Beeld: iStock
Beeld: iStock

Kek Mama i.s.m. Vichy

Een plens water in je gezicht werkt verfrissend, maar er is meer nodig om je huid goed te verzorgen. Margriet van der Klugt is huid- en haarexpert  bij Vichy en beantwoordt  vragen over huidverzorging.

1. Huidtypes

Janneke: Er liggen soms wel tien soorten crèmes in het schap van de drogist. Hoeveel huidtypes zijn er?
Margriet: “We gaan uit van drie huidtypes. De gecombineerde huid kenmerkt zich door een vette T-zone, verwijde poriën en een droge hals en wangen. Mensen met dit huidtype hebben soms last van puistjes. Dan is er nog de droge huid, die minder talg aanmaakt en waarbij de poriën  bijna niet zichtbaar zijn, waardoor de huid trekkerig kan aanvoelen. Tot slot is er de vette huid: een glanzend gezicht met veel onzuiverheden en verwijde poriën op de wangen, neus en kin. Dit huidtype is vaak onrustig en gevoelig voor ontstekingen.”

2. Gecombineerde huid

Sophie: Aan het einde van de dag heb ik steevast een glimmende neus, kin en voorhoofd en moet ik mijn gezicht deppen met een tissue. Mijn wangen zijn daarentegen gortdroog.
Margriet: “Veel vrouwen hebben zo’n gemengd huidtype. Een verzorgingsproduct voor de gecombineerde huid is de oplossing. Het droge deel van je gezicht krijgt voldoende vocht, terwijl de talgproductie van het vette gedeelte wordt verminderd. Zorg er trouwens wel voor dat je zowel een reinigingsproduct als een verzorgingsproduct voor de gecombineerde huid gebruikt. Daarmee bereik je het beste resultaat.”

3. Lekker scrubben

Faye: Ik snak naar een perzikzachte huid. Hoe kom ik daaraan?
Margriet:
“Een wekelijkse scrubbeurt doet wonderen, want je verwijdert alle dode huidcellen en je huid wordt lekker soepel. Gebruik voor je lijf een scrubspons en voor je gezicht een scrubgel met een grove  korrel. Kies voor een fijnere korrel als je een droge of gecombineerde huid hebt. Even inmasseren, afspoelen en klaar ben je. Ook zalig: een masker. Wordt je gezicht lekker zacht van.”

Fijne tips

Roos: “Doordeweeks heb ik geen tijd , maar op zaterdagochtend – als de kinderen naar voetbal zijn – ga ik even liggen met twee komkommerschijfjes op mijn ogen. Verfrissend en dé oplossing als  je last hebt van opgezwollen ogen  na een korte nacht.”

Noa: “Plens water in mijn gezicht, frisse tonic en ik kan er weer tegenaan.”

Promotie
naif-ik-moet-nu-weekend-alleen

Even tijd voor jezelf willen, op de Kek Mama-redactie kennen we dat gevoel allemaal. Maar hoe zorg je voor een heilig me-time-moment als de hele dag een volle rush is van werk en zorgen voor de kinderen? Nou, zo dus.

‘Gun het elkaar’

Laura Ebbenhorst is marketingmanager en moeder van Mels (1): “Als mijn vriend vraagt ‘kan ik die en die avond weg’ of ‘zou ik een week op wintersport kunnen wat jou betreft?’, dan juich ik dat direct toe. Ik gun het hem. Ook deels uit eigenbelang, want als ik het hem gun, mag ik ook. Het klinkt zo simpel, maar ik ben heel blij dat wij dit zo doen. Soms denk ik gewoon: ‘Ik moet nú even een weekend alleen.’ Ik ga dan ook regelmatig de deur uit, lekker weg met vriendinnen en dit jaar misschien wel een week naar een vriendin in Shanghai.”

Maureen Kengen, beeldredacteur en moeder van Bo (4): “Ben ik ’s avonds nog aan het werk geweest, dan moet ik altijd even ontspannen met een tv-programma. Of gewoon lekker geestdodend Instagrammen. Maakt niet uit hoe laat het is, al is het diep in de nacht en ligt het hele gezin, de hele straat of de hele stad al lang op één oor.”

‘Tijd voor mezelf… in de auto’

Marieke Wolthers, manager b2b en moeder van Jelte (8) en Sil (12): “Tijd voor jezelf, wat is dat? De autorit van en naar mijn werk is tijd voor mezelf. Even bellen met mijn man, vriendinnen en familie, muziek luisteren en mezelf vooral niet opjutten omdat er file staat. Daarnaast heb ik de ‘7 Minute Workout’-app ontdekt. Zo kan ik er na een paar minuten intensief sporten weer tegenaan.”

Sabine Geurten is chef beeld en moeder van Liv (12): “De deur uitlopen, de stad in zonder plan en zonder eindtijd. Gewoon kijken wat de dag me brengt. In en uit winkels struinen zonder dat iemand op me wacht. Lunchen, kopje koffie, shoppen, galerie, wijntje in een café wellicht… En zie ik dat er een leuke film draait, dan ga ik daar nog even heen. Heerlijk.”

‘Oké, één badkamerknuffel dan’

Sara van Gorp, hoofdredacteur en moeder van Ko (8) en Toon (3): “Mijn badkamertijd ‘s ochtends is heilig. Zonder me-time word ik narrig. Ik wil het liefst een halfuur ongestoord douchen, lekkere crèmes op mijn lijf smeren, spul in mijn haar gooien en de boel föhnen. (Wie overigens heeft bedacht dat kort haar praktisch is, had ongelijk; ik heb nog nooit zoveel tijd aan m’n haar besteed.) Ik ben volstrekt non communicado. Slechts voor één ding mag ik gestoord worden: een vette badkamerknuffel om de hoek van de deur.” 

Over badkamertijd gesproken: we waren bij Kek Mama al fan van de fijne Naïf-producten voor kinderen. Dus we zijn helemaal blij dat er nu ook zo’n mooie reeks is voor vrouwen: bodylotion, scrub, showergel, handcrème, shampoo, conditioner, cleanser en dag- en nachtcrème. De producten van Naïf zijn zo puur mogelijk en bevatten geen minerale oliën, chemische conserveringsmiddelen of harde chemicaliën. Sara gebruikte ze allemaal en vindt ze top.

 

afvaltips-laatste-kilo

Hik je nog altijd tegen die hardnekkige decemberkilo's aan? Gewichtscoach Mieke Kosters van het boek In 20 minuten van XL naar S geeft advies.

1. Zie ze niet als 'die laatste kilo's'


Hoe vaak hoor je het mensen niet zeggen: man, die laatste kilo's zijn toch wel het lastigst hoor! Hoeft helemaal niet, vindt Mieke: "Je moet namelijk net zo omgaan met de eerste kilo's als met de laatste. Wanneer je denkt 'Ah, die laatste kilo's doe ik nog wel even, ik ben er toch al zóveel kwijt', ga je er niet voor de volle 100% voor. Zie die laatste kilo's als een nieuw project, alleen dan kun je er meer voor laten."
 

2. Vraag jezelf af: wil ik dit écht?


Als je tegen die laatste kilo's aanhikt, kun je twee dingen doen: accepteren of veranderen. Als je die paar kilootjes extra accepteert, betekent dat ook dat je moet stoppen met klagen en het voor lief nemen dat je lichaam niet a la Doutzen Kroes is. Zit die 5 kilo je toch écht dwars, wees dan ook wel bereid om hier iets voor te doen. Het belangrijkste: kiezen en eerlijk zijn tegenover jezelf.
 

Lees ook
10 dieetsmoezen waarbij je kinderen erg goed van pas komen >

 

3. Zeg vaker 'nee'


Mieke: "Ik zeg weleens: als je al 1 of 2 keer per dag 'nee' zegt tegen iets waar je eigenlijk enorm trek in hebt, blijf je al op gewicht. Wil je toch nog wat kilo's kwijt, zeg dan vaker dan 1 of 2 keer 'nee'. Misschien wel 5 of 6 keer. Wees daar echt alert op en reken jezelf niet rijk als je die ene keer dat puntje appeltaart hebt laten staan."
 

4. Hou bij wat je eet


Dit is een hele concrete. Door op te schrijven wat je eet, word je je veel bewuster van wat je naar binnen werkt. Want zeg eens eerlijk: die paar snoepjes die je tussen het huishouden door uit de kast pikt, ben je na een paar seconden alweer vergeten. Oh, en reken gelijk hier jouw ideale calorie-inname uit, dan weet je precies wat je op een dag kunt eten.
 

5. Alleen het aller-allerlekkerste


Geef je happen een cijfer en eet alleen happen met een 8 of hoger. Dit zorgt ervoor dat je niet onnodig van alles in je mond stopt, zonder dat je ervan geniet. 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >