Nieuw jaar, nieuwe voornemens. Benieuwd hoe je ze na de zoveelste poging wél volhoudt? Wij hebben wat fijne tips voor je.

 

Doei decemberkilo’s

Van kerstkilo’s tot dat extra rolletje na de zwangerschap: januari is voor velen dé maand om af te vallen. Blijvend kilo's afvallen lukt alleen op een gezonde manier als je kiest voor een normaal eetpatroon. Ga voor een gezonde levensstijl. Dus jezelf niet uithongeren en ongezonde tussendoortjes wel laten staan. Eet magere ingrediënten, schep kleine porties op en neem de tijd om te eten. Plan gezonde maaltijden in en zorg dat je koel- en voorraadkast vol ligt met de ingrediënten die je daarvoor nodig hebt. Dan is de kans het grootst dat je tussendoor niet terugvalt in snaaien en snacks. Heb je tussendoor toch trek? Zorg dan dat er rauwkost binnen handbereik staat en drink veel water. Overigens past bij een gezonde levensstijl ook: meer bewegen en beter slapen. 

Article continues after the ad

Bewegen

Afvallen doe je als je meer calorieën verbrandt dan je eet. Klinkt logisch. Betekent vooral dat het verstandig is om naast dat aangepaste eetpatroon, ook in actie te komen. Je hoeft je heus niet vier keer per week in de sportschool in het zweet te werken (mag wel, als ze open zijn tenminste). Zorg vooral dat je elke dag wat doet. Kom uit je stoel, laat de auto staan en pak je fiets of loop. Elke wandeling die je maakt is mooi meegenomen. Kies het moment waarop jij dat fijn vindt: voor je aan het werk gaat, tussendoor of liever daarna om je hoofd leeg te maken. Er wordt gezegd dat wandelen in je hoofd werkt als een gum: je hoofd klaart letterlijk op door het ritme van de stappen en de frisse buitenlucht.

Slaap lekker

Korte nachten zorgen voor korte lontjes. Daar kunnen zo ongeveer alle jonge ouders over meepraten. Voldoende slapen is essentieel om overdag goed te kunnen functioneren. Een goede nachtrust zorgt er ook voor dat je betere, en gezondere keuzes maakt. Als je moe bent hunkert je lichaam namelijk naar snelle energieleveranciers zoals vet en suiker. Tip: leg vanwege het blauwe licht een uur voor je naar bed gaat, alle schermen aan de kant. Neem een warm bad of douche en drink ’s avonds geen koffie meer als je weet dat je wakker ligt van de cafeïne. Een wandeling in de avond kan helpen lekker in slaap te vallen. Ook een goeie: duik samen tussen de lakens, na een orgasme vallen veel mensen beter in slaap.

Alles-in-1-app

Gezond eten, voldoende bewegen en lekker slapen zorgen er samen voor dat je ook nog eens goed in je vel zit. De mijnWW+® -app van WW (Weight Watchers) combineert voeding, beweging, slaap en mindset en helpt je alle activiteiten in te plannen. Handig want de app geeft structuur aan je dagen en maakt op eenvoudige wijze al je vorderingen inzichtelijk. In de app kun je t bijhouden wat je op een dag eet en hebt toegang tot meer dan 4000 recepten. WW werkt met een puntensysteem, hoe meer verzadigde vetten en suiker er in een product zitten, hoe hoger de waarde. De app heeft een barcodescanner die meteen laat zien hoeveel punten een product is. Naast je eetdagboek kun je een beweegdagboek bijhouden: in de app vind je 250 beweeg- en workoutvideo’s. De slaaptracker maakt je bewust van je slaappatroon. En dankzij de samenwerking met Headspace heb je ook toegang tot korte online meditatiesessies. Via de app kun je snel naar Connect gaan, dat is de online community waar recepten, ervaringen, succes, tips en tricks worden gedeeld. Er zijn speciale groepen waar je lid van kunt worden, ook voor moeders. Check de tips, ervaringen en recepten van Miljuschka Witzenhausen, moeder, presentatrice, culinair expert, tv-kok én ambassadeur van WW

 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >