Plaatjes van kinderidolen zijn binnenkort niet meer te zien op verpakkingen van ‘ongezonde’ producten voor kinderen jonger dan 7 jaar. Dat staat in een nieuwe Reclamecode Voor Voedingsmiddelen van de Reclame Code Commissie.
Lees verder onder de advertentie
Bedrijven hebben uiterlijk anderhalf jaar de tijd om de aanpassing door te voeren.
‘Ze zijn slap’
De Consumentenbond, die lid is van de Reclame Code Commissie, heeft de afspraken niet ondertekend. “Ze zijn slap”, zegt Babs van der Staak tegen de NOS. “Vanwege die richtlijnen, maar ook omdat allerlei andere reclame – winacties, kleurtjes en figuurtjes – nog wel gewoon mogen. Het is niet normaal waaraan kinderen allemaal worden blootgesteld in de supermarkt. Als je als ouder het koek- en snoepschap overslaat, kom je vervolgens nog langs ijsjes, vla en zoet broodbeleg met allerlei marketing erop. En vergeet de ontbijtgranen niet, die ook in veel gevallen ongezond zijn.”
Ook vindt de bond de overgangstermijn van anderhalf jaar veel te lang duren. “Fabrikanten hebben zich hier al jaren op kunnen voorbereiden.” De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) erkent het probleem, maar het kost volgens een woordvoerder nu eenmaal veel tijd om ‘alle koppen binnen de branchevereniging bij elkaar te krijgen’.
Tikkie ontvangen voor een halve wortel uit iemand anders’ maaltijdsalade? In deze rubriek verzamelen we de meest onterechte, ongemakkelijke en gewoon ronduit gênante betaalverzoeken. Wat ze gemeen hebben? Je zag ze in ieder geval niet aankomen.
Maxime Meiland en haar man Leroy hebben twee dochters: Claire en Vivé. Terwijl Claire al een tijd op de basisschool zit, maakt Vivé zich juist op voor haar eigen start na de zomer. Voor Maxime is dat een emotioneel moment.
Gen Z doet z’n eigen ding. Ze zetten huisfeestjes op z’n zachtst, skippen alcohol, houden van crocs én… verzinnen babynamen die nergens op lijken, behalve op sfeer.