Patrick: ‘1.200 euro voor een knutselwerkje van jouw kind? Een koopje!’

patrick column Beeld: Paulien van Beusekom
Patrick van Rhijn
Patrick van Rhijn
Leestijd: 4 minuten

Patrick (54) is schrijver van romans en freelance tv-redacteur. Hij woonde over de hele wereld en heeft vijf kinderen. Voor zijn column put hij uit een oneindige bron van even herkenbare als opmerkelijke verhalen over het vaderschap.

Lees verder onder de advertentie

In Australië had een school laatst geldproblemen, las ik vanochtend in een krant. Hun oplossing? Heel creatief: ouders laten dokken voor de knutselwerken van hun kinderen. Prijskaartje: 1.200 euro. Per kind. Die ouders woest natuurlijk. Er waren er zelfs bij die de art van hun kinderen bij school wilden opeisen, maar daar stak de politie een stokje voor. Gekkenhuis. Maar ik dacht alleen: koopje!

Lees verder onder de advertentie

Want eerlijk: heb je wel eens goed gekeken naar de kunstwerken van jouw kinderen? Hier thuis heb ik een complete galerie. Een zolder vol meesterwerken. Het is een soort Louvre, maar dan zonder beveiliging en mét glitterlijm, veel glitterlijm. O nee, correctie van mijn dochter, de artist herself: ‘Ik gebruikte nooit glitterlijm, maar eerst gewone lijm en dan gooide ik er glitters overheen. Dat is iets anders…’ Maar dat terzijde.

Een Nachtwacht van lucifers die Rembrandt jaloers zou maken

Al met al, en ik heb even gekeken zojuist, ik heb hier dus vijf Mona Lisa’s (waarvan er drie scheel kijken). Een Schreeuw die Munch zelf acuut naar de KNO-arts had gestuurd. En een Nachtwacht van lucifers die Rembrandt jaloers zou maken. En toch: niemand wil ze hebben. Sotheby’s? Niet geïnteresseerd. Christie’s? Kijkt niet eens. De kringloop? “Nee bedankt, we nemen geen werken meer aan waar macaroni uitvalt.”

Lees verder onder de advertentie

Neem het meesterwerk van mijn zoon. Officiële titel: Regenboogdraak. In de praktijk: een platgereden worm in twee kleuren, het originele wit van het papier en rood. Veel rood. Ik zie er woede in, en bezieling, de manier waarop dit is ingekleurd… letterlijk en figuurlijk buiten de lijntjes. Geniaal. Nu al zo vrij in het uiten van zijn visie. Kon dat maar zijn hele leven zo blijven. De finesse druipt ervan af, maar het kunnen ook resten melk zijn. Onbetaalbaar. Letterlijk, want je krijgt er echt geen stuiver voor. Nou ja, oma zou er in een gekke bui misschien een eurootje voor over hebben.

Maar ik denk, die 1.200 euro? Spotgoedkoop! Ik bedoel: als school morgen mailt: “Beste ouder, uw dochter heeft vandaag een papier machéwereldbol gemaakt van een opgeblazen ballon die symbool staat voor de fragiliteit van de moderne samenleving. Factuur: €650.”

Dan pin ik huilend. Maar trots. Want elke ouder weet: kinderkunst is emotionele chantage in A4-formaat. Je kunt het niet weigeren. Je kunt het niet weggooien. Dus je betaalt. Altijd. Sterker nog, ik wil een verzekering. Mocht mijn doos vol wc-rol-poppen ooit afbranden, dan eis ik 4,8 miljoen schadevergoeding. Minstens.

Lees verder onder de advertentie

En wij ouders? Wij zouden betalen. Met liefde…

En eigenlijk vind ik dat Nederlandse scholen dit idee ook moeten omarmen. Geen suffe bingo of loterij meer. Geen cakejes verkopen in de buurt voor €2,50. Of die gare kinderpostzegels. Gewoon: “Uw zoon heeft vanochtend een zon getekend die verdacht veel lijkt op een boze pannenkoek. Dat is €400. Graag betalen voor vrijdag.”

Lees verder onder de advertentie

En wij ouders? We zouden betalen. Natuurlijk. Met liefde. Toch? Jij niet??? Nou ja, bruut! Ja, stel dat je kind die ene wereldberoemde kunstenaar wordt waarvoor later miljoenen betaald worden. Dan heb jij toch maar mooi een vroeg werk van hem liggen. Dus die investering doen we allemaal met liefde. En als het dan niks wordt met die droom… Nou ja, dan is het toch waar wat ze zeggen over kinderkunst. Die is net als een fles wijn. Je hoopt dat het later wat waard wordt, maar meestal eindig je met een kater.

Meer lezen van Patrick? Hier vind je al zijn andere columns.

Lees verder onder de advertentie

Meest bekeken

Facebook Twitter Whatsapp E-mail