Plaatjes van kinderidolen zijn binnenkort niet meer te zien op verpakkingen van ‘ongezonde’ producten voor kinderen jonger dan 7 jaar. Dat staat in een nieuwe Reclamecode Voor Voedingsmiddelen van de Reclame Code Commissie.
Lees verder onder de advertentie
Bedrijven hebben uiterlijk anderhalf jaar de tijd om de aanpassing door te voeren.
‘Ze zijn slap’
De Consumentenbond, die lid is van de Reclame Code Commissie, heeft de afspraken niet ondertekend. “Ze zijn slap”, zegt Babs van der Staak tegen de NOS. “Vanwege die richtlijnen, maar ook omdat allerlei andere reclame – winacties, kleurtjes en figuurtjes – nog wel gewoon mogen. Het is niet normaal waaraan kinderen allemaal worden blootgesteld in de supermarkt. Als je als ouder het koek- en snoepschap overslaat, kom je vervolgens nog langs ijsjes, vla en zoet broodbeleg met allerlei marketing erop. En vergeet de ontbijtgranen niet, die ook in veel gevallen ongezond zijn.”
Ook vindt de bond de overgangstermijn van anderhalf jaar veel te lang duren. “Fabrikanten hebben zich hier al jaren op kunnen voorbereiden.” De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) erkent het probleem, maar het kost volgens een woordvoerder nu eenmaal veel tijd om ‘alle koppen binnen de branchevereniging bij elkaar te krijgen’.
Schaatskoningin Irene Schouten (32) zat eind vorig jaar nog op een roze wolk: ze werd voor het eerst moeder van haar zoontje Dirk. Samen met haar man Dirk-Jan genoot ze volop van het nieuwe gezinslevens. Maar die roze wolk sloeg al snel om in zorgen toen bleek dat Dirk kampte met gezondheidsproblemen.
Ze zeggen wel eens: je moedergevoel laat je nooit in de steek. In het geval van de 33-jarige Hinde was dat ook daadwerkelijk zo. Een nietsvermoedend bezoekje aan de winkel werd daardoor een spannend uitje.