De kinderbijslag staat weer op je rekening. Kijk je er al twee maanden en een dag of dertig naar uit? Heb je het al uitgegeven aan allerhande kinderzooi voor het binnen is? En waar gaat het eigenlijk naartoe?
Kimberley, redacteur: “Kleding voor mijn dochter koop ik op het moment dat ik iets leuks zie en ze presenteren de nieuwe collectie nou nooit op de dag dat mijn salaris net is gestort of de Kinderbijslag op mijn rekening wordt bijgeschreven. Daarbij ben ik iedere dag al een fortuin kwijt aan luiers, knijpfruitjes, doekjes voor billen, doekjes voor toeten, hydrofiele doekjes, dreumeskoekjes, maispuffs, spenen die kwijtraken, sokken die kwijtraken, schoenen die te groot zijn, schoenen die te klein zijn…. You name it. Voordat die kwartaalknaken er zijn, zijn ze al drie keer uitgegeven. Al moet er deze keer wel écht een nieuwe autostoel komen.”
Lees verder onder de advertentie
Lisa, hoofdredacteur: “Aangezien ik zelf een enorm gat in mijn hand heb, is mijn man degene die de kinderbijslag ontvangt. Hij is goed in sparen en zet het geld direct apart op een spaarrekening. We sparen maandelijks een bedrag voor ieder kind, dus dat doen we niet per se van de kinderbijslag. Het geld gaat dus eigenlijk bij de rest van ons spaargeld, waar we soms grotere uitgaven van betalen, zoals onlangs dingen voor onze verbouwing.”
Kezia, partnerships manager: “Bij mij gaat het altijd braaf naar de spaarrekening voor de kindjes. Ja, echt.”
Zoë, head of marketing: “Ik zet het apart, om het vervolgens er weer af te halen. Oeps!”
Chiara, redacteur: “Eerlijk gezegd merk ik meestal niet eens wanneer die Kinderbijslag op mijn rekening wordt gestort. De kosten voor een (net) dreumes lijken geen einde te kennen – het geld lijkt gewoon door mijn vingers te glippen. Maar nu ik toevallig weet dat het weer wordt gestort, realiseer ik me dat er nog acht Klarna-rekeningen op afbetaling staan te wachten. Plus, er zijn nog steeds kledingaankopen voor zowel mijzelf als mijn zoon, een koffiefilterhouder die we per se nodig hadden voor zijn verjaardagsfeestje, skincare, en laten we niet vergeten onze nieuwe aanwinst: ons luxe Emma-bed. Geen oordeel, alsjeblieft: onze kleine man zorgt voor de slapeloze nachten, dus uiteindelijk kunnen we dit ook onder de noemer ‘kinderbijslag’ laten vallen.”
Lees verder onder de advertentie
Josselin, chef print: “Kinderbijslag? Dat is voor mij net zo’n begrip als elektra en gemeentebelastingen. Ligt allemaal op het stapeltje van m’n vriend, die dat lekker regelt en doet. Ik ben vooral erg goed in het uitgeven ervan.”
Emma, hoofdredacteur Mamaplaats: “Ik heb het vaak niet eens door dat het binnenkomt. Ten eerste omdat het op onze gezamenlijke alles-voor-het-gezin-en-de-huishouding rekening binnenkomt en ten tweede omdat het vaak al verdwenen (uitgegeven) is voordat ik er erg in heb. Het compenseert vaak wel (een deel van) de uitgaves die we maken voor kinderkleding en kleinigheidjes etc.”
Tara, columnist: “Ik zou willen dat ik de kinderbijslag als lekker extraatje kon zien om mee naar de nagelsalon te gaan, maar zo gunstig zijn de financiële goden me tot op heden niet gezind. Het gaat dus gewoon naar de boodschappen, de luiers, de hypotheek; al dat soort ongezellige praktijken. Maar goed, daar is het geloof ik ook voor.”
Lees verder onder de advertentie
Sesanne, creative director: “Wij sparen in principe de Kinderbijslag voor de kinderen en het wordt meteen doorgestort op hun spaarrekeningen voor later. Alleen werd Max geboren op 31 maart en kregen we een kwartaal extra, dat we niet hadden verwacht. Met een kapotte wasmachine en veel te dure geboortekaartjes (oeps) is daar zijn eerste kinderbijslag naartoe gegaan! Sorry!”
Wij zijn heel benieuwd; waar geven jullie de Kinderbijslag aan uit?
In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.
Sinds de verhuizing naar Spanje heeft de familie Jelies allesbehalve stilgezeten. Inmiddels wonen ze alweer bijna drie jaar in Pinoso, waar ze hun leven opnieuw hebben opgebouwd. Naast het genieten van het Spaanse leven zijn ze ook druk bezig met een nieuw project: een eigen winkel.
Sommige gezinnen passen niet in een standaardplaatje en dat hoeft ook niet. De familie Blom is daar een goed voorbeeld van: met acht kinderen is het huis zelden stil, maar wel altijd vol leven.
Josine (43) is opvoedcoach en woont met haar man en twee dochters (9 en 11) in New York. Met haar oudertrainingen begeleidt ze ouders die met hun gezin in het buitenland wonen of van plan zijn die stap te maken. In haar columns schrijft ze eerlijk over de uitdagingen waar zijzelf en andere expatgezinnen tegenaan […]
Soms zit achter een ogenschijnlijk vanzelfsprekend gezinsverhaal een traject waarbij veel meer komt kijken dan je van buiten ziet. André Hazes deelt in zijn podcast openhartig hoe de komst van zijn zoon Dré niet vanzelf ging, maar het resultaat was van een bewust medisch traject dat hij samen met Monique Westenberg doorliep.
Na een periode van plannen, schuiven en geduld is het moment daar voor Vinenzo Wildeman: hij staat op het punt om zijn ouderlijk huis te verlaten. Een mijlpaal waar het gezin al een tijd naartoe leefde en die nu eindelijk concreet wordt.
Het superpopulaire programma Een Huis Vol is terug met een emigratiespecial. Daarin zien we hoe de familie Jelies en de familie Kraan hun geluk zoeken in het buitenland. Janneke en Johan Jelies verhuizen daarbij met hun negen kinderen naar Spanje.