Wow: dit effect heeft Black Friday op ons brein, bewijst nieuw onderzoek

Black Friday Beeld: Canva
Maaike van Eijk
Maaike van Eijk
Leestijd: 3 minuten

Terwijl we langzaam richting Black Friday strompelen, met in één hand een cadeaulijstje en in de andere een kop veel te sterke koffie, slaan de grote consultancyreuzen alarm. Deloitte, PwC en Accenture zien in hun holiday-shoppingrapporten dat ons collectieve brein onder druk staat.

Lees verder onder de advertentie

Uit de drie rapporten blijkt dat het feestdagenshoppen steeds minder voelt als een gezellige traditie en steeds meer als een cognitieve survivalrun.

Onderzoek Black Friday

Deloitte meldt dat 58 procent shoppen ronduit stressvol vindt, Accenture zag dat 85 procent van de online shoppers hun winkelmandje halverwege in paniek achterlaat, en PwC voorspelt dat 84 procent juist minder gaat uitgeven. “Mensen zijn niet alleen overweldigd door het kopen zelf. Ze raken mentaal uitgeput door het constant moeten nemen van beslissingen”, zegt klinisch psychioloog Hannah Nearney. “Wanneer het brein zo overbelast raakt, schiet het snel in een stressmodus, wat andere problemen zoals angst en depressie kan verergeren.”

Lees verder onder de advertentie

Volgens haar leidt die voortdurende keuzestroom tot somberheid, verminderde concentratie en een gevoel van totale overload doordat de prefrontale cortex overuren draait.

Financiële onrust

En dan helpt de financiële onrust ook al niet mee. Deloitte ziet dat 57 procent van de consumenten denkt dat de economie de komende maanden verslechtert, het meest sombere beeld in bijna dertig jaar. “Economische onzekerheid houdt het brein en het zenuwstelsel in een constante staat van alertheid en angst”, benadrukt Nearney. Daardoor raken zelfs de meest doorgewinterde decemberliefhebbers uitgeput.

Lees verder onder de advertentie

En Gen Z dan?

Opvallend genoeg lijkt Gen Z het best voorbereid. PwC laat in hun rapport zien dat zij hun aankopen met 23 procent willen terugschroeven en liever investeren in welzijn en mentale gezondheid. “Jongeren beseffen dat mentale energie eindig is”, onderbouwen ze. “En dat is eerlijk gezegd heel positief. Ze beginnen focus en rust te zien als middelen die je moet beschermen.”

Lees verder onder de advertentie

Tools

Die trend ziet Nearney ook in haar praktijk: steeds meer jongvolwassenen gebruiken mentale-welzijnstools zoals hersenstimulatie-headsets. Volgens haar rapporteren gebruikers vaak na enkele weken al verbetering. Klinisch onderzoek toont bovendien dat hersenstimulatie stemming, slaap, focus en angst kan beïnvloeden, met 66 procent verbetering na drie weken gebruik.

Lees verder onder de advertentie

“De oplossing voor cognitieve burn-out dit feestdagenseizoen is niet het vermijden van beslissingen, maar het beoefenen van zelfzorg”, besluit ze.

Let op: dit artikel bevat informatie over mentale gezondheid. Kek Mama is geen arts of psycholoog; raadpleeg bij klachten altijd een professional.

Natuurlijk snappen we dat je echt wel wat wilt shoppen tijdens Black Friday als mama (to be). Wil je weten welke deals echt niet moet missen? Je leest ze hier.

Bron: Deloitte, PwC

Lees verder onder de advertentie

Meest bekeken

Facebook Twitter Whatsapp E-mail