kinderen-zijn-slechter-af-in-combinatieklas

Basisschoolkinderen die les krijgen in een combinatiegroep (waar meer leerjaren bij elkaar zitten), krijgen minder goed les dan kinderen met één leerjaar in een klas. Dat blijkt uit observaties van de Onderwijsinspectie.

"Je wilt voor alle leerlingen de beste leraren voor de klas, maar niet alle leraren hebben de kwaliteit ervoor", zegt Jan-Willem Swane van de Inspectie tegen De Telegraaf.

 

Extra ingewikkeld

Lesgeven aan een combinatiegroep blijkt extra ingewikkeld: leraren moeten hun lessen (in tegenstelling tot juffen of meesters in een homogene groep) afstemmen op leerlingen die qua niveau veel van elkaar verschillen. Extra tijd krijgen ze hier niet voor. Inspecteur Erik Thoonen. "Blijkbaar weet een deel van de leraren dit niet zodanig te organiseren. Over het algemeen krijgen de leerlingen in zo’n groep hierdoor vaker minder duidelijke uitleg, zijn ze minder betrokken en taakgericht.”

 

Lees ook
Anke is bang voor de schoolpleinjungle >

 

Klachten van ouders

Ook Peter Hulsen van Ouders&Onderwijs kan zich in dit verhaal vinden: hij krijgt regelmatig klachten over combinatieklassen binnen van ouders. "Zij zijn (zo blijkt nu) terecht bang dat de kwaliteit van het onderwijs eronder lijdt omdat de leraar zijn aandacht moet verdelen. De redenen waarom een school combinatieklassen maakt (bijvoorbeeld zodat kinderen meer van elkaar zouden kunnen leren), zijn meestal niet duidelijk voor ouders. Vaak lijkt het gewoon een noodoplossing omdat er te weinig leerkrachten zijn."

Het hele artikel lees je hier.

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >

bijna-duizend-scholen-nederland-te-weinig-leerlingen

Een op de zeven basisscholen in Nederland heeft te weinig leerlingen. Dat zijn er ruim 900, blijkt uit analyse van RTL Nieuws.

Bij een deel hiervan is het zelfs zo leeg, dat sluiting dreigt.

 

Gemeente

Sinds het nieuwe schooljaar heeft de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) nieuwe normen vastgesteld: het minimaal aantal leerlingen dat op een school moet zitten, hangt af van de gemeente. Zo moet een school in een grote gemeente als Amsterdam minimaal 195 leerlingen hebben, terwijl een school in bijvoorbeeld Delfzijl aan zo’n vijftig leerlingen genoeg heeft. Komt je als onderwijsinstelling drie jaar lang niet aan dat aantal? Dan krijg je geen geld meer van de overheid en moet je in principe dicht.

 

Lees ook
Van 'openbaar' tot 'confessioneel bijzonder': 4 soorten basisscholen op een rij >

 

'Een slechte zaak'

Ondanks dat veel ouders denken dat een 'kleine' school juist goed voor hun kind is, noemt de Onderwijsraad het 'een slechte zaak'. "De kwaliteit van de lessen op kleine scholen is kwetsbaar. Als op zo'n school een docent ziek is of weg gaat, levert dat al snel problemen op. Verder wordt er vaak met combinatieklassen gewerkt en dat is een stuk lastiger voor de leerkracht."

 

Drie keer zo hoog

Ook is een kleine school voor kinderen slecht voor hun sociale ontwikkeling én relatief duurder dan een gemiddelde school, stelt de Raad. "Scholen krijgen een bedrag per leerling, maar ook een 'vaste voet'. Die kosten worden bij een kleine school over minder leerlingen verdeeld en zijn dus bijna drie keer zo hoog als op een gemiddelde school."

Wil je weten hoeveel leerlingen de scholen in jouw woonplaats hebben? Ga naar RTLnieuws.nl

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >
zo-willen-kinderen-eten-geserveerd-hebben

Alles op een hoop of netjes naast elkaar: wetenschapper Annemarie Olsen onderzocht hoe kinderen hun eten het liefst geserveerd hebben en wat blijkt? Meisjes (van 7 en 8 jaar oud) hebben een sterke voorkeur voor borden waarop alle ingrediënten van elkaar gescheiden liggen.

Jongens van diezelfde leeftijd hebben geen voorkeur, maar kinderen tussen de 12 en 14 jaar oud willen hun voedsel het liefst deels of helemaal door elkaar geroerd te eten.

 

'Besmetten'

Waarom jongere meisjes een voorkeur hebben voor een serveerstijl waarbij ingrediënten elkaar niet raken, is gissen. “Het kan zijn dat ze geloven dat de verschillende ingrediënten elkaar kunnen ‘besmetten’", zegt Olsen. “Maar het kan ook zijn dat ze de verschillende elementen in een bepaalde volgorde willen eten of dat het ze meer overzicht geeft.”

 

Lees ook
Onderzoek: hierdoor eet jouw kind voortaan wel alle groenten op >

 

Advies

Of je kind nu een jongen of meisje is, de wetenschapper adviseert ouders sowieso verschillende ingrediënten gescheiden van elkaar op een bord te leggen. "Ze kunnen dan zelf de keuze maken om de ingrediënten één voor één op te eten of toch met elkaar te vermengen."

Bron: scientias.nl

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >