Moeders met deze sterrenbeelden shoppen veel teveel voor hun kinderen
Jij hebt geen reden nodig om je kind te verwennen met het nieuwste van het nieuwste. Herkenbaar? Moeders met deze sterrenbeelden shoppen wel heel veel voor hun kinderen.
Het lijkt tegenwoordig wel de nieuwe norm: kids die op de basisschool al bezig zijn met skincare en make-up. Terwijl de een het schattig vindt, maakt een kwart van de ouders zich grote zorgen over die jonge beauty-experts in spe.
Vooral social media wordt genoemd als oorzaak. Maar liefst 89 procent van de ouders wijst naar influencers als de grote aanstichters. Haibu, de webshop voor professionele haar- en beautyproducten, vroeg ouders naar hun mening in een onderzoek. De meningen blijken nogal verdeeld.
Meer dan de helft van de ouders (55 procent) vindt dat make-up en skincare toch echt iets voor na de dertiende verjaardag is. Maar ja, vertel dat maar eens aan je kind als alle klasgenootjes al weten wat een serum is. Het blijkt namelijk dat kinderen steeds jonger beginnen met beautyproducten, en de druk komt niet alleen van TikTok en Instagram. Vriendjes en vriendinnetjes spelen net zo goed een rol, want bijna 40 procent van de ouders merkt dat hun kind de neiging krijgt om met skincare te beginnen door wat hun vriendjes doen.
Lees ook – ‘Ik wil dat mijn kind weet dat je niet ‘mooier’ wordt van make-up’
Niet alleen social media beïnvloedt de skincare-routine van je kroost. Nee, ouders spelen zelf ook een hoofdrol. Ruim twee derde (67 procent) van de ouders geeft hun kinderen namelijk zelf een spoedcursus gezichtsverzorging en make-up. En dan heb je ook nog die een op de vijf die het totaal onnodig vindt om er lesjes in te geven. Zij laten hun kinderen het zelf uitzoeken. Wat opvallend is, is dat 43 procent van de ouders niet alleen skincare en make-up bij hun kids aanmoedigt, maar zelfs producten voor hen koopt.
Dermatoloog Marjolein Leenarts is daar wat minder enthousiast over. “Bespreek wat ze willen gebruiken en waarom ze dat willen. Wellicht kan je helpen met het zoeken naar een fijn product dat mild is voor de huid”, zegt ze. Maar ze waarschuwt ook: “Als dermatoloog vind ik het totaal onnodig dat kinderen op jonge leeftijd allerlei huidverzorgingsproducten gebruiken. Een gezonde huid heeft niet veel nodig. Sommige ingrediënten kunnen de huidbarrière beschadigen, irritatie veroorzaken of zelfs eczeem uitlokken. Ik zeg altijd: hoe meer producten je gebruikt, hoe groter de kans op allergieën. Bovendien is de kinderhuid nu eenmaal gevoeliger.”
Veel ouders zien het probleem niet bij zichzelf, maar leggen de schuld bij – hoe kan het ook anders – social media. Een kwart van de ouders maakt zich echt zorgen over de invloed van influencers op het zelfbeeld en gedrag van hun kinderen. En terecht, want maar liefst 89 procent denkt dat social media ervoor zorgt dat kinderen te jong beginnen met skincare en make-up. Daarom wil 60 procent van de ouders dat er duidelijk op verpakkingen staat dat bepaalde producten niet geschikt zijn voor kinderen. En 43 procent zou het liefst zien dat kinderen onder de twaalf überhaupt geen beautyproducten kunnen kopen.
Kortom, of het nu gaat om een speelse glitteroogschaduw of een serieus huidverzorgingsritueel – veel ouders blijven twijfelen: is het nu eigenlijk wel nodig? En als je het dus een dermatoloog vraagt, is het antwoord: nee, het is niet nodig. Een ding is zeker: de discussie over skincare en make-up bij kinderen is voorlopig nog niet voorbij.
Bron: RTV Parkstad
In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.