ontzwangeren-hier-krijg-je-na-bevalling-mee-te-maken

Denk je van die weeën af te zijn, heeft Moeder Natuur ook nog zoiets verzonnen als naweeën. Eén troost: het is 't allemaal meer dan waard. Net zoals onderstaande ongemakken waar je na een (natuurlijke) bevalling mee te maken kunt krijgen.

Naweeën

Die komen (en gaan - thank god) de eerste dagen na de bevalling. Ze variëren van lichte buikpijn tot hevige menstruatiepijn en hoewel je je waarschijnlijk afvraagt waar ze in hemelsnaam goed voor zijn, is het antwoord simpel: je baarmoeder moet z'n oude vorm weer terugkrijgen. En kijk niet gek op als je tijdens het geven van borstvoeding nóg heftigere buikpijn krijgt, want dit wekt de naweeën op. 

More content below the advertising

 

Stuwing

Een paar dagen na de bevalling kunnen je borsten gespannen, pijnlijk en warm aanvoelen. Dit komt doordat je melkproductie op gang wordt gebracht. Als je borstvoeding geeft, kan afkolven verlichting geven. Doe dit alleen niet te vaak, want daardoor wordt de productie alleen maar meer gestimuleerd. Heb je (te veel) last? Leg wat kouds op je borsten of - uit grootmoeders tijd - stop koude koolbladeren in je beha.

 

Lees ook
9x bevallingsfoto's waar je stil van wordt >

 

Bloedverlies

Waarschijnlijk verafschuwde je die enorme plakken maandverband in je kraampakket, maar echt: omarm ze, want je zult ze nodig hebben. Je kan namelijk nog vier tot zes weken bloed verliezen. Tip: zolang je vloeit, wordt het wegens infectiegevaar afgeraden om in bad te gaan. En je kunt ook nog even geen tampons gebruiken.

 

Verstopping

Na de bevalling voel je misschien niet zo 1, 2, 3 de behoefte om naar de wc te gaan (want: pijnlijk). Maar hoe langer je wacht, des te groter de kans op verstopping. Neem daarom gewoon lekker de tijd en probeer zo min mogelijk kracht te zetten. Gebruik trouwens geen vochtig geparfumeerd toiletpapier, maar een lauwwarm washandje.

 

Urineverlies

En dan vooral tijdens het niezen of lachen. Niet prettig, maar met speciale oefeningen tegen urineverlies kun je de bekkenbodemspieren trainen, zodat ze weer sterker worden. Tot die tijd gebruik je gewoon een inlegkruisje.

 

Aambeien

Hier kun je tijdens de zwangerschap al last van krijgen, maar ze kunnen ook komen door het persen tijdens de bevalling. Kan allemaal geen kwaad, maar het is wel pijnlijk. Wat je eraan kunt doen? Beweeg en drink voldoende en stel je wc-bezoek, hoe verleidelijk ook, niet uit. Neem de tijd, probeer niet te persen en als het echt niet beter wordt, kan de huisarts een zalfje voorschrijven.

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >
menstruatie-na-bevalling

Na de bevalling duurt het weer even voordat je menstruatie op gang komt. Maar wanneer precies? Is het net zoals voor je zwangerschap? En ben je dan meteen vruchtbaar?

Wij zetten de feiten voor je op een rij.

More content below the advertising

 

Wanneer word je weer ongesteld?

Na zes tot acht weken, drie maanden of zelfs na een halfjaar pas: het verschilt nogal per vrouw. Als je borstvoeding geeft, kan het bijvoorbeeld extra lang duren: bij tachtig tot negentig procent van de vrouwen blijft de menstruatie weg zolang er borstvoeding wordt gegeven, omdat het hormoon prolactine (dat zorgt voor de aanmaak van melk) de opbouw van baarmoederslijmvlies en de eisprong onderdrukt.

 

Ben je direct weer vruchtbaar?

Binnen een maand of drie na het stoppen met borstvoeding komt je menstruatie meestal weer op gang. Wel goed om te weten: het is een fabel dat je niet zwanger kunt raken als je niet menstrueert of borstvoeding geeft. De kans is kleiner, maar het is toch aan te raden om anticonceptie te gebruiken als je niet opnieuw zwanger wil raken.

En over anticonceptie gesproken: je kunt (als je geen borstvoeding geeft) na je zwangerschap gewoon weer met de pil beginnen - deze kan zelfs helpen om je cyclus weer op gang te brengen. Een spiraal mag zes weken na de bevalling geplaatst worden. Meer over anticonceptie na je zwangerschap lees je hier.

 

Lees ook
Menstruatiekwaaltjes: zo kun je ze verzachten >

 

Is de menstruatie hetzelfde als vóór je zwangerschap?

Dat verschilt per persoon. Het kan zijn dat je exact dezelfde cyclus hebt als voor je zwangerschap, maar het kan ook zijn (en dat is vooral de eerste paar menstruaties) dat het wat onregelmatiger is. Is jouw menstruatie wel degelijk verandert en heb je last van veel bloedverlies? Dan kan je altijd contact opnemen met de huisarts.

Bron: Gezondheidsplein.nl

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >
voordelen-minder-alcohol-drinken

Hoewel een wijntje op z'n tijd heerlijk kan zijn, heeft het minderen van alcohol ook zo z'n voordelen. En niet de minste, trouwens. Bekijk onderstaand lijstje maar.

1. Je slaapt beter

Na een flinke neut lijkt het misschien of je sneller in slaap valt. Dat is ook zo, maar uit onderzoek blijkt dat alcohol de REM-slaap (rapid eye movement) onderdrukt. En juist deze slaap heb je nodig om je spieren volledig te laten ontspannen en de emoties van de dag in je hersenen te verwerken. Gevolg: je wordt minder uitgerust wakker.

More content below the advertising

 

2. Je bespaart geld

Een kleine rekensom: een wijntje kost al gauw € 3,50. Drink je er een stuk of vier per week, ben je bijna € 60 per maand kwijt. Op jaarbasis praat je dan over meer dan € 700 - had je ook voor op vakantie kunnen gaan.

 

3. Je krijgt minder calorieën binnen (als je niet compenseert ;) )

Veel mensen vergeten hoeveel calorieën alcohol bevat: 7 kcal per gram. Daar komen nog de calorieën van de koolhydraten (en bij cocktails soms vetten) bij. Een glas of flesje bier levert 100 tot 150 calorieën, maar bij cocktails loopt dat al gauw op tot 400. Drink je een avondje stevig door, reken dan maar uit.

 

Lees ook
'Zo hou ik het moederschap vol zónder alcohol' >

 

4. Je hebt een betere weerstand

Je loopt ook minder griepjes op wanneer je minder drinkt en dat komt niet alleen doordat je beter uitgerust bent. Alcohol heeft namelijk ook invloed op je immuunsysteem. Zo gaat de hoeveelheid bloedcellen in je lichaam omlaag nadat je drinkt. Juist die cellen zijn echter essentieel om virussen en bacteriën af te weren.

 

5. Je hebt een beter humeur

Niet alleen slaapgebrek, ook alcohol is slecht voor je humeur. Het versterkt namelijk de aanmaak van het stresshormoon cortisol. 

 

6. Je huid wordt mooier

De gifstoffen die je lever niet kan verwerken als je drinkt, komen voor een deel in je huid terecht. Met als gevolg dat je meer onzuiverheden gaat zien.

Ben je overtuigd van bovenstaande punten, maar kan je die lekkere cocktail maar met moeite weerstaan? Probeer dan eens een van deze alcoholvrije varianten. Minstens zo lekker, wel gezonder.

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >