroorzaakt door het Influenza A of B-virus. Vaak begint het met koude rillingen, koorts, hoofdpijn en spierpijn. In tegenstelling tot een verkoudheid, kan de koorts bij griep in een paar uur makkelijk oplopen tot 39°C of hoger. Die houdt dan meestal een dag of 3 tot 5 aan. Ook kun je last krijgen van:

  • Droge hoest
  • Keelpijn
  • Loopneus
  • Extreme vermoeidheid
  • Slechte eetlust
  • Snel buiten adem zijn
  • Pijnlijke, stijve ledematen

 

Wat helpt bij griep en verkoudheid?

Rust, rust, rust. Bij een verkoudheid is het in principe niet nodig om medicijnen te nemen, maar neusdruppels kunnen soms wat verlichting geven. Voor de griep kun je eventueel de griepprik halen als je behoort tot een van de risicogroepen: diabetici, zwakke weerstand door ziekte, ouderen. Hoestdrank of pijnstillers kunnen de boel wat verzachten. Bij langdurig hoge koorts (die langer aanhoudt dan vijf dagen), ernstige benauwdheid of sufheid, is het verstandig contact op te nemen met je huisarts.

Bron: dokter.nl

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >
haar-verven-met-nutella

Hoewel jij een pot Nutella waarschijnlijk vooral gebruikt om het brood van je kind mee te smeren, kan je het ook prima in je haar kwakken. Beautyblogger Huda Kattan laat op Instagram zien wat het resultaat is.

En het mag gezegd worden: dat ziet er nog best goed uit.

 

 

Lees ook
8x snelle kapsels voor tijdens de ochtendspits >

 

Niet permanent

Wel vertelde de kapper aan MetroUK dat de kleur niet permanent in het haar blijft zitten. "Het hangt af van het haar hoe lang de kleur blijft zitten. Als je een lichte karamelkleur wil, kan het ongeveer twee of drie weken blijven zitten. Een donkerbruine kleur blijft dan weer langer zitten."

Bron: StyleToday

 
Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >