Heb je één kind en blijft het daar ook bij? Dan heb je ongetwijfeld ook last gehad van mensen die te pas en te onpas hun mening geven over dat het ‘zielig’ is om geen broertje of zusje te hebben. Nou, dat is dus helemaal niet zo.
Lees verder onder de advertentie
“Wanneer komt de tweede?” “Wil je hem geen broertje of zusje geven?” “Alleen is ook maar alleen, hè.” Of je ‘m nou op kraambezoek krijgt of als je kind allang op zwemles zit, die eeuwige sibling-vraag komt altijd. Vast lief bedoeld hoor, maar soms ook pijnlijk. Want achter elke ‘en wanneer komt nummer twee?’ schuilt een aanname: dat enig kinderen iets tekortkomen. Minder sociaal zouden zijn. Eenzaam. Zielig. Of juist verwend.
Lees verder onder de advertentie
Nou, newsflash: wetenschap zegt van niet. Sterker nog — enig kinderen floreren. En hoe!
Enig kind = topbrein
In een groot onderzoek gepubliceerd in Nature Human Behavior bekeken onderzoekers van de CHIMGEN-studie (dat is Chinees voor ‘megaserieuze breinwetenschap’) de hersenen van bijna 7.200 mensen tussen de 18 en 30 jaar. Zowel mensen mét broers of zussen als mensen die als enig kind opgroeiden.
Voor alle oordelende tantes die vinden dat je kind “iets mist” zonder een broertje of zusje: neem dan deze studie maar eens mee naar de volgende familiereünie. Het tegendeel is bewezen.
Oké, maar is het dan alleen maar glitters en regenbogen?
Dat nou ook weer niet. De onderzoekers ontdekten ook iets belangrijks: die positieve effecten hangen niet alleen samen met het ontbreken van broers of zussen. Dingen als sociaal-economische status, ouderlijke aandacht en emotionele steun thuis spelen een grote rol in hoe een kind zich ontwikkelt. Met andere woorden: niet het aantal kinderen bepaalt hoe gelukkig en succesvol ze worden, maar vooral de liefde, zorg en stabiliteit die ze krijgen. Of je nu één kind hebt of vijf: als je ze liefdevol opvoedt, zitten ze goed.
Lees verder onder de advertentie
Mis niks van Kek
Volg ons kanaal en lees als eerste nieuwe verhalen en columns
Dus… laten we nu stoppen met die vraag
Niet elk gezin ziet er hetzelfde uit. En dat is prima. Misschien wil je geen tweede. Of kan het niet. Of weet je het nog niet. Maar laat dit een dikke vette knuffel zijn voor alle ouders van één kind die zich soms schuldig voelen of anderen moeten uitleggen dat “ja, het blijft bij eentje.” Je hoeft niets goed te maken. Je kind is niet zielig. En nee, hij mist dus ook niets.
Lees verder onder de advertentie
Liesbeth Rasker maakte een documentaire. ‘Voor iedereen die geen kinderen wil, twijfelt, spijt heeft of bij wie het niet gelukt is’. Hier lees je er meer over.
Sinds de verhuizing naar Spanje heeft de familie Jelies allesbehalve stilgezeten. Inmiddels wonen ze alweer bijna drie jaar in Pinoso, waar ze hun leven opnieuw hebben opgebouwd. Naast het genieten van het Spaanse leven zijn ze ook druk bezig met een nieuw project: een eigen winkel.
Een bevalling is een ervaring die alles van je vraagt: je lijf, je hoofd en soms ook je gevoel voor realiteit. En toch doen miljoenen vrouwen het, vaak bewuster en sterker dan ze ooit van zichzelf hadden gedacht.
Moeder van een peuter, en nog steeds chronisch reislustig. Nu haar relatie voorbij is, stapt freelance redacteur Lianne Kooistra met haar dochter in een camper om voor lange tijd door Europa te trekken. Onderweg zoeken ze een nieuw ritme, nieuwe plekken en af en toe een speeltuin. In haar columns schrijft ze over hun tijdelijke […]
Van zelf veters strikken tot netjes eten met mes en vork: volgens Supernanny Jo Frost zijn het juist die alledaagse vaardigheden waar steeds meer kinderen moeite mee hebben.
Zo zit het met de centen bij andere gezinnen. Wat komt erin? Wat gaat eruit? En blijft er nog iets over? In Banksaldo delen ouders hun maandelijkse inkomsten en uitgaven. Want laten we eerlijk zijn: zijn we niet allemaal een beetje benieuwd hoe anderen het doen? Deze week het banksaldo van Sophie (42), samen met […]