kinderen-zien-steeds-slechter

Kinderen zijn steeds vaker bijziend doordat ze te lang naar schermpjes en boeken staren. Daarom start het Oogfonds in samenwerking met lensfabrikant Procornea een campagne.

Waar nu nog ongeveer één op de drie kinderen bijziend is, loopt dat naar verwachting op naar één op de twee  in 2050.

Article continues after the ad

 

Onderzoek

"Maar we weten niet precies wat het aandeel van het kijken op een mobiel daarin is”, zegt wetenschappelijk onderzoeker en oogarts Caroline Klaver van de Erasmus Universiteit tegen het AD. Daarom is er een app ontwikkeld die bijhoudt hoe lang een kind op zijn telefoon zit. "Vervolgens gaan we kijken wie er bijziend wordt en wie niet." De resultaten van dit onderzoek worden halverwege 2020 gepubliceerd.

 

Lees ook
Waarom je een peuter nóóit alleen moet laten met je smartphone >

 

Campagne

Tijdens de campagne worden kinderen via basisscholen opgeroepen om niet langer dan twintig minuten achter een schermpje te zitten of een boek te lezen. Verder is er een radiospotje opgenomen én wijzen influencers kinderen via de populaire TikTok-app op de gevaren van langdurig telefoongebruik.

Bron: AD.nl

 

Meer nieuws? Volg Kek Mama op Facebook >