blaren kinderen
Beeld: Pixabay

En dan ineens zit er zo’n gemene blaar op de hiel of teen van je kind. Zo pak je dit euvel aan.

Zo ontstaan blaren bij kinderen

Iedereen heeft weleens last van een blaar op z’n voet. Blaren ontstaan als er te veel druk of wrijving op de voet komt (meestal op de hiel of onder de voet). Vaak is een slechtzittende schoen de boosdoener: bijvoorbeeld een nieuwe schoen die nog moet worden ingelopen en in het begin nog knelt. Maar ook te grote schoenen kunnen voor problemen zorgen: doordat de voet steeds schuift in de schoen, ontstaat er wrijving en dus een risico op blaren.

 

Hoe voorkom je blaren?

Blaren voorkom je door te zorgen voor goed passende schoenen. Zoals gezegd: niet te klein en niet te groot. Koop schoenen dus niet ‘op de groei’. Laat je kind nieuwe schoenen rustig inlopen. Eerst een paar uur, dan pas de hele dag.

 

Lees ook
Dit moet je weten over een zonnesteek bij kinderen >

 

Doorprikken of niet?

In principe hoeven blaren niet behandeld te worden. Laat de blaar dus gewoon zitten als je kind er geen last van heeft. Maak ‘m wel goed schoon met water en zeep, spoel dat af en maak alles goed droog met een tissue. Plak er een grote pleister op die de hele blaar bedekt. Er zijn ook speciale blaarpleisters te koop. Deze verzachten de pijn en hebben een vocht absorberende werking.

Heeft je kind wel last van de blaar? Dan kun de blaar doorprikken. Dat doe je zo:

  • Was je handen grondig
     
  • Maak de blaar en de huid eromheen schoon met een huidreinigingsmiddel (bijvoorbeeld jodium)
     
  • Pak een steriele naald en prik de blaar op twee plekken open: in de boven- en onderkant. Duw met een schoon watje of gaasje het vocht uit de blaar. Laat in verband met infectiegevaar de rest van de huid zitten.
     
  • Desinfecteer opnieuw de huid.
     
  • Dek de plek af met een pleister om te voorkomen dat er vuil of bacteriën bij komen.

 

Blaren op vakantie

Door de warmte, het dragen van knellende waterschoentjes en meer/langer lopen dan normaal, kunnen zeker op vakantie ook blaren ontstaan. Handel zoals bovenstaand, en raadpleeg een arts als je het in verband met infectiegevaar niet vertrouwt.

 

 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >

niet alles hoeft te delen
Beeld: Pixabay

‘Samen spelen, samen delen’, krijgen kinderen al vroeg te horen. Maar van moeder Jorrie hoeven haar kinderen niet alles te delen. Ze legt uit waarom.

Scary Mommy-blogger Jorrie Varney is moeder van twee kinderen. Haar dochtertje sleept altijd een tasje met kleine poppetjes met zich mee. En nee, die hoeft ze van Jonnie niet per se te delen met andere kinderen, schrijft ze: ‘Ik zie heus wel de verbaasde blikken van andere ouders als ze mij horen zeggen dat ze het niet hoeft te delen als ze dat niet wil. Het gaat tegen de sociale codes in, maar zo doen wij het. ‘Mijn is dijn’ is geen concept dat ik als ouder per definitie ondersteun.’

 

Grenzen respecteren

Jorrie vervolgt met de stelling dat we als volwassenen ook niet zomaar alles delen. ‘Dus waarom wordt dat van kinderen wel verwacht? We moeten ze toch ook het stellen van grenzen en respect voor anderen bijbrengen? Als een kind tegen een ander kind ‘nee’ zegt, dan moeten ze dat toch respecteren? Ze hebben geen recht op het speelgoed van een ander, alleen omdat ze het zien en interessant vinden.’ Volgens de blogger zijn grenzen gezond en wordt door kinderen de kans te geven om zelf keuzes te maken hun autonomie vergroot. ‘Wij als ouders moeten onze kinderen begeleiden. We zijn leraren, geen dictators.’

 

Lees ook
PERSOONLIJK: Moeder krijgt commentaar op de inhoud van haar winkelwagen >

 

Twee kanten

De schrijfster benadrukt dat het mes aan twee kanten snijdt: ‘Soms zijn mijn kinderen overstuur als een ander kind niet wil delen. Dat geeft ons de kans om te praten over het begrip ‘toestemming geven’. Mijn kinderen leren dat ze niet zomaar recht hebben op iets, puur omdat ze het willen. Dat is niet hoe de wereld werkt. Delen is heel aardig en ik zal het altijd aanmoedigen, maar alleen als mijn kinderen zich daar goed bij voelen. Ze weten dat het hun keuze is, en dat er geen consequenties aan zitten als ze iets voor zichzelf willen houden. Ik steun hun keuzes, zelfs als ze hun koekjes niet met mij willen delen.’

 

 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >

hoeveel kind drinken per dag
Beeld: Pixabay

Veel ouders hebben met hun kinderen strijd over het avondeten (‘nog één hapje broccoli!’), maar het is minstens zo belangrijk dat je kind voldoende vocht binnenkrijgt. Zo veel moet jouw kind per dag drinken.

Kinderen verschillen van elkaar als dag en nacht, ook in hun drinkgedrag en –behoefte. Waar het ene kind een enorme dorstlap is en makkelijk drie glazen water achter elkaar weg tikt, moet je een ander kind er steeds aan herinneren om z’n glas leeg te drinken. Maar wat hebben kinderen nou echt nodig?

 

Baby’s

Baby’s tot 1 jaar drinken zeker de eerste vier maanden alleen melk – hetzij kunstvoeding of borstvoeding. De richtlijn hiervoor geldt: 150 ml per kilo lichaamsgewicht per 24 uur. Een baby van 5 kilo heeft dus 750 ml per dag nodig. Maar dit is geen strikt voorschrift. Baby’s voelen zelf heel goed aan hoeveel ze moeten en willen drinken. En de ene baby drinkt nu eenmaal meer dan de ander. Bij borstvoeding is het wat lastiger in te schatten hoeveel een zuigeling binnenkrijgt, maar de volle plasluiers zijn een goede indicatie of je kind voldoende drinkt. Wees alert op suf gedrag, een droge mond of het ontbreken van dikke tranen bij het huilen.

 

Lees ook
7x waterspelletjes met kinderen >

 

Peuters tot 4 jaar

Ook bij oudere kinderen wordt er gekeken naar het gewicht. Hierbij geldt volgens kinderartsen dan: 1 liter voor de eerste 10 kilo, plus 50ml voor elke kilo die daar bovenop komt. Weegt je peuter 15 kilo, dan komt dat neer op 1,25 liter per dag. Dit komt neer op zo’n 5 á 6 glazen per dag -  dit is inclusief de 2 glazen melk die tot vier jaar worden aangeraden om dagelijks te drinken.

 

Kinderen vanaf 4 jaar

Volgens het Voedingscentrum moeten kinderen vanaf 4 jaar zo’n 1 tot 1,5  liter vocht per dag drinken. Voor kinderen tot 8 jaar geldt het advies dat hiervan 300 ml een melkproduct moet zijn. Voor kinderen van 9 tot 13 jaar moet dat 450 ml zijn. Melk is vooral belangrijk door calcium en de vitamines B2 en B12 – goed voor de botgezondheid en de stofwisseling. Voor alle leeftijden geldt dat er met warm weer altijd extra drinken gegeven mag worden. Dat kan ook in de vorm van vochtrijke snacks zijn, zoals watermeloen, sinaasappels of waterijsjes.

 

 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >