Hoe voorkom je dat je kind te lang achter een beeldscherm zit? Hoe zorg je voor structuur? En waar beleef je samen plezier aan? Deze negen tips helpen je op weg.

Met dank aan Netwerk Mediawijsheid.

Article continues after the ad

 

1. Spreek samen een dagindeling af

Voor kinderen is structuur vaak belangrijk, dus een dagindeling kan hier mooi bij helpen. Weet je niet waar te beginnen? Vraag tips aan de kinderopvang, school of vraag hoe andere ouders dat doen. Zet op papier wat je thuis wilt doen, met de start- en stoptijden.

 

2. Neem schermtijd op in de dagindeling

Hoe wissel je het leren en spelen af, met en zonder beeldscherm? Bij zo’n dagindeling horen ook afspraken over de schermtijd. Had je al een regel over de maximale schermtijd per dag? Kijk of daar ook de schermtijd voor televisiekijken of een spelletje spelen op de tablet bij staat. Spreek bijvoorbeeld af: alleen vermaak op internet op bepaalde tijden.

 

3. Houd rekening met verschillende vormen van schermtijd

De tijd die jouw kind online besteedt aan onderwijs hoef je niet bij ‘de maximale schermtijd’ te rekenen. Maak dus onderscheid tussen de verschillende vormen van schermtijd:

  • Schermtijd ter ontspanning (zoals tv-kijken en spelletjes spelen)
  • Schermtijd voor school
  • Schermtijd voor sociale interactie (contact met klasgenoten, vriendjes en familie)
  • Schermtijd voor creatieve activiteiten

 

Lees ook
Met deze tips wordt buitenspelen nóg leuker voor je kind >

 

4. Bewust de telefoon gebruiken

De telefoon is een goed middel om je kind in contact te houden met de buitenwereld. Spreek vaste momenten op de dag af om bijvoorbeeld even te videobellen met opa en oma. Deze momenten kun je ook opnemen men in de dagindeling.

 

5. Wees flexibel

Dat wil zeggen: hanteer een vaste dagindeling, maar wees niet al te streng bij het handhaven van de afspraken. Dit advies is vooral bedoeld om spanningen en stress te voorkomen. Zowel bij je kinderen als jezelf.

 

6. Wees voorzichtig met 'verbieden'

Voor veel kinderen is schermtijd thuis een feest. Maak van te voren afspraken over hoe lang je kind tv mag kijken of op de tablet mag. Kondig van tevoren aan dat dit het laatste spelletje of filmpje is, zodat het kind zich hierop voor kan bereiden. Geef daarna een alternatieve activiteit, of kijk wat er op de dagindeling staat.

 

7. Help je kinderen

Heeft je kind moeite om te stoppen met het kijken van een filmpje of het spelen van een spelletje? Je kunt je kind helpen door een alternatief te geven. Heb je een (buiten)activiteit bedacht? Kijk hoe het gaat en stuur bij als dat nodig is.

 

8. Wees creatief met media

Waar beleef je samen met je kind plezier aan? Ga samen bewust met media aan de slag. Bijvoorbeeld:

  • Blijf fit en gezond, bijvoorbeeld met de Wii Fit of met YouTube-video’s. Dat kan ook door lekker te dansen samen.
  • Maak samen een filmpje en deel deze bijvoorbeeld met familie.
  • Houd een (voor)leesuurtje of zet een luisterboek op.

 

9. Zoek balans

Zorg dat je schermgebruik afwisselt met lichaamsbeweging. Ook in de tuin of op het balkon kunnen ook de grootste avonturen beleefd worden. Leuke ideeën voor buiten:

  • Is er een park of een bos in de buurt? Laat kinderen bodemdiertjes zoeken. Neem de beestjes mee naar huis en leer samen wat het zijn. Dat kun je bijvoorbeeld opzoeken op internet of in een boek.
  • Zijn er slootjes in de buurt? Ga samen op zoek naar waterbeestjes en zoek thuis de namen erbij. Blijf dicht in de buurt voor de veiligheid.
  • Maak een toffe speurtocht in je wijk, achtertuin of huis met Troovie.

 

Van  26 maart t/m 2 april vinden weer de Media Ukkie Dagen plaats. Op deze dagen wordt aandacht gevraagd voor mediawijsheid in de opvoeding van kinderen van 0 tot 6 jaar. Hoe kan je als gezin samen plezier beleven aan media? Welke inhoud past goed bij je kind? Hoe kan je je kind veilig begeleiden op de tablet? En hoe zorg je voor de juiste balans in momenten met en zonder media? Lees hier meer over de campagne.