Kinderen zijn steeds vaker bijziend doordat ze te lang naar schermpjes en boeken staren. Daarom start het Oogfonds in samenwerking met lensfabrikant Procornea een campagne.
Lees verder onder de advertentie
Waar nu nog ongeveer één op de drie kinderen bijziend is, loopt dat naar verwachting op naar één op de twee in 2050.
Onderzoek
“Maar we weten niet precies wat het aandeel van het kijken op een mobiel daarin is”, zegt wetenschappelijk onderzoeker en oogarts Caroline Klaver van de Erasmus Universiteit tegen het AD. Daarom is er een app ontwikkeld die bijhoudt hoe lang een kind op zijn telefoon zit. “Vervolgens gaan we kijken wie er bijziend wordt en wie niet.” De resultaten van dit onderzoek worden halverwege 2020 gepubliceerd.
Tijdens de campagne worden kinderen via basisscholen opgeroepen om niet langer dan twintig minuten achter een schermpje te zitten of een boek te lezen. Verder is er een radiospotje opgenomen én wijzen influencers kinderen via de populaire TikTok-app op de gevaren van langdurig telefoongebruik.
Tikkie ontvangen voor een halve wortel uit iemand anders’ maaltijdsalade? In deze rubriek verzamelen we de meest onterechte, ongemakkelijke en gewoon ronduit gênante betaalverzoeken. Wat ze gemeen hebben? Je zag ze in ieder geval niet aankomen.
Maxime Meiland en haar man Leroy hebben twee dochters: Claire en Vivé. Terwijl Claire al een tijd op de basisschool zit, maakt Vivé zich juist op voor haar eigen start na de zomer. Voor Maxime is dat een emotioneel moment.
Gen Z doet z’n eigen ding. Ze zetten huisfeestjes op z’n zachtst, skippen alcohol, houden van crocs én… verzinnen babynamen die nergens op lijken, behalve op sfeer.
Tikkie ontvangen voor een halve wortel uit iemand anders’ maaltijdsalade? In deze rubriek verzamelen we de meest onterechte, ongemakkelijke en gewoon ronduit gênante betaalverzoeken. Wat ze gemeen hebben? Je zag ze in ieder geval niet aankomen.