luizenpluizer-knutselmoeder

Luizen pluizen, helpen met de knutselmiddag of het schoolplein opknappen: het nieuwe schooljaar worden ouders weer massaal gevraagd om klusjes op school te doen.

Onderwijsadviseur Peter de Vries vindt dat ouders hierdoor onder druk gezet worden: "Het zou een probleem van de overheid moeten zijn, maar in plaats daarvan zeggen scholen eigenlijk: 'Als u niet meehelpt, moeten wij uw kinderen allerlei leuke activiteiten onthouden'", zegt hij tegen RTL Nieuws.

More content below the advertising

 

'Onmisbaar en motiverend'

Kinderen, werk en sport: De Vries vindt dat scholen zich moeten realiseren dat ouders vaak in de drukste tijd van hun leven zitten. Om dan als onderwijsinstelling 'betrokkenheid op de school van je kind' ook nog als 'onmisbaar en heel motiverend voor uw kind' te bestempelen, gaat er bij de adviseur niet in. "Je eigen kind schiet er niets mee op als je als luizenmoeder of knutselvader aan de slag gaat."

 

Lees ook
Meisje houdt ouders voor de gek met ‘brief van school’ >

 

'Nooit aangetoond'

Scholen verwarren ouderparticipatie (zoals 'rijouder' zijn voor het schoolreisje) volgens De Vries met ouderbetrokkenheid: "Van participatie, dat je net zo goed vrijwilligerswerk kunt noemen, is nooit aangetoond dat het enig effect op kinderen heeft. Het is niet zo dat hoe meer ouders meehelpen op school, hoe beter de prestaties van hun kind zijn." Betrokkenheid (overleggen met school over je kind of thuis doorvragen wat het geleerd heeft) vindt hij dan wel weer nuttig.

 

'Niet de oplossing'

De Vries: "Ouders die het hulpje van de juf worden? Dat is niet de oplossing voor de hoge werkdruk die veel juffen en meesters voelen in het basisonderwijs. De leerkrachten moeten een betere, individuele band met ouders opbouwen. Daar is veel winst te behalen."