Zodra het kwik naar standje vries daalt, kunnen veel kinderen droge, schrale plekjes op de huid krijgen. Niets ernstigs, wel vervelend – maar je kunt zeker iets doen.

Daarom een paar tips.

More content below the advertising

 

1. Douche niet te warm

En niet te lang. Want al is het heerlijk om onder een warme douche of in bad te stappen als het buiten koud is, goed voor je huid is het niet: deze kan hier erg droog van worden. Ga je toch in bad? Gebruik dan badolie in plaats van badschuim.

 

2. Zeep zonder parfum

Over badschuim gesproken: veelvuldig gebruik hiervan (maar ook van zeep en shampoo) kan ook voor een droge huid zorgen. Als je hier gevoelig voor bent, kan je niet-alkalische zeep en producten zonder parfum te gebruiken. Datzelfde geldt voor huidproducten als crème en body lotion: kies voor producten zonder parfum.

 

3. Wrijf de huid niet droog maar dep

En gebruik hiervoor een zachte handdoek. Dit is minder schadelijk voor de zachte tere huid van je kind.

 

4. Smeer droge plekjes in

Met Bepanthen Beschermende Zalf, bijvoorbeeld. Deze verzorgt droge, schrale huidplekjes intensief en beschermt. Door aanvulling van de natuurlijke huidvetten legt deze zalf een beschermend laagje op de huid. Dit laagje sluit de huid niet af, maar laat haar ademen. Ook ondersteunt de zalf het natuurlijke huidherstel. Zonder parfum, kleurstoffen, conserveermiddelen en parabenen*.

Deelnemers van ons testpanel hebben Bepanthen Beschermende Zalf beoordeeld met een 8,5. 98% van de testers zal de zalf waarschijnlijk tot zeker (zie testresultaten) aanbevelen en 96% is van plan 'm waarschijnlijk nog een keer te kopen. Claudia: "De zalf helpt snel, ondersteunt het natuurlijke huidherstel, is makkelijk op te smeren en beschermt goed."

 

5. Verwarming niet te hoog

Je huid krijgt in de herfst en winter heel wat te verduren door guur weer en droge warme lucht binnenshuis: door een laag vochtigheidspercentage in de lucht, kan je huid uitdrogen. Wat je hieraan kunt doen? Heel simpel; een bakje water naast de verwarming zetten. En als je dan toch bezig bent, zet de verwarming dan ook gelijk een tikkie lager, of trek een warme trui aan.

 

*in samenwerking met Bepanthen.

KAG-nr: 80-1018-1714

menstruatie-na-bevalling

Na de bevalling duurt het weer even voordat je menstruatie op gang komt. Maar wanneer precies? Is het net zoals voor je zwangerschap? En ben je dan meteen vruchtbaar?

Wij zetten de feiten voor je op een rij.

More content below the advertising

 

Wanneer word je weer ongesteld?

Na zes tot acht weken, drie maanden of zelfs na een halfjaar pas: het verschilt nogal per vrouw. Als je borstvoeding geeft, kan het bijvoorbeeld extra lang duren: bij tachtig tot negentig procent van de vrouwen blijft de menstruatie weg zolang er borstvoeding wordt gegeven, omdat het hormoon prolactine (dat zorgt voor de aanmaak van melk) de opbouw van baarmoederslijmvlies en de eisprong onderdrukt.

 

Ben je direct weer vruchtbaar?

Binnen een maand of drie na het stoppen met borstvoeding komt je menstruatie meestal weer op gang. Wel goed om te weten: het is een fabel dat je niet zwanger kunt raken als je niet menstrueert of borstvoeding geeft. De kans is kleiner, maar het is toch aan te raden om anticonceptie te gebruiken als je niet opnieuw zwanger wil raken.

En over anticonceptie gesproken: je kunt (als je geen borstvoeding geeft) na je zwangerschap gewoon weer met de pil beginnen - deze kan zelfs helpen om je cyclus weer op gang te brengen. Een spiraal mag zes weken na de bevalling geplaatst worden. Meer over anticonceptie na je zwangerschap lees je hier.

 

Lees ook
Menstruatiekwaaltjes: zo kun je ze verzachten >

 

Is de menstruatie hetzelfde als vóór je zwangerschap?

Dat verschilt per persoon. Het kan zijn dat je exact dezelfde cyclus hebt als voor je zwangerschap, maar het kan ook zijn (en dat is vooral de eerste paar menstruaties) dat het wat onregelmatiger is. Is jouw menstruatie wel degelijk verandert en heb je last van veel bloedverlies? Dan kan je altijd contact opnemen met de huisarts.

Bron: Gezondheidsplein.nl

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >
voordelen-minder-alcohol-drinken

Hoewel een wijntje op z'n tijd heerlijk kan zijn, heeft het minderen van alcohol ook zo z'n voordelen. En niet de minste, trouwens. Bekijk onderstaand lijstje maar.

1. Je slaapt beter

Na een flinke neut lijkt het misschien of je sneller in slaap valt. Dat is ook zo, maar uit onderzoek blijkt dat alcohol de REM-slaap (rapid eye movement) onderdrukt. En juist deze slaap heb je nodig om je spieren volledig te laten ontspannen en de emoties van de dag in je hersenen te verwerken. Gevolg: je wordt minder uitgerust wakker.

More content below the advertising

 

2. Je bespaart geld

Een kleine rekensom: een wijntje kost al gauw € 3,50. Drink je er een stuk of vier per week, ben je bijna € 60 per maand kwijt. Op jaarbasis praat je dan over meer dan € 700 - had je ook voor op vakantie kunnen gaan.

 

3. Je krijgt minder calorieën binnen (als je niet compenseert ;) )

Veel mensen vergeten hoeveel calorieën alcohol bevat: 7 kcal per gram. Daar komen nog de calorieën van de koolhydraten (en bij cocktails soms vetten) bij. Een glas of flesje bier levert 100 tot 150 calorieën, maar bij cocktails loopt dat al gauw op tot 400. Drink je een avondje stevig door, reken dan maar uit.

 

Lees ook
'Zo hou ik het moederschap vol zónder alcohol' >

 

4. Je hebt een betere weerstand

Je loopt ook minder griepjes op wanneer je minder drinkt en dat komt niet alleen doordat je beter uitgerust bent. Alcohol heeft namelijk ook invloed op je immuunsysteem. Zo gaat de hoeveelheid bloedcellen in je lichaam omlaag nadat je drinkt. Juist die cellen zijn echter essentieel om virussen en bacteriën af te weren.

 

5. Je hebt een beter humeur

Niet alleen slaapgebrek, ook alcohol is slecht voor je humeur. Het versterkt namelijk de aanmaak van het stresshormoon cortisol. 

 

6. Je huid wordt mooier

De gifstoffen die je lever niet kan verwerken als je drinkt, komen voor een deel in je huid terecht. Met als gevolg dat je meer onzuiverheden gaat zien.

Ben je overtuigd van bovenstaande punten, maar kan je die lekkere cocktail maar met moeite weerstaan? Probeer dan eens een van deze alcoholvrije varianten. Minstens zo lekker, wel gezonder.

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >