Steeds meer kinderen vinden zichzelf zo dik dat ze eten laten staan. Behandelklinieken voor eetstoornissen krijgen meer en meer aanmeldingen van kinderen van 8 tot 13 jaar.
Lees verder onder de advertentie
Anorexia nervosa is een eetstoornis waarbij de patiënt zichzelf uithongert. Het is anders dan een kind dat een keer demonstratief het bord wegschuift of weigert alle groentes te eten. Mensen met anorexia zijn obsessief bezig met afvallen. Zij willen niet meer eten, omdat ze bang zijn dat de weegschaal een kilogram meer gewicht aangeeft. Elke dag houden ze hun gewicht bij. In hun gedachten zijn ze vaak bezig met de vraag: hoe zorg ik ervoor dat ik niet meer dik ben? Zelfs als ze volgens hun BMI ondergewicht hebben. Daarom schuiven ze hun bord steeds vaker weg of stoppen ze na het eten een vinger in de keel. Dit komt veel voor bij meisjes, namelijk 90% van alle kinderen met anorexia.
Lees verder onder de advertentie
Obsessie
Annemarie van Elburg is hoogleraar eetstoornissen en kinderpsychiater. Volgens Van Elburg worden kinderen steeds jonger geconfronteerd met gezond eten, aldus NOS. Ze kijken op naar vloggers die enthousiast hun dieet en strakke kleding aanprijzen. En ook in de les is er aandacht voor gezond eten en bewegen. ‘Sommige kinderen raken daar helemaal door geobsedeerd. Hun hele hoofd zit er vol mee.’ Volgens Van Elburg en andere deskundigen draagt dit bij aan het feit dat anorexiapatiënten steeds jonger worden.
Lees verder onder de advertentie
Accepteren
Gelukkig maken kinderen de beste kans om te herstellen van anorexia. Zij hebben vaak ouders die ze steunen en kunnen opletten wanneer de kinderen dit zelf niet doen. Het is belangrijk dat ouders hulp zoeken voor hun kind. Dat kan bijvoorbeeld via de huisarts. Daarnaast is het belangrijk dat ze hun kind accepteren zoals het is. Of je kind nou dun is, of wat voller.
Lees verder onder de advertentie
Een van die kinderen was Emma, een meisje dat wilde leven zonder te eten. Ze werd niet ouder dan 18 jaar. Een documentaire van haar leven wordt om 21.20 uitgezonden op NPO3.
Sinds de verhuizing naar Spanje heeft de familie Jelies allesbehalve stilgezeten. Inmiddels wonen ze alweer bijna drie jaar in Pinoso, waar ze hun leven opnieuw hebben opgebouwd. Naast het genieten van het Spaanse leven zijn ze ook druk bezig met een nieuw project: een eigen winkel.
Sommige gezinnen passen niet in een standaardplaatje en dat hoeft ook niet. De familie Blom is daar een goed voorbeeld van: met acht kinderen is het huis zelden stil, maar wel altijd vol leven.
Het superpopulaire programma Een Huis Vol is terug met een emigratiespecial. Daarin zien we hoe de familie Jelies en de familie Kraan hun geluk zoeken in het buitenland. Janneke en Johan Jelies verhuizen daarbij met hun negen kinderen naar Spanje.
Soms zit achter een ogenschijnlijk vanzelfsprekend gezinsverhaal een traject waarbij veel meer komt kijken dan je van buiten ziet. André Hazes deelt in zijn podcast openhartig hoe de komst van zijn zoon Dré niet vanzelf ging, maar het resultaat was van een bewust medisch traject dat hij samen met Monique Westenberg doorliep.
Josine (43) is opvoedcoach en woont met haar man en twee dochters (9 en 11) in New York. Met haar oudertrainingen begeleidt ze ouders die met hun gezin in het buitenland wonen of van plan zijn die stap te maken. In haar columns schrijft ze eerlijk over de uitdagingen waar zijzelf en andere expatgezinnen tegenaan […]
Lange tijd bleef er onduidelijkheid over een incident waarover verschillende verhalen rondgingen. Nu vertelt Marieke Elsinga zelf wat er precies gebeurde tijdens het auto-ongeluk, waardoor ze tijdelijk niet op de radio te horen was.