griep-van-deze-voedingsmiddelen-knap-je-op

Er heerst al weken een griepepidemie in Nederland. Dus om jezelf (en je kind) tegen al die rondslingerende bacillen te weren, zet StyleToday zeven voedingsmiddelen op een rij die je een boost geven.

Knoflook

Knoflook geeft je immuunsysteem een enorme boost. Ook helpt het tegen luchtwegeninfecties. Je hoeft er natuurlijk niet hele stukken van te eten (hallo slechte adem), maar een extra teen in je avondmaaltijd kan al helpen.

More content below the advertising

 

Bananen

Een banaan is machtig, maar zal niet snel verkeerd vallen. In zijn geheel, gepureerd of door een smoothie; een banaan is vaak het eerste dat artsen aanbevelen bij herstel na een buikgriep. Een groot voordeel is namelijk dat bananen een bron zijn aan vezels die goed werken tegen diarree. Ook helpen bananen bij misselijkheid vanwege de hoeveelheid calorieën en voedingstoffen, zoals kalium en zetmeel.

 

Kippensoep

Soep en vooral de stoom van hete soep kan de symptomen van een verstopte neus en hoesten verlichten. Ook is uit onderzoek gebleken dat kippensoep, op basis van bouillon, een ontstekingsremmende werking heeft. Met een extra pepertje of wat gember is de werking helemaal optimaal.

 

Lees ook
6x best wel mislukte gezonde gerechten >

 

Groene bladgroenten

Ze zitten vol met vezels en voedingsstoffen die je nodig hebt als je griep hebt. Als je geen zin hebt om in de keuken te staan om een salade te maken, kun je altijd nog een groentesap maken.

 

Gember

Naast het bestrijden van ontstekingen, is gember een middel dat buikpijn en misselijkheid helpt te verzachten.

 

Bouillon

Het drinken van bouillon is een fijne en voedzame manier om voldoende vocht binnen te krijgen. Ook werkt het tegen een verstopte neus.

 

Avocado

Avocado’s zijn niet alleen lekker, ze werken ook nog eens ontstekingsremmend en stimuleren het immuunsysteem. Dit komt door de hoeveelheid vitamines, mineralen en gezonde vetten.

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >
menstruatie-na-bevalling

Na de bevalling duurt het weer even voordat je menstruatie op gang komt. Maar wanneer precies? Is het net zoals voor je zwangerschap? En ben je dan meteen vruchtbaar?

Wij zetten de feiten voor je op een rij.

More content below the advertising

 

Wanneer word je weer ongesteld?

Na zes tot acht weken, drie maanden of zelfs na een halfjaar pas: het verschilt nogal per vrouw. Als je borstvoeding geeft, kan het bijvoorbeeld extra lang duren: bij tachtig tot negentig procent van de vrouwen blijft de menstruatie weg zolang er borstvoeding wordt gegeven, omdat het hormoon prolactine (dat zorgt voor de aanmaak van melk) de opbouw van baarmoederslijmvlies en de eisprong onderdrukt.

 

Ben je direct weer vruchtbaar?

Binnen een maand of drie na het stoppen met borstvoeding komt je menstruatie meestal weer op gang. Wel goed om te weten: het is een fabel dat je niet zwanger kunt raken als je niet menstrueert of borstvoeding geeft. De kans is kleiner, maar het is toch aan te raden om anticonceptie te gebruiken als je niet opnieuw zwanger wil raken.

En over anticonceptie gesproken: je kunt (als je geen borstvoeding geeft) na je zwangerschap gewoon weer met de pil beginnen - deze kan zelfs helpen om je cyclus weer op gang te brengen. Een spiraal mag zes weken na de bevalling geplaatst worden. Meer over anticonceptie na je zwangerschap lees je hier.

 

Lees ook
Menstruatiekwaaltjes: zo kun je ze verzachten >

 

Is de menstruatie hetzelfde als vóór je zwangerschap?

Dat verschilt per persoon. Het kan zijn dat je exact dezelfde cyclus hebt als voor je zwangerschap, maar het kan ook zijn (en dat is vooral de eerste paar menstruaties) dat het wat onregelmatiger is. Is jouw menstruatie wel degelijk verandert en heb je last van veel bloedverlies? Dan kan je altijd contact opnemen met de huisarts.

Bron: Gezondheidsplein.nl

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >
voordelen-minder-alcohol-drinken

Hoewel een wijntje op z'n tijd heerlijk kan zijn, heeft het minderen van alcohol ook zo z'n voordelen. En niet de minste, trouwens. Bekijk onderstaand lijstje maar.

1. Je slaapt beter

Na een flinke neut lijkt het misschien of je sneller in slaap valt. Dat is ook zo, maar uit onderzoek blijkt dat alcohol de REM-slaap (rapid eye movement) onderdrukt. En juist deze slaap heb je nodig om je spieren volledig te laten ontspannen en de emoties van de dag in je hersenen te verwerken. Gevolg: je wordt minder uitgerust wakker.

More content below the advertising

 

2. Je bespaart geld

Een kleine rekensom: een wijntje kost al gauw € 3,50. Drink je er een stuk of vier per week, ben je bijna € 60 per maand kwijt. Op jaarbasis praat je dan over meer dan € 700 - had je ook voor op vakantie kunnen gaan.

 

3. Je krijgt minder calorieën binnen (als je niet compenseert ;) )

Veel mensen vergeten hoeveel calorieën alcohol bevat: 7 kcal per gram. Daar komen nog de calorieën van de koolhydraten (en bij cocktails soms vetten) bij. Een glas of flesje bier levert 100 tot 150 calorieën, maar bij cocktails loopt dat al gauw op tot 400. Drink je een avondje stevig door, reken dan maar uit.

 

Lees ook
'Zo hou ik het moederschap vol zónder alcohol' >

 

4. Je hebt een betere weerstand

Je loopt ook minder griepjes op wanneer je minder drinkt en dat komt niet alleen doordat je beter uitgerust bent. Alcohol heeft namelijk ook invloed op je immuunsysteem. Zo gaat de hoeveelheid bloedcellen in je lichaam omlaag nadat je drinkt. Juist die cellen zijn echter essentieel om virussen en bacteriën af te weren.

 

5. Je hebt een beter humeur

Niet alleen slaapgebrek, ook alcohol is slecht voor je humeur. Het versterkt namelijk de aanmaak van het stresshormoon cortisol. 

 

6. Je huid wordt mooier

De gifstoffen die je lever niet kan verwerken als je drinkt, komen voor een deel in je huid terecht. Met als gevolg dat je meer onzuiverheden gaat zien.

Ben je overtuigd van bovenstaande punten, maar kan je die lekkere cocktail maar met moeite weerstaan? Probeer dan eens een van deze alcoholvrije varianten. Minstens zo lekker, wel gezonder.

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >