Het internet is een uitkomst voor velen en tijdens de vele lockdowns die we de afgelopen anderhalf jaar achter de kiezen kregen, was het geweldig dat kinderen nog gewoon online lessen konden volgen. Toch heeft dat ook een keerzijde.
Lees verder onder de advertentie
Kinderen zijn sinds de corona-uitbraak maar liefst 31 procent meer online dan daarvoor, zo blijkt uit onderzoek van Ipsos onder Nederlandse ouders in opdracht van De InternetHelden. Dit is een (les)programma over digitaal burgerschap en veiligheid online, dat 1,5 jaar geleden door Bureau Jeugd & Media, Safer Internet Centre en Google geïntroduceerd werd.
Lees verder onder de advertentie
4,1 uur schermtijd per dag
Drie weken na de introductie kreeg het coronavirus Nederland in z’n greep, waardoor het digitale klaslokaal de nieuwe norm werd en de belangstelling voor online veiligheid onder ouders verder toenam. Uit het nieuwe onderzoek blijkt dat ouders een stuk bezorgder zijn geworden over dat onderwerp: 34% eind 2019 tegen 44% nu. Da’s ook niet zo vreemd: kinderen tussen de 12 en 15 jaar zaten tijdens de periode dat ze thuisscholing kregen dagelijks zo’n 4,1 uur naar hun computerscherm te staren.
Twee derde van de ouders praat hier dan ook minimaal één keer per week over met hun kind. Toch zouden velen (maar liefst 91%) online veiligheid ook als verplicht onderdeel van bestaande schoollessen zien. Daarbij zouden cyberpesten, sexting, delen van informatie, nepnieuws en privacy in ieder geval aan bod moeten komen.
Lees verder onder de advertentie
Gratis programma
Het laagdrempelige De InternetHelden maakt dat mogelijk. Het programma – dat een lespakket over online veiligheid, een toolkit voor ouders en digilessen voor in de klas bevat – creëert bij zowel kinderen als hun ouders meer bewustwording en helpt met veilig online gedrag. Ook worden er in samenwerking met verschillende partners workshops voor docenten en ouderavonden georganiseerd. Het programma is hier gratis voor iedereen verkrijgbaar).
Lees verder onder de advertentie
Vast onderdeel op scholen
Wellicht een goeie om in de groep te gooien bij de leerkracht van je kind, voor het geval ze nog niet bekend zijn met De InternetHelden? Dat kan overigens niet lang meer duren: binnenkort start er een pilot samenwerking met Trias VMBO voor het integreren van de lessen als vast onderdeel van mediawijsheid in het onderwijsprogramma. Mooie ontwikkelingen, toch?
Elise (36) is moeder van twee zoontjes (6 en 4) en schrijft met veel liefde korte verhalen over het moederschap en alles wat daar onverwacht bij komt kijken. Haar verhalen zijn fictief, maar vaak geïnspireerd op de wereld van ouderschap met een flinke scheut herkenning, humor en een tikkeltje overdrijving. Tegelijkertijd werkt ze aan haar […]
In de documentaire K3 Originals: Het verhaal van Karen, Kristel en Kathleen blikt Kristel Verbeke terug op een bijzondere periode uit haar K3-tijd. Ze vertelt over de opnames van de film Het Magische Medaillon uit 2004. Een avontuur dat ze niet snel zal vergeten, omdat ze nog maar een paar weken zwanger was.
Anouk is trotse echtgenote van Erwin en mama van vier meiden: Aurélie (11), Emeline (8), Vieve (7) en Lilou (4). In hun levendige huishouden is het soms één en al chaos, maar liefde, gelach en spontane dansfeestjes voeren steevast de boventoon. Anouk deelt vol enthousiasme haar avonturen in het ouderschap.
Iedere week vertelt een leerkracht aan Kek Mama wat ze meemaakt. Deze keer: juf Annie (54) geeft les aan groep 1/2 en zat klaar voor het kennismakingsgesprek met een nieuwe leerling en zijn ouders.
Elsemieke (31) is samen met T (33), moeder van twee zoontjes (4 en 2) en redacteur bij Kek Mama. Chaotisch, chronisch moe en heeft een brein met 46 tabbladen tegelijkertijd open. Probeert rust in de chaos te vinden, maar met drie mannen in huis is die rust ver te zoeken. Sinds de oudste naar school […]