Klinkt mindfulness voor jou als iets zweverigs? Wij vertellen je waarom het volgens onderzoek juist hartstikke goed is voor kinderen.

Mindfulness helpt je kind om tot rust te komen en prikkels te verwerken. Het leert 'm hoe hij met emoties om kan gaan en dat alle gevoelens oké zijn: iets wat volgens Psycholoog en mindfulnessopleider Saskia Nefkens hard nodig is in deze hectische tijd, want van televisie kijken tot presteren op school en spelen met vriendjes: kinderen zijn tegenwoordig met honderdduizend dingen tegelijk bezig. "We ervaren meer prikkels dan ooit", vertelt Saskia aan Famme. "Dit zorgt ervoor dat we allesbehalve in het hier en nu leven. Dit voelen onze kinderen, maar tegelijkertijd voeden we ons kroost ook zo op."

Article continues after the ad

 

Voordelen

Maar waarom is mindfulness nog meer goed? 

  • Het zet je kind na een drukke dag weer met beide benen op de grond.
  • Je kind krijgt er zelfvertrouwen van.
  • Het vermindert stress. Saskia: "Door prioriteiten te stellen en te ervaren wat nu is, krijgen we meer overzicht en worden we rustiger. Dit geldt ook voor je kind."
  • Je kind wordt er productiever van, want hij is minder gehaast.
  • Je kind leert beter met zijn emoties omgaan. "Dit is wetenschappelijk onderzocht", zegt Saskia. "Je traint je brein als het ware om niet direct in je primaire stressreactie te vallen, maar de emotie te ervaren en het te ‘laten zijn’. Op deze manier geef je jezelf de tijd om met gezond verstand te reageren op de situatie."
  • Je kind kan zich beter concentreren.
  • (in)slapen gaat vaak beter.
  • Je kind leert bepaalde situaties sneller te accepteren. "De verschillende oefeningen die ik meegeef zorgen ervoor dat je kind mag zijn zoals hij of zij is en dat is goed."

 

Lees ook
Eline test mindfulnesskaarten met haar zoon (en dat levert bijzondere gesprekken op) >

 

Hoe doe je het?

Je kunt op verschillende manieren mindful zijn, maar belangrijk is dat je je aandacht ergens volledig op richt. Probeer bijvoorbeeld een paar keer per dag bewust aandacht te geven aan je lichaam en ademhaling: hoe snel (of langzaam) adem je? Merk je waar je lichaam meebeweegt? Voel je de kleding op je huid? Hierdoor krijg je meer rust in je hoofd en kunt je beter ontspannen.

Een mindful moment met je kind creëren, doe je bijvoorbeeld door aandachtig naar je kind te luisteren zonder dat je op je telefoon kijkt of afgeleid raakt. Probeer ook eens wat langer te luisteren en niet meteen te reageren: welke woorden gebruikt je kind? En wat zegt zijn lichaamstaal?

 

Oefeningen

Ook is het goed om samen mindfulness oefeningen te doen. De twee bekendste zijn 'stilzitten als een kikker' en 'het weerbericht'.

Stilzitten als een kikker: Je gaat rechtop zitten, rug recht, schouders ontspannen en met je handen in je schoot. Je richt je aandacht op het stilzitten, net zoals een kikker dat doet en vraagt jezelf af: hoe zou het zijn als ik een kikker ben? Vervolgens focus je je op je ademhaling. Voel je die door je neus gaan? En wat doet het met je lichaam als de lucht in je buik komt? 

Het weerbericht: Ga rustig zitten en bedenk welk weertje het is vanbinnen. Is het lekker zonnig, juist bewolkt of lijkt het alsof het regent? Op deze manier leert je kind zijn emoties onder woorden te brengen. En het belangrijkste: welk weer het ook is, alles is goed. 

Meer inspiratie nodig? De leukste oefeningen vind je hier.

Bron: Famme / unlp.nl

 

Schrijf je in voor de Kek Mama-nieuwsbrief en ontvang wekelijks de best gelezen artikelen, fijne tips en leuke winacties in je mailbox >